Otevřít menu
Doprava dnes
-

Autonomní kamiony v Číně: Budoucnost dopravy už je na silnici

Na dálnici mezi Pekingem a přístavem Tianjin se den co den pohybují mohutné nákladní vozy, které se zdánlivě řídí samy. Jsou to autonomní kamiony, které jsou vybaveny pokročilou technologií umožňující samostatnou jízdu. Ačkoliv za volantem zatím stále sedí bezpečnostní řidič, jeho role je stále více symbolická.

8:39 / 9. června 2025
Autonomní kamiony v Číně: Budoucnost dopravy už je na silnicii

Foto: Autoforum.cz

Čína se tak stává jednou z prvních zemí, kde se tato technologie testuje v reálném provozu s ambicí zásadně změnit podobu silniční dopravy.

Bezpečnostní řidič zatím zůstává, ale jeho role slábne

Huo Kangtian, třicetidvouletý bezpečnostní řidič, usedá do kabiny a začíná řídit, jako by šlo o běžnou jízdu. Po několika kilometrech však stiskne několik tlačítek a kolos se začne řídit sám. Autonomní systém převezme kontrolu a plynule pokračuje v jízdě. Na dálničním výjezdu směrem k mýtné bráně je stále v provozu autopilot. Teprve po projetí brány přebírá Huo znovu řízení. Podle něj systém výrazně snižuje stres i únavu řidiče, což je u dálkových přeprav zásadní výhoda. Přesto říká, že je stále připraven v případě potřeby zasáhnout – například když by hrozila kolize nebo technické selhání. Obavy z toho, že ho technologie připraví o práci, přímo nevyjadřuje, ale naznačuje, že si zatím takovou budoucnost raději nepřipouští.

Nižší náklady a vyšší efektivita: důvod, proč firmy investují

Autonomní vozidla jsou pro dopravní firmy především prostředkem ke snížení provozních nákladů. Li Hengyu, viceprezident společnosti Pony AI, potvrzuje, že cílem je zvýšení efektivity a snížení výdajů – zejména za lidskou práci. Ve světě, kde je nedostatek řidičů čím dál větší problém, je automatizace logickým krokem. Profesor Yang Ruigang ze Šanghajské univerzity považuje autonomní kamiony za ekonomicky smysluplné. Vývoj technologie sice vyžaduje vysoké počáteční investice, ale návratnost je podle něj zřejmá. Cílem je podle jeho slov "přiblížit náklady na řidiče nule". Upozorňuje však také na vysoké technické nároky, které tyto systémy zatím limitují – například potřebu velmi výkonných senzorů, kamer a algoritmů, které musejí zvládnout extrémní prostředí i hustý provoz. Zkušenosti z města Hefei v provincii Anhui ukazují, že systém může být efektivní i v hustě zalidněných oblastech. Společnost Rino.ai zde provozuje více než 500 autonomních dodávek, které rozvážejí balíky z logistických center do místních výdejen. Poslední část doručení zajišťují kurýři na skútrech. Takový hybridní model přináší podle provozovatelů výraznou časovou i finanční úsporu.

Překážky na cestě: technologie, důvěra a regulace

Navzdory úspěchům se Čína nevyhýbá ani problémům. V minulosti došlo k nehodám vozidel v autopilotním režimu, z nichž některé měly tragické následky. Tyto incidenty zásadně ovlivňují veřejné mínění, které je klíčové nejen pro přijetí technologie, ale i pro legislativní rámec. Čínské úřady si uvědomují, že technologický pokrok musí jít ruku v ruce s důvěrou veřejnosti. Analytik Chim Lee z Economist Intelligence Unit upozorňuje, že důvěra veřejnosti bude v případě nákladních vozidel ještě důležitější než u osobních aut. Lidé totiž vnímají možnost nehod u strojů jako méně omluvitelnou než u lidských řidičů. Profesor Yang dodává, že tolerance k chybám stroje je podstatně nižší než k chybám člověka – veřejnost očekává absolutní spolehlivost. Vývoj autonomních těžkých vozidel navíc čelí technickým výzvám: lepší senzory pro dlouhý dohled, adaptace na nepředvídatelné situace a vysoké pořizovací náklady. Kromě toho jsou mnohé dnešní autonomní kamiony pouze upravené verze stávajících modelů, nikoli vozy konstruované od základu pro samořízení.

Budoucnost na dohled, ale zatím s opatrností

Podle odborníků je nejbližším uplatněním autonomních nákladních vozidel provoz v průmyslových zónách, přístavech nebo na dlouhých a přímých trasách s omezeným provozem. Právě v těchto prostředích už technologie nachází reálné využití. Dlouhé trasy v nehostinném terénu, kde jsou vysoké náklady na lidskou obsluhu a nízká složitost dopravní situace, představují ideální příležitost. Zatímco plná integrace do běžného silničního provozu bude ještě vyžadovat léta testování, legislativních změn a zvyšování důvěry veřejnosti, experti se shodují, že je to jen otázka času. Jak shrnuje profesor Yang: „Možná to ještě chvíli potrvá, ale jsem si jistý, že se to stane. A pravděpodobně dřív, než si většina lidí myslí.“

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: bbc

zpět na články

inzerce

nahoru