Otevřít menu
Doprava dnes
-

Autostop na hraně života: Senior za volantem málem způsobil tragédii

Vysokoškolský student z Brna, Vít Ševčík, zažil při stopování mrazivý zážitek, na který jen tak nezapomene. Když nastoupil do vozu k postaršímu manželskému páru, očekával klidnou cestu. Místo toho se ocitl ve voze, jehož řidič se rozhodl jet jako při automobilových závodech.

12:47 / 9. června 2025
Autostop na hraně života: Senior za volantem málem způsobil tragédiii

Foto: Vitalia

Celou jízdu si student natáčel na kameru, a jak sám přiznal, podobný strach o život na silnici nikdy nezažil.

Zkušenost mladého stopaře poukazuje na rizika, která mohou nastat, když senioři za volantem podcení své schopnosti nebo přecení technické možnosti vozidla i své reakce. Případ znovu otevřel debatu o tom, kdy by měl řidič přehodnotit svou způsobilost aktivně řídit.

Riskantní předjíždění na silnici bez krajnice

Vít Ševčík uvedl, že už na dálnici si všiml nestandardního stylu jízdy. „Pán měl na tachometru i 170 kilometrů v hodině. To už jsem začal být trochu nervózní, ale říkal jsem si, že na dálnici je to snad ještě relativně bezpečné,“ popsal student Vít Ševčík. K nejnebezpečnější situaci ale došlo, když sjeli z dálnice na běžnou silnici. „Jakmile jsme sjeli, byla tam dlouhá rovinka. Pán se rozhodl předjíždět a proti nám v tu chvíli jel kamion. Bylo to o vteřiny. Už jsem jen držel kameru a modlil se, že to zvládne. Myslím, že jsem se podruhé narodil,“ řekl Vít Ševčík.

Podle dopravního experta Romana Budského šlo o jednoznačně hazardní chování. „Podle záběrů šlo o silnici, která tzv. neodpouští. Byla bez krajnic, řidiči neměli kam uhnout. Takové jednání je neospravedlnitelné. U lidí s šedinami bych očekával vyšší míru zodpovědnosti,“ uvedl. Zajímavostí z videa je i chování řidičovy manželky, která podle Víta Ševčíka reagovala na celou situaci s klidem a bez emocí – jako by šlo o běžnou každodenní rutinu.

Senioři za volantem: Čas na přehodnocení?

Seniorská populace v České republice stárne – a s tím přibývá i starších řidičů. Podle statistik BESIP za rok 2024 vzrostl podíl osob nad 65 let mezi účastníky dopravních nehod o 14 % oproti roku 2022. Co je však alarmující, je jejich nadprůměrný podíl mezi smrtelnými nehodami – tvoří více než 22 % všech obětí. „Senioři mohou být zodpovědní a obezřetní řidiči, ale je nezbytné, aby byli schopni realisticky posoudit své reakce, orientaci i schopnost odhadnout rizika,“ zdůraznil Roman Budský. Podle něj je klíčové, aby pravidelné zdravotní kontroly měly vyšší váhu a aby se zvýšilo povědomí o tom, že odebrání řidičského průkazu ve vyšším věku nemusí být trestem, ale ochranou zdraví a života – jejich i ostatních. V roce 2024 se také rozběhla kampaň Ministerstva dopravy zaměřená právě na bezpečnost seniorů na silnicích. Její hlavní slogan „Věk není jen číslo, ale i zodpovědnost“ má přimět starší řidiče, aby sami zhodnotili svou kondici a schopnosti, než usednou za volant.

V některých evropských zemích už reagují na rostoucí podíl seniorů v silničním provozu zpřísněním pravidel. Například ve Finsku nebo Dánsku musí řidiči starší 70 let pravidelně absolvovat lékařské prohlídky včetně kognitivních testů, které ověřují reakční dobu a schopnost soustředění. V Nizozemsku se kromě lékařského posudku posuzuje i tzv. „řidičská soběstačnost“, tedy schopnost bezpečně reagovat na nové dopravní situace, moderní technologie a stres. Podle studie Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) tyto opatření významně snižují riziko nehod způsobených seniory – až o 30 %. V Česku se zatím podobné reformy teprve diskutují, ale případ z Brna může být dalším impulzem pro systémové změny.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima

 

zpět na články

inzerce

nahoru