Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy zajišťují moderní regionální dopravu

Zásadní změna v koncepci regionálních vlaků Českých drah přinesla dvojnásobný počet moderních elektrických jednotek RegioPanter. Cestující tak mají k dispozici přepravu bezbariérovými, klimatizovanými jednotkami, které nabízejí např. přístup k internetu nebo dobíjení cestovní elektroniky.

15:16 / 13. března 2025
České dráhy zajišťují moderní regionální dopravui

Foto: RegioPantery patří k nejmladším vozidlům Českých drah. Zdroj: Archiv ČD

Společnost České dráhy v uplynulých letech nahradila desítky soustav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. Vozy RegioPanter jsou v průměru nejmladšími vozidly ve vozovém parku národního dopravce.

„V úzké spolupráci s kraji jsme uskutečnili zásadní změnu v koncepci regionálních vlaků na hlavních, elektrizovaných tratích. Dosavadní klasické soupravy sestavené z vozů a lokomotiv jsme nahradili ucelenými elektrickými jednotkami. Jejich počet dosáhl už 257 kusů a počet sedaček v těchto vlacích překročil 63 tisíc míst. Jejich průměrné stáří jsou necelé 3 roky. Pro naše zákazníky to znamená kvalitativní skok doslova o několik generací. Nástup do vlaků je bezbariérový, interiér klimatizovaný, cestující mají k dispozici dobíjení cestovní elektroniky, sklopné stoly, přístup na internet přes palubní Wi-Fi síť a o průběhu jízdy informuje audiovizuální informační systém,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nejmladší vozidla v parku ČD

Za posledních pět let se zvýšil počet moderních elektrických jednotek provozovaných Českými drahami (včetně jednotek pronajatých od Jihomoravského kraje) na 257 kusů (o 137 kusů více / +114 %). Počet vozů se zvýšil na 738 (+395 vozů / +115 %) a počet sedaček v moderních klimatizovaných vozidlech vzrostl o více než 30 tisíc na 63 401 sedaček (+92%).

Pro lepší představu – kdybychom spojili všechny tyto jednotky do jednoho vlaku, dosáhly by délky téměř 20 kilometrů. Za zmínku určitě ještě stojí fakt, že průměrné stáří všech elektrických jednotek jsou aktuálně necelé tři roky.

Vyloučení vozidel z provozu

Postupně došlo k přerušení činnosti několika desítek elektrických lokomotiv, a to zejména řad 163 a 242. Dále byly z provozu vyjmuty stovky osobních vozů řad Bdt v různých provedeních a Bdmtee přezdívané Honecker. Tato vozidla pocházela z let 1986 až 1991. Některé vozy Bdmtee však budou ještě nasazeny např. ve vratných soupravách nebo dokud nedojde k dodání nových velkokapacitních jednotek pro PID typu EMU 400.

Méně časté pravidelné opravy

Nové elektrické jednotky jsou přínosem nejen pro cestující, ale též pro dopravce. Nová vozidla mají totiž např. prodloužené lhůty periodických oprav. Starší lokomotivy musely na pravidelné ošetření každých 10 000 kilometrů, kdežto moderním RegioPanterům stačí oprava až po 25 000 kilometrech. Mezi další výhody patří také to, že automatická spřáhla usnadňují spojení více jednotek, a to bez přítomnosti posunovačů.

Péče o nové jednotky

Provoz nových jednotek obnáší i potřebu moderních hal údržby, ve kterých probíhají prohlídky a opravy na celé jednotce najednou. Z tohoto důvody tak byly postaveny nové objekty v Brně-Maloměřicích a v Plzni. Výstavba těchto hal dále nyní probíhá v Chebu a v Havlíčkově Brodě. V Českých Budějovicích a Olomouci se jejich výstavba připravuje.

Celkově chtějí České dráhy do výstavby a modernizace zázemí pro údržbu a opravy vlaků investovat až 10 miliard Kč.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)

České dráhy zajišťují moderní regionální dopravu Foto: Moderní elektrické jednotky RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru