Otevřít menu
Doprava dnes
-

Brno zahájilo výstavbu tramvajové trati na Kamechy

Nová tramvajová trať pro lepší dostupnost Kamech. Dne 26. února 2025 byl v Brně slavnostně položen základní kámen projektu prodloužení tramvajové trati do sídliště Kamechy.

11:51 / 28. února 2025
Brno zahájilo výstavbu tramvajové trati na Kamechyi

Foto: Tiskový servis Brno

Tento významný infrastrukturní projekt, jehož náklady dosahují 1,8 miliardy korun, zahrnuje výstavbu 1 400 metrů dlouhé trati, která zlepší dopravní obslužnost rychle se rozvíjející oblasti Kamech a podpoří ekologičtější a efektivnější veřejnou dopravu. Očekává se, že provoz na nové trati bude zahájen v prosinci 2027. Projekt je spolufinancován z evropských fondů.

Důležitá investice do městské hromadné dopravy

Primátorka města Brna, Markéta Vaňková, při této příležitosti uvedla: „Dnes zahajujeme stavbu, která přinese moderní tramvajovou trať do jednoho z nejrychleji rostoucích brněnských sídlišť, Kamechy. Prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Je významným úspěchem, že Dopravnímu podniku města Brna se podařilo získat dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 % nákladů, což výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu.“  Nová trať naváže na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede podél ulice Vejrostova a následně podzemním tunelem pod ulicí Říčanská. Trať bude ukončena novou smyčkou u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Součástí projektu je také výstavba 320 metrů dlouhého raženého tunelu.

Fáze výstavby a hlavní změny v dopravě

Radní pro dopravu, Petr Kratochvíl, upřesnil jednotlivé fáze projektu: Přípravné práce – odstranění dřevin, přeložky inženýrských sítí a odstranění drobných staveb. Výstavba mostu přes tramvajovou trať, který propojí ulice Vejrostova a Šemberova. Ražba tramvajového tunelu a výstavba opěrných zdí. Budování autobusové smyčky Kamechy a autobusového zálivu Hostislavova. Realizace tramvajového svršku, instalace trakčního vedení a technologického vybavení tunelu. Po dokončení projektu budou cestující moci využívat tramvajovou linku 1 a část spojů linky 3, které budou prodlouženy ze smyčky Rakovecká. Cesta na Kamechy se tím zkrátí o 5 až 8 minut, což zvýší komfort a efektivitu veřejné dopravy v této části Brna. Ekologický přístup k výstavbě. Projekt klade důraz na ekologické aspekty výstavby. Všechny stromy, které bude nutné během stavby odstranit, budou nahrazeny novou výsadbou. Celkem se plánuje vysazení 810 nových stromů a 3 519 keřů, což pomůže obnovit a rozšířit zelené plochy v oblasti. Kromě toho nová trať sníží provoz autobusů, což povede ke snížení emisí škodlivých látek a hlukové zátěže. Zlepšení kvality ovzduší a větší plynulost dopravy přinese pozitivní dopad na životní prostředí i kvalitu života místních obyvatel.

Harmonogram a financování stavby

Výběrové řízení na realizaci projektu vyhrála společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel s nabídkou 1 842 143 177 Kč bez DPH. Příprava a realizace stavby se řídí mezinárodně uznávaným dokumentem Žlutá kniha FIDIC, který přenáší veškerou odpovědnost za projektování a realizaci na dodavatele. Generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, Martin Borovka, uvedl: „Práce budou probíhat v hustě obydlené oblasti, což může způsobit dočasné komplikace. Uděláme vše pro minimalizaci těchto vlivů. Hlavní stavební činnosti budou probíhat kontinuálně, s výjimkou zimních přestávek, postupně po celé trase. Na stavbě bude nasazeno až sto pracovníků a strojů, aby první cestující mohli trať využít koncem roku 2027, čímž se oblast Žebětín–Kamechy stane lépe dostupnou.“ Staveniště bude oficiálně předáno zhotoviteli 28. února 2025. Obyvatelé Brna mohou sledovat průběh stavby prostřednictvím online aktualizací a veřejných informačních schůzek.

Tramvajová trať přinese zásadní zlepšení dopravy

Výstavba nové tramvajové trati představuje významný krok k modernizaci brněnské veřejné dopravy. Cílem je nejen zlepšit dopravní spojení v oblasti, ale také přispět k ekologičtější a udržitelnější dopravě v celém městě. Po dokončení trati se očekává, že cestující na trase ušetří čas, zvýší se kapacita přepravy a sníží dopravní zátěž v oblasti Bystrce. Tento projekt tak nejen vylepší kvalitu života obyvatel Kamech, ale zároveň posílí udržitelnost a modernizaci městské hromadné dopravy v Brně.

 

Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru