Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy investují do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel

Společnost České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. V rámci investic dojde např. ke stavbě několika nových hal údržby či k výstavbě nových hygienických kolejí. Financováno bude také pořízení některých strojních zařízení.

11:41 / 8. května 2024
České dráhy investují do rozvoje údržby a servisu železničních vozideli

Foto: Hala Českých drah v Brně-Maloměřicích. Zdroj: Archiv ČD

Železniční dopravce České dráhy se v následujících letech zaměří na investování do rozvoje servisního zázemí. Přes šest miliard korun poputuje do nových opravárenských hal a do jejich zásadních rekonstrukcí. Dále se chystá výstavba čtyř úplně nových hal údržby a dalších šest hal se rozšíří a zmodernizuje. Více než jedna miliarda bude investována do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění spojení Střediska údržby Praha jih se sítí Správy železnic. Přibližně tři a půl miliardy korun bude směřovat do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky, konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice. Z jedné a půl miliardy pak bude financováno také pořízení strojních investic (jedná se např. o zvedáky, mobilní zvedací plošiny, vysokonapěťové zkušebny, zařízení a sondy defektoskopie).

„Servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provoní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme. Jsou to například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo se staráme o motorové jednotky hned několika dopravců na Liberecku. Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat, proto chceme investovat do jeho rozvoje do roku 2031 víc než 12 miliard korun,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

V současné době mají České dráhy v provozu okolo 2 tisíc hnacích vozidel a téměř 1 800 osobních vozů. V následujících deseti letech bude do modernizace vozového parku investováno přes 160 miliard korun.

 „Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Proto musíme s  obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce, jako jsou například výměnný systém komponentů nebo vzdálená diagnostika a přenos dat o závadách mezi vozidly a depem. Musíme se přizpůsobit také jinému charakteru vozidel a organizaci provozu. Jednotlivé vozy nahrazují ucelené jednotky a také při údržbě souprav sestavených z konvenčních vozů se postupně prosazují postupy obvyklé právě pro ucelené jednotky. Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce,“ sdělil Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Investice do zázemí zaměstnanců i do ochrany životního prostředí

Finance zamíří také do stavby a modernizace myček železničních vozidel, hygienických kolejí a technologického zázemí.

 „Všechny investice se budou vyznačovat přísnou ochranou životního prostředí a trendy v oblasti uhlíkové neutrality. Budou vybaveny fotovoltaickými články a vodní hospodářství bude využívat dešťovou vodu. U myček počítáme s technologií recyklace vody, díky které budou naše myčky šetrné k vodním zdrojům. Vhodná konstrukce objektů omezí tepelné úniky a k jejich vytápění využijeme tepelná čerpadla. Cílem Českých drah je získat energeticky úsporné opravárenské haly s nízkými náklady na provoz a s vysokým přínosem pro ochranu našeho životního prostředí a klimatu. Zároveň nabídnou našim zaměstnancům špičkově vybavená pracoviště a moderně řešené sociální zázemí,“ doplnil Michal Kraus.

Ještě letos v květnu bude zahájena stavba nové haly údržby v Chebu. Do konce roku by měla v Praze začít modernizace technologie myčky v Centru údržby Praha jih a také např. stavba nové haly v Havlíčkově Brodě.

Několik nových objektů již bylo uvedeno do provozu, jedná se např. o moderní halu údržby v Brně-Maloměřicích a v Plzni.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: TZ České dráhy)

České dráhy investují do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel Foto: Hala údržby Českých drah v Plzni. Zdroj: Archiv ČD. České dráhy investují do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel Foto: Nejvýznamnější připravované stavební investice v letech 2024 až 2030. Zdroj: TZ ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru