Boeing 787 opět pod palbou: Po tragédii v Indii další incident s Dreamlinerem
Indická letecká společnost Air India čelí v posledních dnech vážné bezpečnostní krizi. Krátce po katastrofální nehodě letadla Boeing 787-8 Dreamliner, která si vyžádala stovky životů, musel další stroj stejného typu mimořádně přistát kvůli podezření na technickou závadu.
Ačkoliv let z Hongkongu do Dillí skončil bez újmy, situace znovu otevřela zásadní otázky ohledně spolehlivosti těchto moderních letadel i samotného provozovatele. Co za událostmi stojí a jaké kroky podnikají úřady a aerolinky?
Smrtící havárie v Ahmadábádu: Nezodpovězené otázky a jediný přeživší
Ve čtvrtek 12. června 2025 došlo v Ahmadábádu k jedné z nejtragičtějších nehod v historii indického letectví. Let společnosti Air India, označený AI171, se krátce po startu zřítil na budovu vysokoškolské koleje přidružené k místní nemocnici. Katastrofa si vyžádala životy všech 241 osob na palubě a dalších 38 obětí na zemi. Přežil pouze jeden cestující – britský občan Vishwash Kumar Ramesh.
Vyšetřovatelé se domnívají, že šlo o dvojité selhání motorů GEnx. Na záběrech pořízených svědky je vidět, že letadlo během pádu nasadilo tzv. Ram Air Turbine (RAT) – nouzové zařízení, které se vysouvá v případě kritické poruchy pohonného systému. Ačkoliv oficiální závěr vyšetřování zatím nebyl zveřejněn, indická letecká správa (DGCA) již nařídila mimořádné inspekce všech letadel Boeing 787-8 provozovaných v zemi.
Opakující se incidenty: Technické problémy Dreamlinerů pod drobnohledem
Jen několik dní po tragédii, 16. června 2025, musel další Boeing 787-8 společnosti Air India přerušit let z Hongkongu do Dillí a vrátit se zpět na startovní letiště. Pilot podle informací médií nahlásil technickou závadu. Stroj bezpečně přistál a nikdo nebyl zraněn. Přesná příčina závady zatím nebyla zveřejněna, což dále přispívá k rostoucí nejistotě.
Nejde však o ojedinělý případ. V posledních 12 měsících Air India zaznamenala několik incidentů s letouny stejného typu. V září 2024 musel Dreamliner nouzově přistát v Kalkatě kvůli podezření na únik paliva. V říjnu téhož roku zaznamenal letoun prudké klesání před přistáním v Hongkongu, a v prosinci byl další stroj uzemněn kvůli selhání hydrauliky na letišti v Birminghamu. Tyto události zpochybňují úroveň technické péče o flotilu i procesy údržby, které společnost využívá. Po převzetí Air India skupinou Tata Group v roce 2022 byly kladeny vysoké naděje na zlepšení kvality služeb i bezpečnosti. Avšak opakované problémy ukazují, že obnova důvěry veřejnosti bude náročná a bez zásadních investic do technického zázemí a školení personálu téměř nemožná.
Bezpečnost letecké dopravy v ohrožení?
Tyto události odhalují hlubší systémové problémy nejen v rámci samotné společnosti Air India, ale i ve vztahu k celému segmentu letecké bezpečnosti. Boeing 787-8 Dreamliner je sice považován za technologicky vyspělé a spolehlivé letadlo, ale jakákoli zanedbaná údržba či organizační chyba může mít fatální následky. Série nehod a závad poukazuje na to, že spoléhat se pouze na technologii nestačí – je třeba zajistit důsledný a transparentní dohled nad celým provozem.
Reakce úřadů i letecké společnosti naznačují, že dochází k určitému uvědomění si vážnosti situace. Předseda Air India označil tragédii v Ahmadábádu za nejbolestivější moment své kariéry a vyzval k hlubokým změnám v bezpečnostní kultuře firmy. DGCA mezitím zahájila celonárodní inspekci všech letounů Boeing 787 a spolupracuje s mezinárodními partnery na odhalení příčin.
Autor: Martina Střasáková Zdroj:cnn.iprima
