Brno se loučí s trolejbusy Škoda 21Tr
Konec jedné éry městské dopravy Po více než čtvrtstoletí provozu se Dopravní podnik města Brna (DPMB) rozhodl ukončit službu trolejbusů Škoda 21Tr, které se staly symbolem modernizace městské hromadné dopravy.
Tyto vozy, uvedené do provozu v roce 1999, byly prvními nízkopodlažními trolejbusy ve flotile DPMB a významně přispěly ke zvýšení komfortu cestujících a zpřístupnění dopravy pro osoby s omezenou pohyblivostí.
Historie a význam trolejbusů 21Tr v Brně
Brno se stalo největším provozovatelem trolejbusů Škoda 21Tr v České republice, když do svého vozového parku zařadilo celkem 64 těchto vozů. Jejich nasazení umožnilo postupné vyřazování starších vysokopodlažních trolejbusů, čímž se zvýšil komfort a dostupnost městské hromadné dopravy pro širokou veřejnost. Generální ředitel DPMB, Miloš Havránek, vyjádřil vděčnost všem zaměstnancům, kteří se podíleli na údržbě těchto vozidel, a zdůraznil jejich význam pro modernizaci dopravy ve městě.
Rozlučkové jízdy a poslední sbohem
V sobotu 15. března 2025 se uskutečnily speciální rozlučkové jízdy, během nichž měli dopravní nadšenci a veřejnost možnost naposledy se svézt těmito ikonickými trolejbusy. Trasa vedla z České přes Slovanské náměstí, Přívrat, Anthropos, Čtvrtě až do Kohoutovic a zpět. Jízdy probíhaly v půlhodinových intervalech od 10:00 do 16:00 hodin. Trojici trolejbusů 21Tr doplnil retro trolejbus typu 22Tr, což přidalo akci nostalgický nádech. Po ukončení jízd se vozy přesunuly k nemocnici Bohunice, kde proběhlo závěrečné rozloučení a společné fotografování.Následně se trolejbusy vydaly na poslední cestu přes centrum města do vozovny Komín, čímž symbolicky uzavřely svou éru v brněnské MHD.
Budoucnost vyřazených vozů
Z celkového počtu 23 zbývajících trolejbusů 21Tr ve vlastnictví DPMB bude vůz s evidenčním číslem 3030 zařazen do flotily retro vozů dopravního podniku. Další, s číslem 3063, se stane exponátem Technického muzea v Brně. Dvacet vozů bude věnováno ukrajinskému městu Charkov, kde poslouží buď v provozu, nebo jako zdroj náhradních dílů. Tento krok podtrhuje solidaritu a podporu města Brna vůči partnerským městům v těžkých časech. Ohlasy veřejnosti a význam trolejbusů 21Tr: Rozlučkové jízdy přilákaly stovky nadšenců a obyvatel Brna, kteří přišli vzdát hold těmto vozidlům. Mnozí z nich vzpomínali na své první jízdy těmito moderními trolejbusy a oceňovali jejich tichý provoz a pohodlí. Jan Říha, jeden z účastníků, poznamenal, že poprvé viděl tyto trolejbusy v 16 letech a byl ohromen jejich designem a nízkopodlažním provedením, které bylo tehdy novinkou. Trolejbusy Škoda 21Tr se tak nesmazatelně zapsaly do historie brněnské městské dopravy jako průkopníci modernizace a symboly pokroku. Jejich odchod z provozu znamená konec jedné éry, ale zároveň otevírá prostor pro další inovace a zlepšování služeb pro cestující.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: www.sdp-cr.cz
