Page 10 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 10
Železniční stavby
Železniční stavby roku 2021 - III. díl Bezpečnost především! Koridor v Dluho-
nicích se těší nejen z nového nadjezdu
Náhrada přejezdu na hlavním železnič-
ním koridoru v Dluhonicích silničním
„Nej“ most, nadjezd a rekonstrukce nadjezdem a vybudování dvou lávek pro
pěší si podmanily kategorii Bezpečná že-
leznice. Výhybna Dluhonice svým význa-
mem převyšuje jiné výhybny, protože se
V předposledním 3. dílu seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynu- zde stýkají dvoukolejná trať Přerov – Čes-
lé období se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Nedílnou součástí železnice jsou ká Třebová a dvoukolejná trať Prosenice
mosty a tunely. Právě tuto kategorii soutěže Správy železnic „ovládla“ rekonstrukce mostu na – Dluhonice, obě s velmi silným provo-
zem. Jeden z přejezdů v této lokalitě
11. kilometru trati mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou. A co další oceněné projekty? křížil silnici III. třídy, druhý pak místní
komunikaci. Oba uvedené přejezdy byly
Přes zrekonstruovaný most rychlostí až zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovým
60 km/hod křížením, konkrétně nově vybudovaným
Rekonstrukce mostu na 11. kilometru tra- mostním objektem, souběžnou komuni-
ti mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou kací a lávkami pro pěší i cyklisty. Zhoto-
si podmanila kategorii Železniční mosty vitelem těchto povedených staveb byla
a tunely. Cílem stavby bylo uvést most do společnost Přerov (EUROVIA CS, a.s.,
stavu, který odpovídá požadavkům na Subterra a.s., STRABAG Rail a.s. a GJW
provozování drážní dopravy, samozřejmě Praha spol. s r.o.). (cer)
s přihlédnutím k technickým možnostem
jeho konstrukce. Stavebními pracemi Mezi Křižanovem a Skelnou nad Oslavou
se vyměnily či posílily již nevyhovující se rapidně zvýšila rychlost vlaků
ocelové prvky mostovky, nahradily dře- Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
věné mostnice, zábradlí a další prvky. vy železničních tratí se stala modernizace
Kompletní sanací prošla spodní stavba. železniční trati na Vysočině mezi stanice-
Součástí projektu byly také úpravy želez- mi Křižanov a Sklené nad Oslavou. Kom-
ničního svršku a trolejového vedení nad plexní rekonstrukcí prošlo více než devět
přilehlým traťovým úsekem. Díky pro- kilometrů trati. V obou stanicích se zre-
vedené rekonstrukci se traťová rychlost novoval železniční svršek a spodek a po-
přes most zvýšila na 60 km/hod. třebné úpravy se provedly i na trakčním
vedení. Přestavbou prošla obě ostrovní
nástupiště. Bezbariérový mimoúrovňový
přístup na nástupiště je v Křižanově za-
jištěn z podchodu s využitím nových vý-
tahů, ve stanici Sklené nad Oslavou pak
šikmými přístupovými chodníky. Rychlost
na hlavních staničních kolejích se zvýšila
až na 140 km/h.
Záměrem soutěže Železniční stavba
roku je každoroční vyhlášení a oce-
nění nejlepších železničních realizací,
jejichž zadavatelem a investorem je
Správa železnic.
Pod garancí investora Správy železnic
a na základě hodnocení odborné komi-
se v čele s generálním ředitelem Správy
železnic si klade za cíl vybrat nejkvalit-
něji realizované železniční stavby za
uplynulé období (toto období může
zahrnovat i více stavebních sezón).
10 11