Česko potřebuje další dvoukolejný elektrifikovaný přechod do Německa
Zastavení provozu pro nákladní železniční dopravu přes hraniční přechod Děčín – Bad Schandau, zapříčiněné vlivem extrémního počasí v posledním období ukázalo, že pro Českou republiku a její průmysl by mělo být rychlé postavení alternativní dvoukolejné elektrifikované tratě do Německa prioritou zásadního významu.
Železniční nákladní dopravci (ŽESNAD.CZ) jsou i po 30 letech od revoluce závislí pouze na jednom konkurenceschopném použitelném elektrifikovaném dvojkolejném přechodu do Německa a celé západní Evropy v Děčíně. Denně tu za běžného provozu projede kolem 100 nákladních vlaků, které převáží téměř 200 tisíc tun zboží. Z důvodu velkých přívalových dešťů v oblasti však musel být provoz přerušen a nákladní vlaky neměly kudy se do Německa dostat. Vlaky tak musely čekat a stály od Rumunska/Turecka přes celou Evropu až po Děčín.
Nynější alternativa pro nákladní železniční dopravu v podobě hraničních přechodů Cheb, Vojtanov nebo Domažlice naráží na nedostatečnou kapacitu zastaralých tratí bez elektrifikace, či neexistenci elektrické trakce z německé strany. Odklony přes rakouský Passau, přes Polsko, nebo německou Horku jsou problematické z pohledu technologií i ekonomiky provozu.
Od svého vzniku před 5 lety usiluje sdružení ŽESNAD.CZ ve spolupráci s Ministerstvem dopravy České republiky a Správou železnic o modernizaci, zdvoukolejnění a elektrifikaci tratě přes hraniční přechod Domažlice/Furth im Wald. Česká strana již variantu schválila. Na té německé se po dlouhých průtazích podařilo rozpohybovat tvorbu počátečních studií a projektových dokumentací letos v březnu. Důkazem toho budiž jednání ministra Karla Havlíčka a jeho německého protějšku Andrease Scheuera.
Stávající situace způsobuje členům dopravců, a především jejich zákazníkům škody odhadem v jednotkách stovek milionů korun týdně.
zdroj: zesnad.cz
![zpět na články](/gfx/zpet-na-clanky.png)