Page 6 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 6
Dopravní politika
PROFIL ING. PETRA MORAVCE, VÝKONNÉHO ŘEDITELE SVOD BOHEMIA
Svaz osobních železničních Profesní vý voj?
Svou kariéru v dopravě jsem po různých předchozích zaměstnáních začal v roli
generálního ředitele Connex pro Českou republiku a Slovensko (později Veolia
dopravců vznikl proto, Transport, nyní Arriva). Působil jsem krátce jako náměstek pro osobní dopravu
u Českých drah. Později jsem byl předsedou představenstva Abellio Česká republi-
ka (pobočka Nizozemských státních drah, nyní Arriva). V rámci svého působení ve
státním podniku CENDIS jsem se podílel na přípravě a realizaci projektu Systému
aby hájil zájmy cestujících jednotného tarifu (OneTicket).
Zá liby, hobby, oblí bená mí sta?
Jsem amatérský hudebník, letecký modelář a kokořínský vlastenec.
Osobní vztah k železnici?
Na začátku roku vznikl svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. Výkonným Vřelý. Je-li to jen trochu možné, auto ponechávám v garáži.
ředitelem se stal Petr Moravec, manažer s bohatými zkušenostmi z dopravního a želez- Nejoblí beně jš í dopravní prostř edek?
ničního sektoru. „Založení našeho sdružení bylo všemi zúčastněnými stranami, včetně Vlastní nohy v kvalitní turisti cké obuvi.
Ministerstva dopravy ČR a Správy železnic, přijato kladně,“ těší ho.
podmínky pro zvýšení podílu přepravy dopravy,“ má jasno Petr Moravec, který „Třetí m je plán implementace Evropské-
Ing. Petr Moravec oplývá nespornými spolupráci tak, aby se v souladu s do- vozidel dopravce jezdit může. Čím dál osob a věcí po železnici, která ze všech jedním dechem dodává: „To je cesta, ho vlakového zabezpečovacího systé-
zkušenostmi a jeho zvolení do čela svazu pravní politi kou státu zvýšil celkový častěji jsou tyto podmínky v rozporu druhů dopravy nejméně poškozuje ži- kterou se naše železnice musí ubírat, mu (ETCS), přikazující jeho zavedení na
osobních železničních dopravců (SVOD podíl přepravy cestujících po železnici. s tí m, co si přeje konečný zákazník, tedy votní prostředí,“ poukazuje na jasný aby se dostala mezi evropskou špičku!“ všech tratí ch, včetně poslední lokálky.
Bohemia) bylo zajisté správným krokem. Zvýší-li se podíl přepravy, budou pro- cestující,“ upozorňuje výkonný ředitel fakt Petr Moravec. „Požadujeme, aby Systém vyžaduje, aby vozidla byla vyba-
„Výkonným ředitelem jsem se stal na sperovat všichni zúčastnění, včetně SVOD Bohemia Petr Moravec. „Stále stát přestal zvýhodňovat energeti cky, Používejme selský rozum. Investujme vena tzv. mobilní jednotkou. U starších
základě výsledků výběrového řízení, členů našeho svazu,“ nepochybuje Mo- častěji jsou požadavky a cíle objedna- prostorově a environmentálně nevy- do snížení spotřeby energie vozidel to znamená až zdvojnásobení
které vypsali zakládající členové sva- ravec. „Osobní železniční doprava je telů zcela opačné, než priority a úkoly hovující silniční dopravu, aby pokročil Na začátku roku se veřejnost mohla jeho celkové hodnoty,“ upozorňuje Mo-
zu. V průběhu konkurzu měli všichni velice specifi cký obor podnikání, ve provozovatele dráhy,“ trápí ho. „Přitom v elektrifi kaci a opti malizaci dopravně mimo jiné dočíst, že SVOD Bohemia bude ravec. „To je jako instalovat do Favorita
kandidáti prostor k prezentování svých kterém podnikatel – v našem případě za oběma těmito subjekty stojí přímo či významných tratí a aby začal odvětví při rozvoji osobní železniční dopravy vý- nejnovější verzi koncernového palubní-
představ. Jelikož jsem byl vybrán, před- železniční dopravce – musí najít způ- nepřímo stát,“ zdůrazňuje Moravec. železniční dopravy řídit s péčí řádné- znamným partnerem pro státní a regio- ho počítače s autopilotem,“ dodává.
pokládám, že členy přípravného výboru sob, jak přežít v prostředí ovládaném ho hospodáře,“ vyzývá výkonný ředitel nální orgány a organizace, jako jsou Mini-
moje názory zaujaly více, než myšlenky dvěma přirozenými monopoly – objed- Železniční doprava je nejstabilnějším SVOD Bohemia. sterstvo dopravy České republiky, Správa Čím vším se tedy SVOD Bohemia bude
mých ctěných konkurentů,“ vysvětluje nateli veřejné dopravy na straně jedné a nejrychleji rostoucím druhem dopravy Rozvoj železniční dopravy by se dle slov železnic nebo objednatelé a koordinátoři zabývat a kde může výrazně přispět k roz-
proces výběrového řízení. a provozovatelem dráhy na straně druhé,“ v České republice Petra Moravce měl přestat komplikovat. veřejné dopravy. Výkonný ředitel SVOD voji železniční osobní dopravy? „Svaz
vysvětluje. Hlavní priority a cíle SVOD Bohemia jsou „Chceme, aby stát přestal rozvoj želez- Bohemia Petr Moravec vysvětluje zásady osobních železničních dopravců je tzv.
Výkonný ředitel Petr Moravec pokraču- z výše zmíněných slov výkonného ředite- niční dopravy brzdit tí m, že bude vyža- svazu následovně: „Používejme prosím připomínkovým místem pro státem
je s vysvětlením důvodů vzniku SVOD Osobní železniční dopravci čelí stále ná- le jasně zřetelné. „Hlavní prioritou sva- dovat přísnější implementaci železnič- pravdivé a aktuální stati sti ky, prognó- předkládané strategické dokumenty
Bohemia: „Svaz osobních železničních ročnějším podmínkám. „Objednatelé zu je, aby stát, který řídí oba přirozené ních norem, než je účelné a než po nás zujme a plánujme ohleduplně a realis- a legislati vní návrhy, může dávat podá-
dopravců vznikl proto, aby hájil zájmy říkají dopravci, odkud kam a jak často monopoly, dodržel to, k čemu se opa- požaduje Evropská unie,“ zdůrazňuje. ti cky, investujme především do snížení ní k Úřadu pro přístup k infrastruktuře,
cestujících. Chceme se pokusit oba při- musí jezdit, provozovatel dráhy určuje kovaně a na různých úrovních písemně spotřeby energie a zlepšení užitných účastní se projednávání plánu výluk
rozené monopoly přimět ke vzájemné kudy, jakou rychlostí a s jakými druhy zavázal. Tedy k tomu, že bude vytvářet Mezi zakladateli organizace patří čtyři vý- vlastností infastruktury, tedy rychlosti , a připomínkování železničních staveb,“
znamní hráči ze segmentu osobní želez- propustnosti a přístupnosti . Používej- vysvětluje Petr Moravec. „V krajním
niční dopravy – společnosti Arriva vlaky, me zdravý selský rozum!“ apeluje. případě může být účastníkem staveb-
České dráhy, RegioJet a AŽD. Už tato se- ních správních řízení podle § 70 zákona
stava hovoří jasně, že bude silná. Dočká Každý čtenář by vedle detailního vysvět- o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992
se Česká republika růstu osobní dopravy lení jistě uvítal i prakti cké příklady. Přes- Sb., což jej opravňuje za určitých pod-
na úroveň vyspělých evropských zemí? ně ty popisuje výkonný ředitel SVOD Bo- mínek stavbu výrazně zkomplikovat,
„Věřím, že ano,“ reaguje Petr Moravec. hemia: nebo dokonce zastavit,“ upozorňuje
„Osobní železniční doprava je – pomi- „Prvním příkladem je stomilionová in- Moravec.
nu-li období ovlivněné pandemií – nej- vesti ce do zdvižného železničního mos-
stabilnějším a nejrychleji rostoucím tu v Lužci nad Vltavou, po kterém žádné Za klíčové považujeme řešení pražského
druhem dopravy v České republice. vlaky už nikdy nepojedou. To je jako uzlu
Nejvíce vzrostla poptávka po meziná- postavit lyžařský vlek v savaně,“ trefně Mezi hlavní priority zajisté patří zkvalit-
rodní a meziregionální dopravě, stabil- glosuje Petr Moravec. „Druhým příkla- nění infrastruktury, výstavba nových tra-
ně roste také denní dojížďka v rámci dem je téměř miliardová rekonstrukce tí , elektrizace, zkapacitnění tratí a uzlů,
velkých regionálních center,“ vypočítává dvou nádraží, Holešov a Bystřice pod plánování a následná výstavba vysoko-
výkonný ředitel SVOD Bohemia Moravec. Hostýnem, ležících na neelektrifi kova- rychlostních tratí (VRT). Malým počtem
„Nejvíce přepravních výkonů se ode- né a nepříliš dopravně významné regi- důležitých projektů se tak SVOD Bohemia
hrává na modernizovaných hlavních onální trati Kojetí n – Valašské Meziříčí. rozhodně zabývat nebude. „Vybrat jeden
elektrických tratí ch. Ty umožnily efek- To je investi ce do ochrany kulturního projekt, který by svým významem nato-
ti vní nasazení nových vozidel, zavedení dědictví, ne do dopravy,“ je přesvědčen lik převyšoval všechny ostatní, není jed-
pravidelného jízdního řádu a tí m zvýše- Moravec. Tím však výčet konkrétních pří- noduché. Mámě před sebou úkoly, které
ní zájmu cestujících o služby železniční kladů zdaleka nekončí. vyžadují soustavnou a systemati ckou
6 6 7