Otevřít menu
Doprava dnes
-

Digitalizace jasným směrem. Jsme na začátku, COVID pomohl, ví Václav Větrovský

Ve společnosti Contract management je s digitálními technologiemi v kontaktu každý den. A ne jen v pracovním životě. Předseda představenstva Ing. Václav Větrovský vidí v dopravním stavebnictví digitalizaci jako velký směr, jehož transformace je nevyhnutelná. Paradoxně celému procesu pozitivně pomohla pandemie, která digitalizaci výrazně urychlila.

21:09 / 9. dubna 2022
Digitalizace jasným směrem. Jsme na začátku, COVID pomohl, ví Václav Větrovský

Tradiční obor prochází obměnou

Václav Větrovský má k dopravním stavbám z pozice předsedy představenstva firmy Contract Management opravdu velmi blízko. A čím přesně se společnost zabývá? „Zaměřujeme se především na oblast řízení realizace a správcovství stavby. My jsme poradenská společnost v oblasti stavebnictví, společnost konzultačních inženýrů, zabýváme se projektovým managementem staveb. V rámci realizace staveb jsme my ti, kdo stavby řídí, jsme prostředníky mezi objednatelem a zhotovitelem,” představuje Václav Větrovský činnost jeho společnosti a dodává: „Máme v gesci změnovou agendu, časové řízení stavby a samozřejmě i technické dozory stavby. V rámci přípravy staveb se zabýváme engineeringem, stanovením investorské ceny ve všech fázích přípravy, kontrolou projektových dokumentací oproti výkazu výměr a kontroly projektu samotného.”

Naše společnost je účastníkem stavebního procesu například u modernizace silnice II/358 Litomyšl - Česká Třebová, obchvatu na D6 u Lubence, Nové radnice na Praze 12 nebo Koncertní haly v Ostravě. 

Obecným tématem současné doby je digitalizace, v dopravním stavebnictví jakbysmet. A právě tu se snaží Václav Větrovský tlačit směrem kupředu. „V pozici správce stavby jasně vidíme přínosy digitalizace v rámci realizace stavebních projektů, navíc praxe jasně ukazuje, že se digitalizaci prostě nevyhneme. Digitalizaci podporujeme. Firma je mladá, dynamická, takže se snažíme digitalizovat. Jsme rádi, že oblast digitalizace vstoupila i do realizace staveb. Stavebnictví je v tomto směru hodně zastaralé. Když se podíváte na ostatní sektory průmyslu jako je strojírenství, energetika či petrochemie, tak je to něco jiného. Tam je proces plně digitalizovaný. My jsme na začátku,” tuší. 

Důvod je ale podle něj zcela prostý. „Dopravní stavitelství je hodně tradičním oborem. Generační obměna probíhá až nyní, odchází generace stavařů a přichází nová generace mladých lidí, kteří chtějí digitalizovat a pohybují se v digitálním světě. Je to zřejmě tradicionalismem v oboru. Od 90. let se toho moc nezměnilo, pořád se projektuje stejně, procesy jsou zažité, pořád píšeme do stavebního deníku, dokumenty si vozíme a předáváme. Až teď začíná docházet ke změně,” pochvaluje si.

CОVID pomohl

V rozvoji samotné digitalizace pomohl i koronavirus, který donutil účastníky stavebního procesu při omezení kontaktů jednat jinak. „Začali jsme používat Teams, virtuální místnosti, digitální hovory. Paradoxně COVID tedy pomohl v dobrém. Najednou jsme se nepotřebovali potkávat, stačilo si zavolat, začali jsme používat digitální nástroje v rámci realizaci staveb. Investora samotného to nakoplo, že o digitalizaci začal přemýšlet, vyžadovat jí a tlačit,” popisuje současnou situaci Větrovský.

A kde on sám vidí dopravní stavebnictví za dvacet let? „Představuji si to tak, že papír už vůbec nebudeme používat. Vše bude probíhat on-line v datovém prostředí. Navíc už dnes probíhají experimenty, že stroje nepotřebují obsluhu a jsou naprogramované. Mají spoustu čidel a GPS lokátorů, které nepotřebují obsluhu a jezdí si sami po ideální trase. Představuji si to tak, že jednou se budou stavby stavět samy. Samozřejmě, lidé tam vždycky budou, jenom jejich pracovní činnosti budou jiné. Robotizace by měla probíhat a myslím si, že za dvacet let to bude obor, který bude plně robotizován,” sdělil své představy. 

Digitalizace bude zajisté hrát neméně důležitou roli v obřím projektu vysokorychlostních tratí, kterého by se společnost Contract Management velice ráda účastnila. „Chceme být součástí vysokorychlostních tratí, v rámci přípravy máme ambice zabývat se engineeringem, dělat podporu projektantům a v rámci realizace bychom si rádi sáhli na správcovství stavby či byli alespoň součástí týmu správce stavby. To umíme nejlépe. Jsem rád, že se tratě prosadily a budou realizovány, jsem přesvědčený, že je to správný směr a zkušenosti ze zahraničí, co mám, tak jsou jen pozitivní, je to úžasné!” Nešetřil slova chvály předseda představenstva společnosti Contract Management Ing. Václav Větrovský.

Autor: Mgr. Petr Dejnožka

zpět na články

inzerce

nahoru