Otevřít menu
Doprava dnes
-

Letadlová pošta, světový unikát z Československa

Na území Československa fungovala letadlová pošta více než půl století a skutečně vytvořila světový unikát. Kromě krátkého amerického pokusu totiž jiné státy tento systém doručování nezavedly. Že to není pravda a leteckou poštu provozuje dodnes mnoho zemí? To jistě ano, ovšem letadlová pošta není totéž co letecká!

8:00 / 9. prosince 2022
Letadlová pošta, světový unikát z Československa i

Foto: Iljušin II-14 (zdroj: cs.wikipedia.org)

Co se tedy té letecké pošty týká, ve světě se objevila společně se vzletem balónů a následně se rozvíjela současně s letectvím jako takovým. Pravděpodobně první oficiální poštovní let se uskutečnil v roce 1911 a další na sebe nenechaly dlouho čekat. Na našem území byla první pravidelná přeprava letecké pošty zavedena o osm let později.

V rámci letecké pošty se zásilky původně přepravovaly v zavazadlovém prostoru pravidelnými spoji podle typu letadla od 50 do 2000 kilogramů. Nutno podotknout, že v předválečném, ale i poválečném období, panoval na nebi nad Československem poměrně čilý ruch. Vnitrostátní letecká osobní doprava byla oproti té silniční (s chybějícími dálnicemi) a pomalému železničnímu spojení celkem vyvinutá - létalo do jedenácti míst. 

Prostřednictvím klasických linkových letadel se pošta dopravovala do míst, kde by přeprava vlakem znamenala zdržení. Odesílatel si letecký způsob dopravy nemohl předem zvolit a pasivně převážné zásilky nedoprovázel žádný zaměstnanec pošty. U letadlové pošty tomu bylo právě naopak.

Letadlová pošta fungovala v podstatě jako klasická pobočka. Během letu zde poštovní zaměstnanci zpracovávali a třídili zásilky. Zároveň vytvářeli jejich seznamy pro napojené pošty, především pak pro takzvané automobilové a železniční ambulantní pošty, tedy pracoviště poštovní přepravy v jiných dopravních prostředcích.

Unikátní příběh letadlové pošty se v tehdejším Československu začal psát 4.června 1956 startem letu označeným letp. Praha – Košice 2001 a letp Košice – Praha 2002 z letišť Praha – Ruzyně a Košice. Posádku speciálně upravených letadel IL 14 tvořili piloti a navigátoři Českých aerolinií včetně dvou poštovních pracovníků.

K prvním letům se postupně přidávaly letp. Praha – Přerov – Bratislava – Zvolen 2005 a  letp Zvolen – Bratiskava – Brno – Přerov – Praha 2006, od roku 1960 pak dvě letadlové pošty na trase Praha – Ostrava a zpět s čísly 2011 a 2012.

V původní podobě přetrval jedinečný formát poštovní přepravy do poloviny osmdesátých let. Postupem času a vlivem nejrůznějších společenských i technologických změn se od letadlové pošty postupně upouštělo. Poslední vnitrostátní letadlová pošta provozovaná na trase Praha–Ostrava–Praha byla zrušena 30. září 2010. Slavnou éru ukončil letoun L 410, který tehdy letěl s poštou naposledy.

 

Autor: Dagmar Lánská

Letadlová pošta, světový unikát z Československa Foto: L410 (zdroj: cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru