Brno plánuje novou cyklostezku do obory Holedná
Město Brno připravuje výstavbu nové cyklostezky, která propojí městské části Bosonohy, Kohoutovice a Žebětín a umožní bezpečný přístup do oblíbené obory Holedná. Tento projekt si klade za cíl zlepšit podmínky pro cyklisty a chodce, kteří v současnosti využívají méně bezpečné trasy vedoucí po frekventovaných silnicích.
Kromě zlepšení dopravní infrastruktury se projekt snaží zachovat přirozený ráz krajiny a respektovat stávající vlastníky pozemků. Cyklostezka se stala předmětem diskusí, zejména mezi zahrádkáři, jejichž pozemky se nacházejí v dotčené oblasti. Přesto se podařilo najít kompromisní řešení, díky němuž většina vlastníků s trasou souhlasí. Město se snažilo postupovat citlivě a s respektem k místním obyvatelům, což napomohlo k široké podpoře projektu.
Dohoda se zahrádkáři a plánovaná trasa
Plánovaná cyklostezka povede převážně po stávající lesní cestě, avšak část trasy zasahuje do pozemků zahrádkářů. Konkrétně se jedná o přibližně 110 pozemků patřících 160 majitelům, kteří byli o záměru dopředu informováni a zapojeni do jednání. Město se snažilo minimalizovat zásahy do soukromého majetku a zároveň vytvořit co nejbezpečnější trasu. Podle starosty Bosonoh Martina Černého (KDU-ČSL) se podařilo získat souhlas více než 98 % vlastníků v této oblasti. „Jejich pozemky zasahují do cesty, ale nebouráme jim ploty ani nebereme kus zahrádky, pouze využíváme stávající cesty, které budou lépe upraveny a rozšířeny,“ uvedl Černý. Zahrádkáři, kteří s projektem souhlasí, vidí výhody ve zlepšení přístupu k jejich pozemkům, zejména v období dešťů a zimy, kdy je terén obtížně sjízdný. Zpevněná cyklostezka usnadní nejen dopravu cyklistů, ale i pěší pohyb místních obyvatel a zahrádkářů, kteří budou mít lepší možnost dostat se ke svým pozemkům za každého počasí. Nicméně někteří vlastníci stále s projektem nesouhlasí, proto byla trasa v určitých úsecích upravena, aby jejich zahrádky zcela míjela. Tato flexibilita umožnila, že projekt nezpůsobil vážnější konflikty a mohl být schválen s širokou podporou veřejnosti.
Bezpečnost a financování projektu
Hlavním cílem výstavby cyklostezky je především zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců, kteří jsou v současnosti nuceni využívat rizikové úseky komunikací. V některých místech vedou trasy po silnicích s vysokým dopravním zatížením, například po Staré dálnici nebo Chironově ulici, kde se cyklisté musejí pohybovat mezi automobily a nákladní dopravou. Cyklostezka poskytne bezpečnější alternativu, která umožní plynulejší a komfortnější cestování na kole mezi Brnem a jeho příměstskými částmi. Očekává se, že nová infrastruktura podpoří ekologičtější formu dopravy a přispěje k většímu využívání kol místo automobilů, což bude mít pozitivní dopady na životní prostředí i pohyblivost obyvatel. Náklady na výstavbu cyklostezky jsou odhadovány na 30 milionů korun. Financování bude zajištěno z městského fondu mobility, který podporuje rozvoj udržitelné dopravy a modernizaci infrastruktury. Vedení města očekává, že projekt získá i určitou podporu z evropských fondů, což by mohlo pomoci snížit finanční náročnost pro městský rozpočet.
Harmonogram výstavby
Vedení Bosonoh plánuje získat stavební povolení ještě letos, což je klíčový krok k zahájení realizace projektu. Pokud vše půjde podle plánu, stavba cyklostezky by mohla začít na jaře příštího roku. Očekává se, že výstavba potrvá přibližně pět měsíců, což znamená, že cyklostezka by mohla být otevřena pro veřejnost ještě před koncem roku 2026.
V rámci přípravy projektu bude provedena i ekologická studie, která má zajistit, že cyklostezka neovlivní negativně okolní přírodu. Tento krok je důležitý, protože oblast kolem obory Holedná je významným přírodním územím, které je domovem mnoha druhů zvířat a rostlin. Nová cyklostezka tak nabídne obyvatelům Brna bezpečnou a pohodlnou trasu do vyhledávané obory Holedná, čímž podpoří jak cyklistiku, tak pěší turistiku v regionu. Projekt se zároveň snaží respektovat potřeby místních zahrádkářů, a tím minimalizovat možné konflikty. Pokud se podaří vše realizovat dle plánu, cyklostezka se stane důležitou součástí brněnské cyklistické infrastruktury a pomůže propojit městské části bezpečnější a ekologičtější trasou.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.cnn.iprima.cz)
