Otevřít menu
Doprava dnes
-

Česko chce úlevy z emisních povolenek, ale postrádá podporu v EU

Zavedení druhého systému emisních povolenek (ETS2), který by se nově vztahoval také na domácnosti a dopravu, rozproudilo v České republice debatu o možnostech zmírnění jeho dopadů.

7:42 / 28. července 2025
Česko chce úlevy z emisních povolenek, ale postrádá podporu v EUi

Foto: Google

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) nicméně přiznal, že Česká republika nemá v rámci Evropské unie dostatečný politický vliv ani spojence, aby prosadila odklad nebo zrušení tohoto systému. S platností od roku 2027 by tak české domácnosti mohly čelit vyšším nákladům na vytápění a motoristé zdražení pohonných hmot.

Obavy z dopadů na běžné občany

Zásadní výtkou vůči ETS2 je jeho přímý dopad na peněženky běžných lidí. Zatímco první systém emisních povolenek (ETS1) se vztahoval pouze na průmyslové podniky, rozšířená verze má zasáhnout vytápění domácností a dopravu. Analýzy naznačují, že nová emisní povolenka může zvýšit cenu benzinu a nafty o několik korun na litr a náklady na vytápění vzrůst o stovky až tisíce korun ročně. Přestože systém zahrnuje kompenzační mechanismy, například klimatický sociální fond, mnozí odborníci i politici upozorňují, že tyto nástroje nemusí být dostatečné pro ochranu zranitelných skupin. Česko proto usilovalo o zmírnění podmínek nebo odklad zavedení systému, ale podle ministra Hladíka v EU v tuto chvíli nepanuje dostatečná vůle k podobným změnám.

Opozice kritizuje a varuje před sociálními otřesy

Opoziční politici napříč spektrem kritizují ETS2 jako nástroj, který může přinést vážné sociální důsledky. Podle nich není v tuto chvíli evropská veřejnost dostatečně připravena nést náklady spojené s přechodem na bezemisní ekonomiku. Například poslanec Radek Vondráček (ANO) označil systém za „nesystémový sociální experiment“, který ohrožuje životní standard občanů, zejména těch s nižšími příjmy. Zejména u dopravy panují obavy z dalšího zdražení pohonných hmot, které už nyní patří mezi hlavní výdaje domácností. Motoristé, kteří nemají alternativu v podobě veřejné dopravy, mohou být podle kritiků systému neúměrně postiženi. Venkovské oblasti nebo regiony bez rozvinuté infrastruktury tak budou nést větší zátěž než velká města.

Ministerstvo uklidňuje: kompenzace přijdou, vše bude kontrolováno

Ministerstvo životního prostředí však ujišťuje, že Česko bude požadovat maximální využití finančních nástrojů určených na kompenzace. Klimatický sociální fond EU by měl být připraven tak, aby cíleně pomáhal právě domácnostem, na které bude nový systém nejvíce dopadat. Ministerstvo zároveň tvrdí, že systém povolenek nebude plošný – nedotkne se například domácností napojených na centrální zásobování teplem nebo těch, které využívají obnovitelné zdroje energie. Zajímavé je také stanovisko samotného ministra Hladíka, který systém emisních povolenek hájí jako důležitý krok pro snižování emisí skleníkových plynů a dosažení klimatických cílů. Připouští ale, že implementace musí být spravedlivá a nesmí vyvolat odpor veřejnosti.

Politický realismus a výzva do budoucna

Z vyjádření ministra Hladíka vyplývá, že v tuto chvíli není v Bruselu politická vůle pro zásadní změny v ETS2. Česko tak musí namísto odporu vsadit na snahu ovlivnit podobu systému zevnitř, tedy prostřednictvím implementačních pravidel a kompenzačních nástrojů. Souběžně s tím bude třeba intenzivně pracovat na osvětě a přípravě občanů na nové náklady, které s sebou přechod na ekologičtější hospodářství přinese. Zároveň se rýsuje úkol pro tuzemskou politickou reprezentaci: zintenzivnit diplomatickou práci v EU a hledat spojence, kteří budou sdílet obavy o sociální spravedlnost zelené transformace. Vzhledem k tomu, že zavedení ETS2 je již rozhodnuté, může být klíčové alespoň vyjednat flexibilnější a pomalejší přechod.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: ceskenoviny

zpět na články

inzerce

nahoru