Otevřít menu
Doprava dnes
-

2000 vozidel Českých drah čeká do roku 2026 revize! Pro národního dopravce bude důležitá kvalita práce

České dráhy (ČD) chtějí do roku 2026 poslat 2000 svých vozidel na revizní opravy. Každý rok na tuto údržbu vyčlení asi 3,5 miliardy korun, přičemž budou po dodavateli žádat vysokou kvalitu práce a plnění termínů!

12:04 / 28. října 2022
2000 vozidel Českých drah čeká do roku 2026 revize! Pro národního dopravce bude důležitá kvalita prácei

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: ČD.

České dráhy v současnosti provozují 3 830 lokomotiv

V sídle ČD proběhl Den dodavatelů 2022. Setkali se tu všichni dodavatelé, opravci a výrobci, kteří zajišťují výrobu, modernizaci a údržbu drážních vozidel pro národního dopravce. „Se všemi našimi partnery dnes vyhodnocujeme vývoj v oblasti výroby, modernizace a údržby kolejových vozidel a zároveň jim představíme výhled na další čtyři roky. Servisním firmám dáváme hodně práce a platíme velký balík peněz. Za posledních 6 let narostl rozsah údržby ze zhruba 300 na 800 vozidel ročně a finanční objem údržby narostl o 2 miliardy korun. Zatímco se v roce 2017 opravilo jen za 1,7 miliardy korun, v roce 2021 to bylo už za 3,2 miliardy a letos vkládáme do periodických oprav dokonce 3,7 miliardy korun. Bohužel objemu práce a částkám, které našim partnerům dáváme, občas neodpovídá kvalita odvedené práce a plnění termínů. Ty jsou letos u hnacích vozidel až o 75 % času a u osobních vozů o polovinu času překračované,“ řekl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis. České dráhy ví, že část problému zřejmě vznikla v minulosti.

„Zatímco dřív, u starých vlaků, stačilo na periodické opravy kladivo, šroubovák a sada klíčů, tak dnes se technici neobejdou bez počítačů a moderní diagnostiky. Řada sofistikovaných dílů se musí servisovat na speciálních pracovištích, třeba brzdy Knorr, a to zase vyžaduje mnohem vyšší úroveň řízení procesů při údržbě. Proto dnes informujeme naše dodavatele o trendech v obnově vozidel i našich plánech na periodické opravy. Kolik lokomotiv, vozů a jednotek k údržbě přistavíme a kolik peněz vyčleníme, abychom mohli včas investovat do přípravy zaměstnanců, vybavení provozů i zajištění náhradních dílů. Za to ovšem budeme chtít stále vyšší kvalitu práce a dodržování termínů. Dvě složky, se kterými dnes opravdu nejsme spokojeni, a dnes to našim partnerům otevřeně říkáme, protože tyto nedostatky velmi citlivě vnímají také naši klienti v podobě krajů i samotných cestujících,“ dodal Michal Kraus.  

České dráhy v současnosti provozují 3 830 lokomotiv, elektrických a motorových jednotek a vozů ve více než 160 různých typech s průměrným stářím 34 let od prvního uvedení do provozu. Během let 2023 až 2026 projde více než 2 000 z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně. Národní dopravce pro tento účel očekává výdaje ve výši zhruba 14 miliard Kč. Zároveň bude pokračovat dynamická modernizace a rozsáhlá unifikace vozidlového parku Českých drah. Během příštích 15 let by se měl snížit počet provozovaných typů lokomotiv, jednotek a vozů na polovinu a průměrný věk klesnout zhruba na 18 let.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru