Page 7 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 7

Dopravní politika

 Svaz osobních železničních                    PROFIL ING. PETRA MORAVCE, VÝKONNÉHO ŘEDITELE SVOD BOHEMIA
                                               Profesní  vý voj?
                                               Svou kariéru v dopravě jsem po různých předchozích zaměstnáních začal v roli
                                               generálního ředitele Connex pro Českou republiku a Slovensko (později Veolia
 dopravců vznikl proto,                        Transport, nyní Arriva). Působil jsem krátce jako náměstek pro osobní dopravu
                                               u Českých drah. Později jsem byl předsedou představenstva Abellio Česká republi-
                                               ka (pobočka Nizozemských státních drah, nyní Arriva). V rámci svého působení ve
                                               státním podniku CENDIS jsem se podílel na přípravě a realizaci projektu Systému
 aby hájil zájmy cestujících                   jednotného tarifu (OneTicket).
                                               Zá liby, hobby, oblí bená  mí sta?
                                               Jsem amatérský hudebník, letecký modelář a kokořínský vlastenec.
                                               Osobní vztah k železnici?
 Na začátku roku vznikl svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. Výkonným   Vřelý. Je-li to jen trochu možné, auto ponechávám v garáži.
 ředitelem se stal Petr Moravec, manažer s bohatými zkušenostmi z dopravního a želez-  Nejoblí beně jš í  dopravní  prostř edek?
 ničního sektoru. „Založení našeho sdružení bylo všemi zúčastněnými stranami, včetně   Vlastní nohy v kvalitní turisti cké obuvi.
 Ministerstva dopravy ČR a Správy železnic, přijato kladně,“ těší ho.
          podmínky pro zvýšení podílu přepravy   dopravy,“ má jasno Petr Moravec, který  „Třetí m je plán implementace Evropské-
 Ing.  Petr  Moravec oplývá  nespornými  spolupráci tak, aby se v souladu s do-  vozidel  dopravce  jezdit  může.  Čím  dál   osob a věcí po železnici, která ze všech   jedním  dechem  dodává:  „To  je  cesta,  ho  vlakového  zabezpečovacího  systé-
 zkušenostmi a jeho zvolení do čela svazu  pravní  politi kou  státu  zvýšil  celkový  častěji  jsou  tyto  podmínky  v  rozporu   druhů  dopravy  nejméně  poškozuje  ži-  kterou  se  naše  železnice  musí  ubírat,  mu (ETCS), přikazující jeho zavedení na
 osobních  železničních  dopravců  (SVOD  podíl  přepravy  cestujících  po  železnici.  s tí m, co si přeje konečný zákazník, tedy   votní  prostředí,“ poukazuje  na  jasný   aby se dostala mezi evropskou špičku!“  všech  tratí ch,  včetně  poslední lokálky.
 Bohemia) bylo zajisté správným krokem.  Zvýší-li  se  podíl  přepravy,  budou  pro-  cestující,“  upozorňuje  výkonný  ředitel   fakt Petr Moravec.  „Požadujeme,  aby   Systém vyžaduje, aby vozidla byla vyba-
 „Výkonným  ředitelem  jsem  se  stal  na  sperovat  všichni  zúčastnění,  včetně  SVOD  Bohemia  Petr  Moravec.  „Stále   stát  přestal  zvýhodňovat  energeti cky,   Používejme  selský  rozum.  Investujme  vena tzv. mobilní jednotkou. U starších
 základě  výsledků  výběrového  řízení,  členů našeho svazu,“ nepochybuje Mo-  častěji  jsou  požadavky  a  cíle  objedna-  prostorově  a  environmentálně  nevy-  do snížení spotřeby energie  vozidel  to  znamená  až  zdvojnásobení
 které  vypsali  zakládající  členové  sva-  ravec.  „Osobní  železniční  doprava  je  telů zcela opačné, než priority a úkoly   hovující  silniční  dopravu,  aby  pokročil   Na  začátku  roku  se  veřejnost  mohla  jeho celkové hodnoty,“ upozorňuje Mo-
 zu.  V  průběhu  konkurzu  měli  všichni  velice  specifi cký  obor  podnikání,  ve  provozovatele dráhy,“ trápí ho. „Přitom   v elektrifi kaci a opti malizaci dopravně   mimo jiné dočíst, že SVOD Bohemia bude  ravec. „To je jako instalovat do Favorita
 kandidáti  prostor k prezentování svých  kterém  podnikatel  –  v  našem  případě  za oběma těmito subjekty stojí přímo či   významných  tratí   a  aby  začal  odvětví   při rozvoji osobní železniční dopravy vý-  nejnovější verzi koncernového palubní-
 představ. Jelikož jsem byl vybrán, před-  železniční  dopravce  –  musí  najít  způ-  nepřímo stát,“ zdůrazňuje Moravec.  železniční  dopravy  řídit  s  péčí  řádné-  znamným partnerem pro státní a regio-  ho počítače s autopilotem,“ dodává.
 pokládám, že členy přípravného výboru  sob,  jak  přežít  v  prostředí  ovládaném   ho  hospodáře,“  vyzývá  výkonný  ředitel   nální orgány a organizace, jako jsou Mini-
 moje názory zaujaly více, než myšlenky  dvěma přirozenými monopoly – objed-  Železniční  doprava  je  nejstabilnějším   SVOD Bohemia.  sterstvo dopravy České republiky, Správa  Čím  vším  se  tedy  SVOD  Bohemia  bude
 mých  ctěných  konkurentů,“  vysvětluje  nateli veřejné dopravy na straně jedné  a nejrychleji rostoucím druhem dopravy   Rozvoj železniční dopravy by se dle slov   železnic nebo objednatelé a koordinátoři  zabývat a kde může výrazně přispět k roz-
 proces výběrového řízení.  a provozovatelem dráhy na straně druhé,“  v České republice  Petra Moravce měl přestat komplikovat.   veřejné  dopravy.  Výkonný  ředitel  SVOD  voji  železniční  osobní  dopravy?  „Svaz
 vysvětluje.  Hlavní priority a cíle SVOD Bohemia jsou   „Chceme, aby stát přestal rozvoj želez-  Bohemia Petr Moravec vysvětluje zásady  osobních  železničních  dopravců  je  tzv.
 Výkonný  ředitel  Petr  Moravec  pokraču-  z výše zmíněných slov výkonného ředite-  niční dopravy brzdit tí m, že bude vyža-  svazu  následovně:  „Používejme  prosím  připomínkovým  místem  pro  státem
 je  s  vysvětlením  důvodů  vzniku  SVOD  Osobní železniční dopravci čelí stále ná-  le jasně zřetelné. „Hlavní prioritou sva-  dovat přísnější implementaci železnič-  pravdivé  a  aktuální  stati sti ky,  prognó-  předkládané  strategické  dokumenty
 Bohemia:  „Svaz  osobních  železničních  ročnějším  podmínkám.  „Objednatelé  zu je, aby stát, který řídí oba přirozené   ních norem, než je účelné a než po nás   zujme a plánujme ohleduplně a realis-  a legislati vní návrhy, může dávat podá-
 dopravců vznikl proto, aby hájil zájmy  říkají dopravci, odkud kam a jak často  monopoly, dodržel to, k čemu se opa-  požaduje Evropská unie,“ zdůrazňuje.   ti cky, investujme především do snížení  ní k Úřadu pro přístup k infrastruktuře,
 cestujících. Chceme se pokusit oba při-  musí jezdit, provozovatel dráhy určuje  kovaně a na různých úrovních písemně   spotřeby  energie  a  zlepšení  užitných  účastní  se  projednávání  plánu  výluk
 rozené monopoly přimět ke vzájemné  kudy, jakou rychlostí  a s jakými druhy  zavázal. Tedy k tomu, že bude vytvářet   Mezi zakladateli organizace patří čtyři vý-  vlastností  infastruktury, tedy rychlosti ,  a připomínkování železničních staveb,“
          znamní hráči ze segmentu osobní želez-  propustnosti   a  přístupnosti .  Používej-  vysvětluje  Petr  Moravec.  „V  krajním
          niční dopravy – společnosti  Arriva vlaky,   me zdravý selský rozum!“ apeluje.  případě  může  být  účastníkem  staveb-
          České dráhy, RegioJet a AŽD. Už tato se-                             ních správních řízení podle § 70 zákona
          stava hovoří jasně, že bude silná.  Dočká   Každý čtenář by vedle detailního vysvět-  o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992
          se Česká republika růstu osobní dopravy   lení jistě uvítal i prakti cké příklady. Přes-  Sb., což jej opravňuje za určitých pod-
          na  úroveň  vyspělých  evropských  zemí?   ně ty popisuje výkonný ředitel SVOD Bo-  mínek  stavbu  výrazně  zkomplikovat,
          „Věřím, že ano,“ reaguje Petr Moravec.   hemia:                      nebo  dokonce  zastavit,“  upozorňuje
          „Osobní železniční doprava je – pomi-  „Prvním příkladem je stomilionová in-  Moravec.
          nu-li období ovlivněné pandemií – nej-  vesti ce do zdvižného železničního mos-
          stabilnějším  a  nejrychleji  rostoucím   tu v Lužci nad Vltavou, po kterém žádné  Za klíčové považujeme řešení pražského
          druhem  dopravy  v  České  republice.   vlaky  už  nikdy  nepojedou.  To  je  jako  uzlu
          Nejvíce  vzrostla  poptávka  po  meziná-  postavit lyžařský vlek v savaně,“ trefně  Mezi hlavní priority zajisté patří zkvalit-
          rodní a meziregionální dopravě, stabil-  glosuje  Petr  Moravec.  „Druhým  příkla-  nění infrastruktury, výstavba nových tra-
          ně  roste  také  denní  dojížďka  v  rámci   dem je téměř miliardová rekonstrukce  tí ,  elektrizace,  zkapacitnění tratí   a  uzlů,
          velkých regionálních center,“ vypočítává   dvou  nádraží,  Holešov  a  Bystřice  pod  plánování  a  následná  výstavba  vysoko-
          výkonný ředitel SVOD Bohemia Moravec.   Hostýnem,  ležících  na  neelektrifi kova-  rychlostních tratí  (VRT). Malým počtem
          „Nejvíce  přepravních  výkonů  se  ode-  né a nepříliš dopravně významné regi-  důležitých projektů se tak SVOD Bohemia
          hrává  na  modernizovaných  hlavních   onální trati  Kojetí n – Valašské Meziříčí.  rozhodně zabývat nebude. „Vybrat jeden
          elektrických  tratí ch.  Ty  umožnily  efek-  To  je  investi ce  do  ochrany  kulturního  projekt, který by svým významem nato-
          ti vní nasazení nových vozidel, zavedení   dědictví, ne do dopravy,“ je přesvědčen  lik převyšoval všechny ostatní, není jed-
          pravidelného jízdního řádu a tí m zvýše-  Moravec. Tím však výčet konkrétních pří-  noduché. Mámě před sebou úkoly, které
          ní zájmu cestujících o služby železniční   kladů zdaleka nekončí.    vyžadují  soustavnou  a  systemati ckou


 6 6                                                                                                           7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12