Otevřít menu
Doprava dnes
-

Česko přepravuje suroviny z Ukrajiny efektivně! Češi chtějí být vzorem

Z Ukrajiny proudí velké množství surovin včetně zemědělských produktů po železnici do jiných zemí. Největší český nákladní dopravce ČD Cargo za necelý půl rok přepravil téměř 70 000 tun agrárních výrobků z Ukrajiny. To je dvakrát více než za celý minulý rok. Vyplývá to z aktuálních informací dopravců. Rostou převozy i dalších surovin.

22:34 / 2. července 2022
Česko přepravuje suroviny z Ukrajiny efektivně! Češi chtějí být vzoremi

Foto: Vlak ČD Cargo. Zdroj fotky: Ministerstvo dopravy ČR.

Vytvoření lepších podmínek pro přepravu surovin z Ukrajiny po železnici bude i jedním z cílů českého předsednictví v Radě EU

Vytvoření lepších podmínek pro přepravu surovin z Ukrajiny po železnici bude i jedním z cílů českého předsednictví v Radě EU. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v této souvislosti zmínil například  nutnost zajištění bezpečnostních koridorů pro co největší transport zemědělských produktů v čele s obilím z Ukrajiny. Čeští dopravci podle ministra působí na pomezí Ukrajiny, případně i v jejím vnitrozemí, už od prvních dnů války. To podle Kupky předurčuje ČR k vyšlapávání cesty i pro ostatní. "Naše zkušenosti z logistiky představují při znalosti toho prostředí představují důležitý přínos pro ostatní kolegy v Evropské unii," podotkl.

Firma ČD Cargo za prvních pět měsíců letošního roku přepravila 2,5 milionu tun surovin a materiálu z Ukrajiny. To je asi o čtvrtinu více než za stejné období vloni. Největší objem přeprav podle Roha tvoří železná ruda. "Přes překladiště na východním Slovensku denně do hutí na Ostravsku přivezeme minimálně sedm vlaků s železnou rudou z Ukrajiny," řekl Michal Roh z ČD Cargo.

Výrazně pak stoupá vývoz zemědělských produktů z Ukrajiny

Výrazně pak stoupá vývoz zemědělských produktů z Ukrajiny. Kupka v této souvislosti uvedl, že státní dopravce nyní převáží týdně 13 ucelených vlaků s obilím týdně. "Přepravy jsou realizovány nepravidelně, ve spolupráci s dalšími partnery," doplnil Roh.

Nákladní přeprava po železnici však podle dopravců naráží na řadu problémů, zejména kapacitních. Podle sdružení Žesnad dopravcům komplikují provoz například výluky mezi Děčínem a Drážďany na jediném použitelném česko-německém přechodu. "Fatálně je tak omezují v těchto přepravách," podotkl Vojtěch Sládek ze sdružení. Problémy jsou i na hranicích mezi Ukrajinou a Slovenskem, kvůli čemuž dopravci apelovali i na slovenskou vládu.

Problémy jsou i s omezenými kapacitami překládacích míst nebo technologií, dopravci proto hledají alternativní místa, ať už pro překládku zboží nebo jeho převoz. Spolu s tím by mělo množství přeprav dál růst. "Další nové přepravy bychom chtěli rozjet do poloviny července," dodal Roh.

ČD Cargo intenzivně jedná i o dalších přepravních možnostech. Velkou výhodou je, že má licenci pro provoz ve všech okolních zemích a má také zkušenosti i se zajištěním přeprav v kombinaci železnice – voda.

Publikoval: Dagmar Lánská (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru