Otevřít menu
Doprava dnes
-

Matěj Horn: Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduché

Království železnic na Smíchově dlouhou dobu pracovalo na tom, aby doplnilo svoji expozici o poslední prostředek pražské MHD, jímž bylo ještě do nedávna metro. Řediteli Království železnic Matěji Hornovi se však tento kousek povedl dotáhnout až do konce. Matěj Horn pro redakci DopravaDnes.cz poskytl zajímavý rozhovor právě o pražském metru!

8:56 / 16. prosince 2022
Matěj Horn: Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduchéi

Foto: Jan Cakl z ČD (vlevo) a Matěj Horn, ředitel Království železnic (vpravo). Autor: Richard Mrkvička.

Vozy metra tak patří mezi nejdéle sloužící dopravní prostředky

Pane Horne, jak moc jste rád, že se Vám do Království železnic podařilo dostat poslední prostředek MHD, jímž bylo metro?

Bylo to velké úsilí, zhruba desetileté. Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduché. Díky tomu, jak metro jezdí pod zemí, tak dochází k minimu srážek, stejně tak stroje v podzemí příliš nezreznou. Vozy metra tak patří mezi nejdéle sloužící dopravní prostředky a jejich obnova nastává velmi zřídka, a to formou rekonstrukce, nikoliv odstavení. Získat vůz metra byl v podstatě nadlidský úkol. Zapojovali jsme do toho Budapešť či Minsk, ale nakonec se nám paradoxně povedlo získat ty dva vozy jako zbytkový majetek z Vítkovické dopravy, protože na začátku 90. let se podařilo dva vozy odvézt do Ostravy, kde sloužily k exkurzím v areálu Vítkovic, takže to bylo takové ostravské metro.

Jak dlouhý a náročný to byl proces?

Ty vozy se nám povedlo odkoupit v tom nejlepším možném období, a to za covidové pandemie 2020. Intenzivně jsme na tom dělali celý rok 2021 až do dneška (14. prosince 2022 – pozn. red.). Náročné to bylo také. Museli jsme vozy převézt po kolejích, rozmontovat a znovu složit.

My jsme teď ve stavu, kdy máme těchto dopravních prostředků plno

Co tento simulátor pražského metra může návštěvníkům nabídnout?

Je to jako všechny ostatní simulátory Království. Primárně se jedná o otevírání a zavírání dveří, to děti baví nejvíce. Výběr jednotlivých linek pražského metra a zapínaní či vypínání osvětlení. Protože to ty nejmenší návštěvníky prostě baví nejvíce.

Myslíte si, že se Vám do Království železnic podaří získat ještě větší kousek, než je toto metro?

Nám už se to asi nepodaří. My jsme teď ve stavu, kdy máme těchto dopravních prostředků plno. I přes to, že tady máme přes 3,5 tisíce metrů čtverečních, tak ani Království není nafukovací. Teď mě čekají spíše dopravní prostředky města Vídně. Spíše to bude pro rakouský podnik výzva, aby také doplnil naši vídeňskou expozici všemi prostředky stejně tak, jak to máme tady v Praze.

Autor: Richard Mrkvička

Matěj Horn: Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduché Foto: Slavnostní uvedení simulátoru metra do Království železnic. Autor: Richard Mrkvička.. Matěj Horn: Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduché Foto: Slavnostní uvedení simulátoru metra do Království železnic. Autor: Richard Mrkvička.. Matěj Horn: Získat vůz pražského metra do Království železnic nebylo vůbec jednoduché Foto: Slavnostní uvedení simulátoru metra do Království železnic. Autor: Richard Mrkvička..
zpět na články

inzerce

nahoru