České dráhy převzaly poslední Siemens Vectron
České dráhy si u společnosti RS Lease objednaly pět desítek lokomotiv Siemens Vectron. Tento týden došlo k předání poslední 50. lokomotivy.
České dráhy oficiálně převzaly do svého užívání poslední lokomotivu Siemens Vectron z objednávky celkem 50 kusů, a to od leasingové společnosti RS Lease. V současnosti má národní dopravce k dispozici 61 vozidel tohoto typu, přičemž jedna lokomotiva pochází přímo od výrobce, 10 lokomotiv je najatých od společnosti ELL a 50 kusů od společnosti RSL. Deset z nich už České dráhy na základě platné leasingové smlouvy odkoupily a šest z nich již převzaly do svého majetku. Převzetí dalších čtyř bude následovat v příštích měsících.
V jízdním řádu 2025 budou lokomotivy Siemens Vectron nasazeny na linky Ex1 Ostravan / Opavan / Silesia / Cracovia, Ex2 Valašský expres, Ex3 Metropolitan / Slovenská strela / Hungaria, Ex4 (spoje Polsko – Rakousko), Ex5 Berliner, Ex6 Západní expres, R16 Krušnohor, R18 Slovácký expres a na některé další spoje, např. EC 241 / 240 Košičan.
„Převzetí padesáté lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RS Lease představuje jeden z významných milníků v obnově našeho lokomotivního parku. Umožní nám zahájit plný provoz pod dohledem ETCS od 1. ledna 2025 na vybraných úsecích železničních koridorů, obsloužit mezistátní linky až do jejich cílových stanic a nahradit většinu dosluhujících starších lokomotiv. Vectrony tak podstatně přispějí k vyšší bezpečnosti železnice, zásadně zlepšují pracovní podmínky našich strojvedoucích a zvyšují spolehlivost našich vlaků. V cílovém stavu, po dodání 50 lokomotiv Siemens Vectron na rychlost 230 km/h, které jsme si u Siemens Mobility přímo objednali, budeme provozovat více než stovku těchto nejmodernějších evropských lokomotiv,“ sdělil Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
S Vectrony se cestující svezou kromě vnitrostátních linek také např. do Berlína, Hamburku, Kielu, Flensburgu, Varšavy, Žiliny, Košic, Bratislavy nebo do Budapešti. V průběhu příštího roku se provoz lokomotiv Siemens Vectron rozšíří navíc o linku Ex3 Vindobona do Vídně a Štýrského Hradce.
„V novém jízdním řádu budeme turnusovat už 49 Vectronů, které denně ujedou více než 47 tisíc kilometrů. Vedle vnitrostátních linek budou obsluhovat také mezistátní spoje. V jejich čele pojedou například do Hamburku, Kielu, Varšavy, Košic, Žiliny nebo do Budapešti. Po nasazení ComfortJetů na linku Vindobona vyrazí i do Vídně a Štýrského Hradce. V běžném provozu budou jezdit rychlostí až 200 km/h. Pořízení Vectronů umožní postupně vyřadit starší lokomotivy řad 151 nebo 371 a na trati z Prahy do Budapešti nahradit také lokomotivy řady 380,“ popsal Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.
Lokomotivy Siemens Vectron jsou nejmodernější interoperabilní elektrické lokomotivy v Evropě. Jejich maximální rychlost je 200, resp. 230 km/h a výkon mají 6,4 MW. Jsou vybaveny pro napájení na třech různých soustavách a taktéž jsou vybaveny zabezpečovacími systémy pro provoz pod dohledem ETCS i národních zabezpečovacích systémů v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a část v budoucnosti dodaných lokomotiv také v Dánsku. Lokomotivy jsou vybaveny také radiokomunikací GSM-R.
„Spolupráci s Českými drahami na dodání 50 kusů jsme začali už v roce 2021 dodáním prvních 6 kusů. Následoval rok 2022 s dodáním dalších 10 kusů a rok 2023, ve kterém jsme ČD pronajali 12 kusů lokomotív Siemens Vectron. Celkové dodání 50 kusů završujeme v roce 2024, během kterého jsme Českým drahám odevzdali do provozu až 22 kusů. Ve spolupráci se servisními partnery, přičemž jedním z nich jsou i České dráhy, zabezpečujeme komplexní údržbu každé lokomotivy, čímž dosahujeme jejich vysoké spolehlivosti. O intenzivním využívaní svědčí i fakt, že lokomotivy dodávané v roce 2021 dosahují v těchto dnech už 1 milionu najetých kilometrů,“ informoval Tibor Čunderlík, ředitel společnosti RS Lease.
Od roku 2026 pak proběhne postupná dodávka dalších 50 lokomotiv přímo od výrobce Siemens Mobility v provedení pro rychlost 230 km/h. Společnost České dráhy bude lokomotivy provozovat s netrakčními jednotkami ComfortJet, InterJet i Railjet a v čele klasických souprav sestavených z běžných rychlíkových vozů.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ České dráhy)
