Most na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu
Ve středu 27. dubna 2020 proběhla montáž ocelové nosné konstrukce nového zdvižného mostu přes plavební kanál ve Vraňanech. V úterý 5. května 2020 pak stavaři osadili nový železniční most přes Vraňansko-hořínský kanál v Lužci nad Vltavou.
Nosná konstrukce, Langerův trám s přímo pojížděnou ocelovou ortotropní mostovkou o rozpětí 23 m, šířce 6,7 m a hmotnosti 64 tun, byla svařena mimo staveniště v areálu zhotovitele ve Starých Ouholicích. Na místo určení byla v den montáže dopravena unikátním způsobem – byla naložena na loď a 4 km do Vraňan doplula po Vltavě. Po zakotvení v blízkosti mostu byla pak konstrukce osazena na spodní stavbu mobilním autojeřábem LIEBHERR – LTM 1500.
Nový most je součástí akce Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, projektované od prvních stupňů dokumentace na SUDOPU PRAHA. Po osazení technologie umožní hydraulické písty zdvih mostu až o 2,3 m a zabezpečí tak podjezdnou výšku plavidel až 7,0 m.
Jde o první tuzemský železniční most, který se bude zdvihat. Nový most měří 30 metrů, široký je šest metrů a vysoký 3,7 metru. Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně. Cílem je zvýšení podjezdné výšky pro lodě ze 4,5 metru na sedm metrů.
Autor: Jakub Ptačinský (Archiv SUDOP PRAHA)