Česko směřuje k bezpečné síti cyklotras: Nová metodika plánování cyklistické infrastruktury
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu a dalšími partnery představilo novou metodiku pro plánování bezpečné dopravní infrastruktury pro cyklisty.
Tento dokument je součástí širší iniciativy Cyklovize 2030 a slouží jako jednotný návod pro samosprávy, který propojuje strategické plánování, územní rozvoj, značení cyklotras i jejich financování. Hlavním cílem je vytvořit propojenou a bezpečnou síť cyklotras, která bude sloužit nejen turistickým účelům, ale i každodenní dopravě.
Komplexní přístup k plánování cyklistické infrastruktury
Nová metodika klade důraz na tvorbu bezpečné dopravní sítě namísto izolovaných úseků cyklostezek. Zohledňuje provázanost s veřejnou dopravou a každodenní využití cyklotras. Podporuje také malé obce, které často nemají dostatek prostředků ani kapacit na výstavbu infrastruktury. Metodika poskytuje praktický návod, jak postupovat při plánování, včetně příkladů z praxe, a zajišťuje údržbu a značení cyklotras, včetně návrhů na jejich optimalizaci. Zvláštní důraz je kladen na potřeby dětí a začínajících cyklistů, kteří potřebují samostatné a bezpečné trasy. Jedním z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 je veřejně dostupný mapový portál, který zaznamenává cyklotrasy, cyklostezky, jejich značení a stav. Tento nástroj umožňuje efektivní plánování a koordinaci výstavby, nabízí přehled o problematických úsecích, napojení na veřejnou dopravu a podklady pro úpravy značení tras. Data s identifikovanými problémy a záměry budou na portál směřovat přímo z jednotlivých krajů. Ministerstvo pro místní rozvoj je následně zohlední v rámci svých územně analytických podkladů, které jsou klíčové pro územně plánovací činnosti a další rozvoj sítě cyklotras.
Financování a podpora ze státních i evropských zdrojů
V současném programovém období evropských fondů míří na infrastrukturu cyklodopravy 6,6 miliardy korun. Další více než tři miliardy korun jsou určeny na související terminály pro přestup na veřejnou dopravu nebo parkovací systémy. V programovém období 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program 370 km cyklostezek za 2,8 miliardy korun. V aktuálním období 2021–2027 je k dispozici více než dvojnásobek této částky. V už podpořených projektech se počítá s výstavbou, modernizací a rekonstrukcí komunikací pro cyklisty v délce 269 kilometrů, z toho 65 kilometrů už bylo dokončeno. MMR také podporuje značení a přeznačení cyklotras – zahrnovala to mimo jiné letošní dotace 11,7 milionu korun pro Klub českých turistů. Agentura CzechTourism a portál Kudyznudy jsou také součástí kampaně "Tipy naší mámy na kole", která se zaměřuje na bezpečné a krátké trasy vhodné pro rodiny s dětmi. Finální soubor doporučených tras zveřejní Cyklovize 2030 do konce roku.
Směřování k propojené a bezpečné síti cyklotras
Metodika klade důraz na dlouhodobou udržitelnost, strategické plánování a především na bezpečnost všech účastníků dopravy. Apeluje na vzájemnou spolupráci obcí, měst, krajů i státu a podporuje použití principů tzv. Good Governance v transparentním, koordinovaném a cílevědomém plánování dopravní infrastruktury. Cílem je vytvořit síť cyklistických komunikací, která nebude rozdrobená, ale prováže české regiony do jednoho celku. Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek uvedl, že cyklodoprava není okrajové téma, ale jeden z pilířů moderní udržitelné mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městech i na venkově. Metodika společně s mapovým portálem Cyklovize 2030 dává městům a obcím do rukou praktický nástroj, který jim pomůže bezpečně a efektivně investovat do budoucnosti. Ministerstvo pro místní rozvoj bude usilovat o to, aby podpora infrastruktury pro cyklistickou dopravu byla jedním z pilířů podpory multimodální osobní dopravy v rámci unijní kohezní politiky i v programovém období po roce 2027.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: ceskenoviny
