Page 9 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 9

Veletrhy, výstavy, konference

          Jaké expozice letos uvidíme na




          RAIL BUSINESS DAYS v Brně?





          Ze seznamu zatím potvrzených vystavovatelů, jejichž expozice budou k vidění na mezinárodním
          železničním veletrhu a konferenci RAIL BUSINESS DAYS ve dnech 7. až 9. června na brněnském vý-
          stavišti, je zřejmé, že rozhodně nebudou chybět velcí hráči železničního odvětví v České republice.


          V prostorách veletrhu tak nebude chybět například expozice  na oblast železniční dopravy. Pro své partnery zajišťuje výrobu,
          Správy železnic, která zde přestaví i několik zajímavých kolejo-  kompletní dodávku a montáž technologických celků pro zabez-
          vých vozidel. Správa železnic zajišťuje provozování celostátních  pečení a řízení železniční dopravní infrastruktury. Od roku 2016
          i  regionálních  drah  ve  vlastnictví  státu,  má  na  starosti  jejich  je společnost majitelem Švestkové dráhy, kde provozuje pra-
          provozuschopnost, modernizaci a rozvoj. Mezi nejvýznamnější  videlnou každodenní železniční dopravu na lince U10 v úseku
          projekty společnosti patří v  současné době připravované vy-  Litoměřice horní nádraží – Most.
          sokorychlostní tratě (VRT). Ty jsou součástí běžného života ve  Dalšími již potvrzenými vystavovateli jsou například společnosti
          většině vyspělých zemí. Vlaky dosahující rychlosti až 320 km/h  Alfa  Union,  Bio-Circle,  Dinel,  FORM-THERMIT,  GERB  Praha,
          díky tomu mohou na středních vzdálenostech konkurovat také  PLASMAMETAL, SENSIT a mnoho dalších.
          letecké dopravě. K vysokorychlostní železnici patří i rychlé
 „Železnice má pro většinu krajů větší význam
 „Železnice má pro většinu krajů větší význam   regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění  Na  veletrhu  RAIL  BUSINESS  DAYS  bude  otevřena  i  speciální
 v dálkové dopravě než v regionální.“  za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených  studentská zóna
 v dálkové dopravě než v regionální.“
          regionů.                                            Mezinárodní veletrh RAIL BUSINESS DAYS chce přinést efek-
          Dalším  významným  vystavovatelem  budou  společnosti  ze  tivní možnost interakce mezi firmami, institucemi a studen-
          Skupiny ČD. Národní a současně největší tuzemský dopravce  ty technických vysokých i středních škol. Zajímavou součástí
 práci, a jejichž dílčí výsledky se dostaví  hodiny jenom přes Prahu, jeho výhoda  „Plán výluk na rok 2022 už je schválen   České dráhy svou prezentaci nabídne návštěvníkům ve vnitřní  přehlídky bude tzv. STUDENT LOUNGE. Půjde o samostatný
 až po delším čase,“ uvědomuje si výkon-  se ztrácí,“ upozorňuje Petr Moravec.  a  dá  se  jen  sledovat  jeho  dodržování.   části a současně i moderní vlak ze své flotily na kolejích ve ven-  prostor veletrhu v bezprostřední blízkosti obchodní zóny, kde
 ný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.   Snažím  se  motivovat  členy  svazu,  aby   kovní části areálu.  budou  společnosti  napříč  drážním  prostředím  prezentovat
 „Za  aktuální  prioritu  považujeme  změ-  Železniční  doprava  disponuje  zajisté  tam, kde je to možné, spojili síly a pod-  své  nabídky  kariérního  a  profesního  rozvoje  pro  studenty.
 nu plánu implementace ETCS zejména  velkým potenciálem pro další růst a zve-  nikli společná výluková dopravní opat-  Studenti tak budou moci využít příležitosti diskuse z očí do očí
 s ohledem na zavádění výhradního pro-  lebování nejen cestovních procesů pro  ření. Připomínky můžeme uplatni spíše   ředitel veletrhu  se zástupci firem a zjistit zásadní informace pro své budoucí
 vozu a stanovení ekonomicky a organi-  všechny cestující.  k plánům na rok 2023 a další období,“   RAIL BUSINESS DAYS  uplatnění na trhu práce.
 začně přijatelných podmínek pro zajíž-  „Železnice  má  pro  většinu  krajů  větší  přiznává výkonný ředitel SVOD Bohemia.  Michal Sirovátka  Další podrobnosti nám popsal sám ředitel veletrhu RAIL BUSI-
 dění vlaků z regionálních tratí na tratě  význam v dálkové dopravě než v regio-  NESS DAYS Michal Sirovátka: „Studenti mají vstup na veletrh
 s výhradním provozem,“ prozrazuje Mo-  nální. Nejžádanějším dopravním cílem  Petr  Moravec  není  ve  své  ředitelské   zdarma, školy zde mohou prezentovat své projekty a firmy
 ravec. „Bez toho by totiž regionální do-  je Praha. Je proto nezbytné, aby vedle  funkci dlouho. Je před ním spousta prá-  naopak mohou nabídnout studentům spolupráci na projek-
 prava  v  podstatě  přestala  fungovat,“  výstavby VRT byly také elektrifikovány,  ce, do které jde s plnou vervou. „V nové   tech, stáže či budoucí uplatnění. Toto spojení a zároveň ve-
