Page 8 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 8
Veletrhy, výstavy, konference
Jaké expozice letos uvidíme na
RAIL BUSINESS DAYS v Brně?
Ze seznamu zatím potvrzených vystavovatelů, jejichž expozice budou k vidění na mezinárodním
železničním veletrhu a konferenci RAIL BUSINESS DAYS ve dnech 7. až 9. června na brněnském vý-
stavišti, je zřejmé, že rozhodně nebudou chybět velcí hráči železničního odvětví v České republice.
V prostorách veletrhu tak nebude chybět například expozice na oblast železniční dopravy. Pro své partnery zajišťuje výrobu,
Správy železnic, která zde přestaví i několik zajímavých kolejo- kompletní dodávku a montáž technologických celků pro zabez-
vých vozidel. Správa železnic zajišťuje provozování celostátních pečení a řízení železniční dopravní infrastruktury. Od roku 2016
i regionálních drah ve vlastnictví státu, má na starosti jejich je společnost majitelem Švestkové dráhy, kde provozuje pra-
provozuschopnost, modernizaci a rozvoj. Mezi nejvýznamnější videlnou každodenní železniční dopravu na lince U10 v úseku
projekty společnosti patří v současné době připravované vy- Litoměřice horní nádraží – Most.
sokorychlostní tratě (VRT). Ty jsou součástí běžného života ve Dalšími již potvrzenými vystavovateli jsou například společnosti
většině vyspělých zemí. Vlaky dosahující rychlosti až 320 km/h Alfa Union, Bio-Circle, Dinel, FORM-THERMIT, GERB Praha,
díky tomu mohou na středních vzdálenostech konkurovat také PLASMAMETAL, SENSIT a mnoho dalších.
letecké dopravě. K vysokorychlostní železnici patří i rychlé
„Železnice má pro většinu krajů větší význam
„Železnice má pro většinu krajů větší význam regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění Na veletrhu RAIL BUSINESS DAYS bude otevřena i speciální
v dálkové dopravě než v regionální.“ za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených studentská zóna
v dálkové dopravě než v regionální.“
regionů. Mezinárodní veletrh RAIL BUSINESS DAYS chce přinést efek-
Dalším významným vystavovatelem budou společnosti ze tivní možnost interakce mezi firmami, institucemi a studen-
Skupiny ČD. Národní a současně největší tuzemský dopravce ty technických vysokých i středních škol. Zajímavou součástí
práci, a jejichž dílčí výsledky se dostaví hodiny jenom přes Prahu, jeho výhoda „Plán výluk na rok 2022 už je schválen České dráhy svou prezentaci nabídne návštěvníkům ve vnitřní přehlídky bude tzv. STUDENT LOUNGE. Půjde o samostatný
až po delším čase,“ uvědomuje si výkon- se ztrácí,“ upozorňuje Petr Moravec. a dá se jen sledovat jeho dodržování. části a současně i moderní vlak ze své flotily na kolejích ve ven- prostor veletrhu v bezprostřední blízkosti obchodní zóny, kde
ný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec. Snažím se motivovat členy svazu, aby kovní části areálu. budou společnosti napříč drážním prostředím prezentovat
„Za aktuální prioritu považujeme změ- Železniční doprava disponuje zajisté tam, kde je to možné, spojili síly a pod- své nabídky kariérního a profesního rozvoje pro studenty.
nu plánu implementace ETCS zejména velkým potenciálem pro další růst a zve- nikli společná výluková dopravní opat- Studenti tak budou moci využít příležitosti diskuse z očí do očí
s ohledem na zavádění výhradního pro- lebování nejen cestovních procesů pro ření. Připomínky můžeme uplatni spíše ředitel veletrhu se zástupci firem a zjistit zásadní informace pro své budoucí
vozu a stanovení ekonomicky a organi- všechny cestující. k plánům na rok 2023 a další období,“ RAIL BUSINESS DAYS uplatnění na trhu práce.
začně přijatelných podmínek pro zajíž- „Železnice má pro většinu krajů větší přiznává výkonný ředitel SVOD Bohemia. Michal Sirovátka Další podrobnosti nám popsal sám ředitel veletrhu RAIL BUSI-
dění vlaků z regionálních tratí na tratě význam v dálkové dopravě než v regio- NESS DAYS Michal Sirovátka: „Studenti mají vstup na veletrh
s výhradním provozem,“ prozrazuje Mo- nální. Nejžádanějším dopravním cílem Petr Moravec není ve své ředitelské zdarma, školy zde mohou prezentovat své projekty a firmy
ravec. „Bez toho by totiž regionální do- je Praha. Je proto nezbytné, aby vedle funkci dlouho. Je před ním spousta prá- naopak mohou nabídnout studentům spolupráci na projek-
prava v podstatě přestala fungovat,“ výstavby VRT byly také elektrifikovány, ce, do které jde s plnou vervou. „V nové tech, stáže či budoucí uplatnění. Toto spojení a zároveň ve-
rázně dodává. zdvoukolejněny a dopravně optimali- pozici si připadám celkem zabydleně. letrh, kde vystavují největší hráči v oboru kolejové dopravy,
zovány významné tratě, které kvalitní Naše založení bylo všemi zúčastněný- jsou velkým potenciálem naší akce. Cílem RAIL BUSINESS
Každoročním problémem, s nímž se ces- železniční spojení s hlavním městem mi stranami, včetně Ministerstva do- DAYS je nabídnout oboru kolejové dopravy podmínky pro
tující na železnici mohou setkávat, jsou umožní. Jen tak dojde k zapojení celé pravy a Správy železnic, přijato kladně. růst a rozvoj. Myslím, že právě takový koncept respektující
četné výluky. „Chceme dosáhnout toho, plochy České republiky do tvorby Jsme zváni na konference a společná jejich potřeby je v dnešní době nejen žádoucí, ale naprosto
aby se výluky slučovaly do větších celků a spotřeby hodnot,“ nepochybuje Petr jednání odborných skupin, dostává- Mezi vystavovateli se představí Výzkumný Ústav Železniční, po- nutný. V rámci STUDENT LOUNGE se tak představí například
a segmentovaly podle toho, jestli je trať Moravec. „Mezi nejpotřebnější počí- me prostor k představení svých plá- skytovatel datových služeb ČD – Telematika, poskytovatel ICT společnosti Siemens Mobility, Správa železnic, České dráhy,
jedno či vícekolejná. Je nezbytné, aby tám města jako jsou Liberec, Hradec nů a cílů. Máme již ustaveny všechny služeb ČD – Informační systémy, Dopravní vzdělávací institut AŽD Praha a další.”
výlukový plán byl stabilní a garantova- Králové, Jihlava, Zlín, Karlovy Vary, pracovní skupiny, které od samotného poskytující služby především v oblasti železničního vzdělávání Efektivní propojení výrobců kolejových vozidel, provozovatelů
ný,“ dává si za cíl Petr Moravec. „Nelíbí Kladno, Mělník a Příbram.“ počátku efektivně pracují,“ těší výkon- a DPOV, společnost provádějící opravy a modernizace železnič- osobní i nákladní dopravy, výzkumných i vývojových institucí
se nám, že výluky provozovatel dráhy ného ředitele, který se raduje z prvního ních kolejových vozidel a další související činnosti. a dalších společností v oboru se studenty z technických střed-
občas nahrazuje tzv. nepřidělením ka- Přispěli jsme k odložení nepromyšlené- dílčího úspěchu. V rámci samostatné expozice ve venkovní části se předsta- ních i vysokých škol je hlavním cílem tohoto záměru. Studen-
pacity, čímž zaniká nárok dopravců na ho způsobu kontroly nároku na slevy „Za drobný úspěch považuji to, že jsme ví rovněž největší český nákladní dopravce ČD Cargo se svým tům tak nabídne jedinečnou možnost získat informace o nej-
zákonné kompenzace nákladů za ná- z jízdného přispěli k odložení nepromyšleného způ- stánkem a vozidly na kolejích. Společnost nabízí přepravu širo- novějších volných pracovních pozicích, příležitostech či stážích
hradní dopravu,“ upozorňuje výkonný Pro letošní rok se plánuje přes osm set sobu kontroly nároku na slevy z jízdného ké škály zboží od surovin po výrobky s vysokou přidanou hod- takzvaně z první ruky. Zároveň dle pořadatelů poskytne i pro-
ředitel SVOD Bohemia. výluk na osmdesáti tratích, což je zhruba a že byla respektována celá řada našich notou, přepravu kontejnerů, mimořádných zásilek, pronájem stor pro odbornou diskusi k technickým otázkám a místo pro
„Za klíčové považujeme řešení praž- třetina všech tratí v České republice. To připomínek k plánu dopravní obsluž- železničních vozů, vlečkové a další přepravní služby. odpočinek od veletržního shonu. (sch)
ského uzlu, jednak vzhledem k jeho může cestujícím způsobit další řadu ne- nosti vlaky dálkové dopravy,“ prozrazuje Tím však soupis velkých hráčů v drážním oboru nekončí. Mezi
současné přetíženosti, jednak s ohle- příjemností. Petr Moravec a dodává: „Jsem velmi rád, vystavovateli se objeví i společnost AŽD Praha. Ta je význam-
dem na budoucí zaústění a vyvedení „Je to komplikace nejen svým rozsahem, že jsme se aktivně zapojili do pomoci li- ným dodavatelem technologických celků v oboru zabezpečo- Další informace i možnost zakoupit si vstupenku
vysokorychlostních tratí. Bude-li se vy- ale hlavně organizačně,“ nezastírá Petr dem, které z jejich domovů vyhnali ruští vacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií do- naleznete na www.railbusinessdays.cz.
sokorychlostní vlak proplétat tři čtvrtě Moravec. okupanti.“ (cer) pravní infrastruktury. Rozhodující je orientace firmy především
8 9