Otevřít menu
Doprava dnes
-

Česko vstupuje do éry autonomní dopravy: Nová legislativa mění pravidla hry

Prezident republiky 24. dubna 2025 podepsal novelu zákona, která představuje historický milník pro českou dopravu – od 1. ledna 2026 budou moci po vybraných úsecích českých silnic jezdit vozidla s autonomním řízením úrovně SAE Level 3. Česká republika se tím zařadila mezi technologické lídry Evropy, po bok států jako Německo.

11:04 / 1. května 2025
Česko vstupuje do éry autonomní dopravy: Nová legislativa mění pravidla hryi

Foto: Highmotor

Nový legislativní rámec přináší především větší bezpečnost na silnicích, otevřený prostor pro inovace a významný impuls pro domácí automobilový průmysl. Ten nyní získává konkurenční výhodu v globálním boji o pozici v sektoru autonomní mobility.

Co přináší autonomní řízení Level 3 a co čeká řidiče od roku 2026

Automatizace úrovně SAE Level 3 – tzv. „podmíněná automatizace“ – umožní vozidlům převzít řízení v definovaných podmínkách, typicky na dálnicích a rychlostních silnicích. Řidič bude moci během této doby odložit ruce z volantu a nevěnovat se aktivně řízení. Povinností však zůstává být připraven řízení převzít – a to nejpozději do 10 sekund od výzvy vozidla.

Z hlediska bezpečnosti jde o zásadní pokrok. Moderní autonomní systémy reagují rychleji než člověk a dokážou eliminovat běžné lidské chyby způsobené například únavou či nepozorností. Právě tyto faktory bývají příčinou většiny dopravních nehod. Očekává se tak nejen zvýšení bezpečnosti, ale i snížení počtu nehod a plynulejší provoz. Do budoucna bude možné očekávat rozšiřování režimů automatizace i na městské komunikace a složitější dopravní prostředí, jakmile legislativa umožní provoz systémů vyšších úrovní (SAE L4 a L5).

Nový impuls pro průmysl a technologie: České firmy dostávají šanci růst

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), které se na přípravě novely aktivně podílelo, označuje přijetí zákona za klíčovou příležitost pro rozvoj tuzemských technologických firem. Český průmysl nyní získává příležitost zapojit se do vývoje pokročilých autonomních systémů a stát se významným hráčem v rámci evropského i světového trhu. Výkonný ředitel AutoSAPu Zdeněk Petzl připomíná, že trh s asistenčními a autonomními systémy poroste do roku 2035 až 180násobně. České firmy tak mají šanci získat klíčové know-how, nové zakázky a investice, které mohou výrazně přispět k dlouhodobému rozvoji ekonomiky. Legislativní otevřenost vůči novým technologiím přitahuje i zahraniční investory. Prvotní cíle se zaměřují na provoz Level 3, ale již nyní se připravují pravidla pro testování a zavádění vyšších úrovní automatizace. Česká republika tak může potvrdit svou pozici technologického lídra v autonomní dopravě.

Směr budoucnosti: Plně autonomní provoz na obzoru

Podpis novely zákona je důležitý, ale není konečným cílem. Právě naopak – AutoSAP i Ministerstvo dopravy již pracují na navazujících legislativních krocích, které umožní zavedení a testování autonomních systémů úrovní SAE Level 4 a vyšších. Tyto systémy budou schopné plného řízení bez nutnosti zásahu člověka. Česká republika se navíc zapojila do celoevropského Průmyslového akčního plánu pro automobilový sektor, který koordinuje strategii vývoje autonomních vozidel napříč EU. Součástí příprav je i rozšíření infrastruktury, vytváření digitálních map, podpora testovacích polygonů a zabezpečení kybernetické bezpečnosti. Do několika let bychom se mohli setkat s plně autonomními vozy, které budou jezdit nejen po dálnicích, ale i ve městech. Legislativní rámec, technologická připravenost a podpora průmyslu jsou klíčovými prvky pro dosažení této vize.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny

zpět na články

inzerce

nahoru