 rázně dodává.  zdvoukolejněny  a  dopravně  optimali-  pozici  si  připadám  celkem  zabydleně.   letrh, kde vystavují největší hráči v oboru kolejové dopravy,
 zovány významné tratě, které kvalitní  Naše založení bylo všemi zúčastněný-  jsou  velkým  potenciálem  naší  akce.  Cílem  RAIL  BUSINESS
 Každoročním problémem, s nímž se ces-  železniční  spojení  s  hlavním  městem  mi  stranami,  včetně  Ministerstva  do-  DAYS  je  nabídnout  oboru  kolejové  dopravy  podmínky  pro
 tující  na  železnici  mohou  setkávat,  jsou  umožní. Jen tak dojde k zapojení celé  pravy a Správy železnic, přijato kladně.   růst a rozvoj. Myslím, že právě takový koncept respektující
 četné výluky. „Chceme dosáhnout toho,  plochy  České  republiky  do  tvorby  Jsme  zváni  na  konference  a  společná   jejich potřeby je v dnešní době nejen žádoucí, ale naprosto
 aby se výluky slučovaly do větších celků  a spotřeby hodnot,“ nepochybuje Petr  jednání  odborných  skupin,  dostává-  Mezi vystavovateli se představí Výzkumný Ústav Železniční, po-  nutný. V rámci STUDENT LOUNGE se tak představí například
 a segmentovaly podle toho, jestli je trať  Moravec.  „Mezi  nejpotřebnější  počí-  me  prostor  k  představení  svých  plá-  skytovatel datových služeb ČD – Telematika, poskytovatel ICT   společnosti Siemens Mobility, Správa železnic, České dráhy,
 jedno či vícekolejná. Je nezbytné, aby  tám  města  jako  jsou  Liberec,  Hradec  nů a cílů. Máme již ustaveny všechny   služeb  ČD  –  Informační  systémy,  Dopravní  vzdělávací  institut   AŽD Praha a další.”
 výlukový  plán  byl  stabilní  a  garantova-  Králové,  Jihlava,  Zlín,  Karlovy  Vary,  pracovní skupiny, které od samotného   poskytující služby především v oblasti železničního vzdělávání   Efektivní propojení výrobců kolejových vozidel, provozovatelů
 ný,“ dává si za cíl Petr Moravec. „Nelíbí  Kladno, Mělník a Příbram.“  počátku efektivně pracují,“ těší výkon-  a DPOV, společnost provádějící opravy a modernizace železnič-  osobní i nákladní dopravy, výzkumných i vývojových institucí
 se  nám,  že  výluky  provozovatel  dráhy   ného ředitele, který se raduje z prvního   ních kolejových vozidel a další související činnosti.  a dalších společností v oboru se studenty z technických střed-
 občas  nahrazuje  tzv.  nepřidělením  ka-  Přispěli jsme k odložení nepromyšlené-  dílčího úspěchu.  V  rámci  samostatné  expozice  ve  venkovní  části  se  předsta-  ních i vysokých škol je hlavním cílem tohoto záměru. Studen-
 pacity, čímž zaniká nárok dopravců na  ho  způsobu  kontroly  nároku  na  slevy  „Za drobný úspěch považuji to, že jsme   ví rovněž největší český nákladní dopravce ČD Cargo se svým   tům tak nabídne jedinečnou možnost získat informace o nej-
 zákonné  kompenzace  nákladů  za  ná-  z jízdného  přispěli k odložení nepromyšleného způ-  stánkem a vozidly na kolejích. Společnost nabízí přepravu širo-  novějších volných pracovních pozicích, příležitostech či stážích
 hradní  dopravu,“  upozorňuje  výkonný  Pro letošní rok se plánuje přes osm set  sobu kontroly nároku na slevy z jízdného   ké škály zboží od surovin po výrobky s vysokou přidanou hod-  takzvaně z první ruky. Zároveň dle pořadatelů poskytne i pro-
 ředitel SVOD Bohemia.  výluk na osmdesáti tratích, což je zhruba  a že byla respektována celá řada našich   notou, přepravu kontejnerů, mimořádných zásilek, pronájem   stor pro odbornou diskusi k technickým otázkám a místo pro
 „Za  klíčové  považujeme  řešení  praž-  třetina všech tratí v České republice. To  připomínek  k  plánu  dopravní  obsluž-  železničních vozů, vlečkové a další přepravní služby.  odpočinek od veletržního shonu.                                           (sch)
 ského  uzlu,  jednak  vzhledem  k  jeho  může cestujícím způsobit další řadu ne-  nosti vlaky dálkové dopravy,“ prozrazuje   Tím však soupis velkých hráčů v drážním oboru nekončí. Mezi
 současné  přetíženosti,  jednak  s  ohle-  příjemností.  Petr Moravec a dodává: „Jsem velmi rád,   vystavovateli se objeví i společnost AŽD Praha. Ta je význam-
 dem  na  budoucí  zaústění  a  vyvedení  „Je to komplikace nejen svým rozsahem,  že jsme se aktivně zapojili do pomoci li-  ným dodavatelem technologických celků v oboru zabezpečo-  Další informace i možnost zakoupit si vstupenku
 vysokorychlostních tratí. Bude-li se vy-  ale  hlavně  organizačně,“  nezastírá  Petr  dem, které z jejich domovů vyhnali ruští   vacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií do-  naleznete na www.railbusinessdays.cz.
 sokorychlostní  vlak  proplétat  tři  čtvrtě  Moravec.  okupanti.“                                                       (cer)  pravní infrastruktury. Rozhodující je orientace firmy především


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14