Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dopravce trápí v rámci převozu surovin z Ukrajiny špatná infrastruktura!

Na přepravě obilí a dalších surovin z Ukrajiny se podílejí i čeští železniční dopravci. Například společnost ČD Cargo v posledních týdnech zvýšila tyto přepravy meziročně až pětinásobně. Dopravu však tuzemským dopravcům výrazně komplikují nedostatečné kapacity železniční infrastruktury i vhodných vozů.

17:09 / 2. června 2022
České dopravce trápí v rámci převozu surovin z Ukrajiny špatná infrastruktura! i

Foto: Ilustrační fotka (Zdroj: ukrinform).

Ukrajina nemůže kvůli ruské invazi vyvážet obilí po moři. Podle OSN kvůli tomu hrozí nedostatek potravin v chudých zemích. Vlaky jsou nyní alternativou pro převoz surovin z válkou zasažené Ukrajiny kvůli blokádě námořní přepravy. „V současné době je zájem o přepravy obilí z Ukrajiny enormní,“ řekl novinářům ředitel odboru podpory a prodeje Michal Roh. Zatímco za první čtyři měsíce loňského roku přepravilo ČD Cargo z Ukrajiny necelých 10.000 tun obilí, letos je to podle něj za stejné období 50.000 tun. Nejde jen o obilí, největší objem přeprav po železnici tvoří převoz železné rudy, černého uhlí a dalších zemědělských produktů.

Kvůli situaci na Ukrajině přibyly i mimořádné vlaky. ČD Cargo v první polovině května nad rámec svých pravidelných přeprav přepravilo kolem 1800 tun kukuřice z překladiště v Dobré při Čiernej nad Tisou do přístavu Brake.

Kapacitní problémy, tisíce tun obilí


Dopravce předpokládá, že přepravy budou dál stoupat. „Odhadujeme, že v blízké budoucnosti budeme připraveni odvozit řádově desítky tisíc tun ukrajinského obilí,“ dodal Roh. Nákladní přeprava po železnici však podle dopravců naráží na řadu problémů, zejména kapacitních. 

Podle sdružení Žesnad dopravcům komplikují provoz například výluky mezi Děčínem a Drážďany na jediném použitelném česko-německém přechodu. „Fatálně je tak omezují v těchto přepravách,“ podotkl Vojtěch Sládek ze sdružení. Problémy jsou i na hranicích mezi Ukrajinou a Slovenskem, kvůli čemuž dopravci apelovali i na slovenskou vládu.

Dopravcům komplikují podle ČD Cargo provoz i nedostatek vozů normálního rozchodu či omezené kapacity překládacích míst. Téměř vyčerpána je pak podle Roha také kapacita vykládacích terminálů v námořních a říčních přístavech.

 

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru