Otevřít menu
Doprava dnes
-

České Budějovice se rozloučily s legendárními „patnáctkami“

Po 34 letech byl v Českých Budějovicích ukončen provoz trolejbusů ŠKODA 15 Tra 15 TrM. Vozidla už totiž nesplňují současné požadavky na dostupnost a komfort cestování. Legendární vozy budou však ještě k vidění v polovině června na dnu otevřených dveří českobudějovického dopravního podniku.

9:25 / 6. května 2025
České Budějovice se rozloučily s legendárními „patnáctkami“i

Foto: Legendární trolejbus Škoda 15Tr v Českých Budějovicích. Zdroj: SDP ČR

V pátek 2. května 2025 vyjely naposledy do ulic v Českých Budějovicích trolejbusy ŠKODA 15 Tra 15 TrM. Cestujícími se „patnáctkami“ mohli naposledy svézt na linkách 2, 3 a 9. Nadšenci do historických vozů však nemusejí zoufat, protože Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) hodlá vystavit jeden z trolejbusů 15 Tr na svém dni otevřených dveří, a to 14. června 2025. Pro zájemce podnik navíc chystá v tento den ještě historické jízdy, například právě trolejbusem 15Tr s evidenčním číslem 01, jež je zachován v původní podobě z roku 1991.

„Trolejbusy ŠKODA 15 Tr sloužily městu dlouhá léta a dobře. Dnes už ale nenaplňují současné požadavky na dostupnost a komfort cestování. Od 3. května budou na naše linky vyjíždět už jen nízkopodlažní spoje,“ sdělil Slavoj Dolejš, ředitel DPMCB.

Jedním ze zásadních důvodů, proč se dopravní podnik rozhodl ukončit provoz uvedených tramvají, byla především nedostupnost náhradních dílů.

Zrod trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích

První vozy typu 15 Tr vyjely v Českých Budějovicích na linky už v roce 1991, konkrétně na trasy spojující sídliště Máj a Vltava přes Čtyři Dvory s centrem města a Nádražím. Mezi lety 1990 a 2004 získal dopravní podnik celkem 52 kloubových trolejbusů tohoto typu. Až do začátku května byly v provozu tři vozy, přičemž ten s evidenčním číslem 27 sloužil ve městě od již zmiňovaného roku 1991.

Charakteristické znaky původních „patnáctek“

Trolejbusy z první dodávky měly dělená čelní okna. V později vyrobených vozech však už bylo instalováno jednodílné čelní sklo. Pro první sérii dodaných vozů byla dále typická červená a krémová barva trolejbusu. Ve vozu těchto barev se cestující mohli svézt ještě v letošním roce na vozidle s evidenčním číslem 02. Toto vozidlo se ale posledních jízd kvůli poruše motoru nakonec nemohlo zúčastnit.

Trolejbusy 15 Tr nosily i zeleno-žluto-bílou kombinaci barev, a jelikož měly původně putovat až na jihovýchod, vžilo se pro ně označení „teherán“.  Kromě „teheránu“ s evidenčním číslem 27 se cestující mohli také rozloučit s vozidly s evidenčními čísly 48 a 50. Tyto vozy byly dopravnímu podniku dodány už v modernizované verzi 15 TrM.

Nahrazení novými vozy

„Patnáctky“, které posílily flotilu DPMCB v roce 2002, se pak už svými vlastnostmi velmi blížily nízkopodlažním trolejbusům ŠKODA 25 Tr, které do Českých Budějovic dorazily o tři roky později.

Trolejbusy Škoda 15 Tr střídá model 33Tr od společnosti ŠKODA Electric. Trolejbusy 33Tr jsou v provozu od 1. dubna letošního roku, 1. května 2025 ale poprvé svezly i pasažéry linky 15, kterou českobudějovický dopravní podnik převádí na bezemisní trolejbusovou dopravu.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru