Otevřít menu
Doprava dnes
-

Český železniční průmysl v roce 2024 opět rostl. Obrat dosáhl 133 miliard Kč

ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu zveřejnila souhrnné výsledky za rok 2024, které potvrzují další růst odvětví. Celkový obrat dosáhl 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Export nadále zůstává klíčovým pilířem sektoru a tvoří 50 % celkového obratu, stejně jako v předchozím roce.

7:54 / 6. března 2025
Český železniční průmysl v roce 2024 opět rostl. Obrat dosáhl 133 miliard Kči

Foto: acri.cz

V roce 2025 se ACRI zaměří na pokračování podpory domácích i mezinárodních obchodních aktivit českého železničního průmyslu. V rámci společné účasti na zahraničních veletrzích se firmy sdružené v ACRI zúčastní TRAKO v polském Gdaňsku a EURASIA RAIL v Istanbulu, kde budou prezentovat český železniční průmysl na mezinárodní úrovni. Tempo růstu českého železničního průmyslu ve výši 2,3 % převýšilo celkový růst HDP České republiky v roce 2024.

Současně tento výsledek kontrastuje s celkovým vývojem průmyslové výroby v ČR, která v roce 2024 zaznamenala meziroční pokles o 1,4 %. Za celou Evropskou unii pak průmyslová výroba v roce 2024 meziročně klesla o 2,5 % a například v Německu se propadla meziročně o téměř 5 %.

„V železniční dopravě vidíme velký potenciál, a proto do ní vláda každoročně investuje desítky miliard. Připravujeme výstavbu vysokorychlostních tratí, prostřednictvím ETCS zvyšujeme bezpečnost železnice, rekonstruujeme železniční stanice a nejvýznamnější železniční uzly, v soutěžích pro dopravce chceme zvyšovat komfort pro cestující. V neposlední řadě otevíráme také příležitosti pro naše firmy v zahraničí. To všechno přináší železničnímu průmyslu celou řadu příležitostí doma i ve světě a na jeho výsledcích je vidět, že je dokáže využít,“ komentuje výsledky prezentované ACRI ministr dopravy Martin Kupka.

„Český železniční průmysl se dlouhodobě řadí mezi klíčové tahouny české ekonomiky. Našim firmám se daří úspěšně získávat zakázky na nejnáročnějších trzích, kde ale často stojí proti nekalé asijské konkurenci, která využívá nefér obchodní praktiky – především nedovolené subvencování ze strany svých vlád,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy.“

„Tři desetiletí činnosti ACRI jasně dokazují, jak zásadní roli hraje spolupráce mezi podniky, státní správou a odbornou veřejností při budování konkurenceschopného a moderního železničního průmyslu. Takřka každé druhé železniční dvojkolí v Evropě nese označení Made in Czech Republic, Česká republika je například největším dodavatelem tramvají s rozchodem 1000 mm pro Spolkovou republiku Německo a sedačky v mnoha vlacích klíčových evropských výrobců pochází z české výroby,“ upozorňuje na některé z úspěchů českých firem Marie Vopálenská.

Autor: Petr Dejnožka (zdroj: acri.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru