Otevřít menu
Doprava dnes
-

Automobilovému průmyslu se v Česku daří! Tržby se zvýšily na 1,1 bilionu korun

Českým výrobcům aut a dílů v roce 2021 vyrostly tržby o 5,9 % na 1,1 bilionu korun. Export stoupl o 4,5 %, což dělá 911,5 miliard korun. Veškerá finální čísla zpomalila pandemie covidu, která způsobila problémy v logistice či nedostatek materiálů a jeho zdražování. To zaznělo na tiskové konferenci Sdružení automobilového průmyslu.

5:00 / 2. července 2022
Automobilovému průmyslu se v Česku daří! Tržby se zvýšily na 1,1 bilionu koruni

Foto: Automobilový průmysl v České republice. Zdroj fotky: ČTK.

Nejvíce se auta prodávala a vyvážela do zemí EU

Výrobci aut zvýšili své tržby z prodeje svých produktů o 4,2 % na 632,4 miliardy korun, přičemž dodavatelé dílů o 7,8 %. Nejvíce se auta prodávala a vyvážela do zemí EU, do kterých se vyrobilo přes 80 % vyrobených aut. Největším trhem bylo Německo s 29,6 procenta. Avšak se výroba osobních aut v České republice se meziročně snížila o 4,1 % na 1,1 milionů vozidel, před pandemií to bylo téměř o 23 % méně.

"Automobilový průmysl se už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. I když si rok 2021 patrně zapamatujeme jako rok čipové krize, s problémy se nepotýkali jen odběratelé polovodičů. Dodavatelské řetězce a logistika stále ještě zdaleka nefungují tak, jak jsme byli dříve zvyklí. Výrazně se prodloužily dodací lhůty dílů a surovin a v důsledku toho došlo k výraznému nárůstu cen vstupů," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Podle Jahna přetrvává vysoká poptávka po nových automobilech, ale situace ve výrobě zůstává složitá. Ovlivňuje jí přetrvávající nedostatek čipů, lockdown v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině. "Teprve květen, kdy výroba aut dosáhla předkrizové hranice 120.000 aut, přinesl do výroby v Česku alespoň trochu optimismu, nicméně letošní rok bude nejkritičtější z posledních tří. V příštím roce by se náš autoprůmysl měl vrátit do starých dobrých zajetých kolejí," dodal Jahn.

Zástupci firem si udrželi klíčové zaměstnance

Na výrobce podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka doléhají rostoucí ceny energií. Náklady na energie v některých firmách vzrostly pěti až sedminásobně, což je limituje v investicích a zvyšování mezd. Navíc ztrácejí konkurenceschopnost vůči zemím, které energie zastropovaly. "Celé situaci nepomáhají ani odbory, které mají v této složité době nereálné požadavky. Zbytečně tak tříštíme síly zdlouhavým vyjednáváním," dodal Dvořák.

Zástupci firem si udrželi klíčové zaměstnance, jejichž celkový počet se výšil na 139 228 osob, přičemž průměrná mzda v automobilovém průmyslu je 46 292 Kč, což je o 22 % nad celorepublikovým průměrem. V budoucnu firmy v autoprůmyslu nejvíce ovlivní nově chystaná přísnější emisní norma Euro 7, která by v letech 2025 až 2027 znamenala konec výroby několika modelů v tuzemsku, zejména menších aut typu Fabie. Pak je zasáhne také zvažovaný zákaz výroby vozidel se spalovacími motory od roku 2035.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK)

 

zpět na články

inzerce

nahoru