Page 10 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 10

Železniční stavby

             Železniční stavby roku 2021 - III. díl                                                                                                                                                       Bezpečnost především! Koridor v Dluho-
                                                                                                                                                                                                          nicích se těší nejen z nového nadjezdu
                                                                                                                                                                                                          Náhrada  přejezdu  na  hlavním  železnič-
                                                                                                                                                                                                          ním  koridoru  v  Dluhonicích  silničním
             „Nej“ most, nadjezd a rekonstrukce                                                                                                                                                           nadjezdem a vybudování dvou lávek pro
                                                                                                                                                                                                          pěší si podmanily kategorii Bezpečná že-
                                                                                                                                                                                                          leznice. Výhybna Dluhonice svým význa-
                                                                                                                                                                                                          mem převyšuje jiné výhybny, protože se
             V předposledním 3. dílu seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynu-                                                                                                  zde stýkají dvoukolejná trať Přerov – Čes-
             lé období se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Nedílnou součástí železnice jsou                                                                                                 ká Třebová a dvoukolejná trať Prosenice
             mosty a tunely. Právě tuto kategorii soutěže Správy železnic „ovládla“ rekonstrukce mostu na                                                                                                 – Dluhonice, obě s velmi silným provo-
                                                                                                                                                                                                          zem.  Jeden  z  přejezdů  v  této  lokalitě
             11. kilometru trati mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou. A co další oceněné projekty?                                                                                                         křížil  silnici  III.  třídy,  druhý  pak  místní
                                                                                                                                                                                                          komunikaci. Oba uvedené přejezdy byly
             Přes zrekonstruovaný most rychlostí až                                                                                                                                                       zrušeny  a  nahrazeny  mimoúrovňovým
             60 km/hod                                                                                                                                                                                    křížením, konkrétně nově vybudovaným
             Rekonstrukce mostu na 11. kilometru tra-                                                                                                                                                     mostním objektem, souběžnou komuni-
             ti mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou                                                                                                                                                        kací a lávkami pro pěší i cyklisty. Zhoto-
             si  podmanila  kategorii  Železniční  mosty                                                                                                                                                  vitelem těchto povedených staveb byla
             a tunely. Cílem stavby bylo uvést most do                                                                                                                                                    společnost  Přerov  (EUROVIA  CS,  a.s.,
             stavu,  který  odpovídá  požadavkům  na                                                                                                                                                      Subterra a.s., STRABAG Rail a.s. a GJW
             provozování drážní dopravy, samozřejmě                                                                                                                                                       Praha spol. s r.o.).                              (cer)
             s přihlédnutím k technickým možnostem
             jeho  konstrukce.  Stavebními  pracemi                                                                                 Mezi Křižanovem a Skelnou nad Oslavou
             se  vyměnily  či  posílily  již  nevyhovující                                                                          se rapidně zvýšila rychlost vlaků
             ocelové  prvky  mostovky,  nahradily  dře-                                                                             Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
             věné  mostnice,  zábradlí  a  další  prvky.                                                                            vy železničních tratí se stala modernizace
             Kompletní  sanací  prošla spodní stavba.                                                                               železniční trati na Vysočině mezi stanice-
             Součástí projektu byly také úpravy želez-                                                                              mi Křižanov a Sklené nad Oslavou. Kom-
             ničního svršku a trolejového vedení nad                                                                                plexní rekonstrukcí prošlo více než devět
             přilehlým  traťovým  úsekem.  Díky  pro-                                                                               kilometrů trati. V obou stanicích se zre-
             vedené rekonstrukci se traťová rychlost                                                                                novoval železniční svršek a spodek a po-
             přes most zvýšila na 60 km/hod.                                                                                        třebné úpravy se provedly i na trakčním
                                                                                                                                    vedení.  Přestavbou  prošla  obě  ostrovní
                                                                                                                                    nástupiště. Bezbariérový mimoúrovňový
                                                                                                                                    přístup na nástupiště je v Křižanově za-
                                                                                                                                    jištěn z podchodu s využitím nových vý-
                                                                                                                                    tahů, ve stanici Sklené nad Oslavou pak
                                                                                                                                    šikmými přístupovými chodníky. Rychlost
                                                                                                                                    na hlavních staničních kolejích se zvýšila
                                                                                                                                    až na 140 km/h.












                                                                                                                                                                                                          Záměrem  soutěže  Železniční  stavba
                                                                                                                                                                                                          roku  je  každoroční  vyhlášení  a  oce-
                                                                                                                                                                                                          nění  nejlepších  železničních  realizací,
                                                                                                                                                                                                          jejichž  zadavatelem  a  investorem  je
                                                                                                                                                                                                          Správa železnic.
                                                                                                                                                                                                          Pod garancí investora Správy železnic
                                                                                                                                                                                                          a na základě hodnocení odborné komi-
                                                                                                                                                                                                          se v čele s generálním ředitelem Správy
                                                                                                                                                                                                          železnic si klade za cíl vybrat nejkvalit-
                                                                                                                                                                                                          něji  realizované  železniční  stavby  za
                                                                                                                                                                                                          uplynulé  období  (toto  období  může
                                                                                                                                                                                                          zahrnovat i více stavebních sezón).




             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15