Letadlová pošta, světový unikát z Československa
Na území Československa fungovala letadlová pošta více než půl století a skutečně vytvořila světový unikát. Kromě krátkého amerického pokusu totiž jiné státy tento systém doručování nezavedly. Že to není pravda a leteckou poštu provozuje dodnes mnoho zemí? To jistě ano, ovšem letadlová pošta není totéž co letecká!
Co se tedy té letecké pošty týká, ve světě se objevila společně se vzletem balónů a následně se rozvíjela současně s letectvím jako takovým. Pravděpodobně první oficiální poštovní let se uskutečnil v roce 1911 a další na sebe nenechaly dlouho čekat. Na našem území byla první pravidelná přeprava letecké pošty zavedena o osm let později.
V rámci letecké pošty se zásilky původně přepravovaly v zavazadlovém prostoru pravidelnými spoji podle typu letadla od 50 do 2000 kilogramů. Nutno podotknout, že v předválečném, ale i poválečném období, panoval na nebi nad Československem poměrně čilý ruch. Vnitrostátní letecká osobní doprava byla oproti té silniční (s chybějícími dálnicemi) a pomalému železničnímu spojení celkem vyvinutá - létalo do jedenácti míst.
Prostřednictvím klasických linkových letadel se pošta dopravovala do míst, kde by přeprava vlakem znamenala zdržení. Odesílatel si letecký způsob dopravy nemohl předem zvolit a pasivně převážné zásilky nedoprovázel žádný zaměstnanec pošty. U letadlové pošty tomu bylo právě naopak.
Letadlová pošta fungovala v podstatě jako klasická pobočka. Během letu zde poštovní zaměstnanci zpracovávali a třídili zásilky. Zároveň vytvářeli jejich seznamy pro napojené pošty, především pak pro takzvané automobilové a železniční ambulantní pošty, tedy pracoviště poštovní přepravy v jiných dopravních prostředcích.
Unikátní příběh letadlové pošty se v tehdejším Československu začal psát 4.června 1956 startem letu označeným letp. Praha – Košice 2001 a letp Košice – Praha 2002 z letišť Praha – Ruzyně a Košice. Posádku speciálně upravených letadel IL 14 tvořili piloti a navigátoři Českých aerolinií včetně dvou poštovních pracovníků.
K prvním letům se postupně přidávaly letp. Praha – Přerov – Bratislava – Zvolen 2005 a letp Zvolen – Bratiskava – Brno – Přerov – Praha 2006, od roku 1960 pak dvě letadlové pošty na trase Praha – Ostrava a zpět s čísly 2011 a 2012.
V původní podobě přetrval jedinečný formát poštovní přepravy do poloviny osmdesátých let. Postupem času a vlivem nejrůznějších společenských i technologických změn se od letadlové pošty postupně upouštělo. Poslední vnitrostátní letadlová pošta provozovaná na trase Praha–Ostrava–Praha byla zrušena 30. září 2010. Slavnou éru ukončil letoun L 410, který tehdy letěl s poštou naposledy.
Autor: Dagmar Lánská