České dráhy jsou připravené na léto, polovina vozidel má klimatizaci
Přes 1 600 vozidel, které provozují České dráhy, je opatřeno klimatizací. Vozy s klimatizací se nacházejí převážně na nejfrekventovanějších spojích, a to jak na páteřních, tak regionálních linkách.
Už více než polovina všech osobních vozů nebo vozů a článků elektrických a motorových jednotek Českých je vybavena klimatizací.
„Díky tomu, že jsou klimatizované soupravy na nejfrekventovanějších linkách, například na příměstských spojích v okolí Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také na páteřních tratích v dalších krajích, cestuje dnes drtivá většina našich zákazníků v moderních klimatizovaných vlacích. Údržbě klimatizace proto věnujeme velkou pozornost. Vedle pravidelných prohlídek procházejí před hlavní letní sezónou také mimořádnou kontrolou, která se zaměřuje na kontrolu neporušenosti chladícího okruhu, správné množství chladícího média a na ověření funkčnosti celého systému. Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu v době plného provozu,“ popsal Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Od výrobců klimatizací je základní nastavení interiérové teploty ve vlacích stanoveno na 22 °C. Tuto teplotu může ve velkoprostorových vozech upravit o +/– 2 °C doprovod vlaku. V oddílových vozech si ji pak ve stejném rozsahu mohou upravit přímo sami cestující. Systém je nastaven tak, aby rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě vzduchu byl na zhruba 8 °C (což je hodnota doporučená zdravotníky). Pokud se tedy vnější teplota vzduchu vyšplhá na 35 °C, tak teplota uvnitř vlaku bude kolem 27 °C.
Cestující poznají klimatizovaná vozidla snadno podle značek u nástupních dveří nebo v interiéru, a to dle symbolu lomítka, kdy v horní části se nachází obrázek sluníčka a v dolní jsou vyobrazeny sněhové vločky.
Údržba klimatizací
Samostatnou klimatizační jednotkou je vybaveno každé vozidlo. Klasické osobní vozy mají většinu zařízení umístěnou pod podlahou vozu, v elektrických a motorových jednotkách to bývá na střeše. Čidla, jež řídí chlazení, se nachází v oddílech pro cestující.
Celá klimatizační jednotka váží od jedné do dvou tun. Její údržba se provádí prostřednictvím pevných nebo mobilních pracovních plošin, které se nacházejí ve výšce zhruba 4,5 až 5 metrů nad zemí.
V případě, že klimatizaci postihne závada většího rozsahu a je např. nutné vyměnit celou klimatizační jednotku, musí k opravě dojít na koleji vybavené portálovým jeřábem, vymontovat celé až dva tuny těžké zařízení, sejmout ho ze střechy vlaku a následně nahradit jiným. Zmíněný proces probíhá kolem 6 až 8 hodin. Samotná oprava klimatizační jednotky na speciálním pracovišti pak může trvat až několik dní.
Údržbu klimatizací provádí vyškolený personál a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků.
Části klimatizace
Klimatizace je tvořena výparníkem, kompresorem, kondenzátorem, vysokotlakým spínačem a expanzním ventilem. Tyto prvky vyžadují kvalitní propojení a to z toho důvodu, aby nedocházelo k únikům chladícího média. Neméně důležitý je pak rozvod vzduchu, jenž je dílem recyklován a dílem nasáván z venku.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ČD)