Cesta k úspěchu! 20 let kolínské automobilky
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) je významným hráčem v českém automobilovém průmyslu. V roce 2024 překonala výrobní plán a vyrobila 225 058 vozů, což představuje meziroční nárůst o 32 631 vozů. Z tohoto počtu bylo přes 114 000 hybridních modelů Yaris.
Továrna, která zahájila výrobu 28. února 2005, se nachází v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Původně byla založena jako společný podnik mezi Toyota Motor Corporation a GroupePSA pod názvem Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA). V roce 2021 Toyota převzala plnou kontrolu nad závodem a přejmenovala jej na Toyota Motor ManufacturingCzech Republic, čímž ukončila spolupráci s PSA a posílila svou pozici na evropském trhu.
Historie výrobního závodu Toyota v ČR
Výstavba automobilky TPCA v Ovčárech začala 10. dubna 2002. Zkušební provoz byl zahájen v prosinci 2004, přičemž sériová výroba odstartovala 28. února 2005. Oficiální otevření továrny proběhlo o tři měsíce později, 31. května 2005. Tento projekt, jehož základy položily společnosti Toyota a PSA, byl výsledkem spolupráce, která byla zahájena už v roce 2000. Po pečlivém zvažování několika lokalit bylo rozhodnuto o umístění závodu právě do Ovčár, kde byla připravena průmyslová zóna původně určená pro jiný projekt – závod BMW. Výstavba nové továrny si vyžádala investice přes 20 miliard korun, zatímco subdodavatelé automobilky investovali další miliardy do místních výrobních kapacit. Klíčovou roli při rozhodování o umístění závodu hrály státní pobídky, které dosáhly výše přibližně dvou miliard korun, i když kvůli ekonomické krizi a nižší poptávce po vozidlech nebyly všechny prostředky plně využity.
Současně s výstavbou továrny byla posílena dopravní infrastruktura. Kromě železniční vlečky k nedaleké trati Poděbrady–Kolín a obchvatu Ovčár bylo pro TPCA klíčové i napojení na dálnici D11. Původně provizorní napojení bylo v roce 2005 posíleno, a to až v prosinci, kdy byl otevřen úsek dálnice mezi sjezdem za Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou v polovičním profilu. Příchod automobilky byl pro město Kolín pozitivní zprávou, neboť továrna poskytla pracovní příležitosti více než 3500 lidem. Na druhou stranu ale výstavba zóny a 851 bytů pro zaměstnance automobilky zatížila městské finance, a to dluhy v řádech stovek milionů korun. I když se tehdejší vedení radnice spoléhalo na podporu vlády, ta v době krize nepřišla. Město se tak muselo s těmito dluhy vyrovnávat samostatně, přičemž díky předčasnému splacení jednoho z úvěrů se na konci minulého roku jeho celkový dluh dostal pod hranici 100 milionů korun.
Generace vozů
TPCA byla automobilka založená jako společný podnik mezi Toyotou, Peugeotem a Citroënem, zaměřující se na výrobu malých městských vozů v Kolíně nad Rýnem. Od svého zahájení v roce 2005 vyráběla tři modely: Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, které se lišily pouze designem a logem. Byly určeny pro mladší řidiče hledající cenově dostupné a kompaktní vozy. První generace těchto vozů měla shodnou platformu, motor a jízdní vlastnosti, rozdíly byly jen v designu přední části. Vozy byly oblíbené pro svou dostupnost a ideální rozměry pro městský provoz. V roce 2014 byla představena druhá generace. Toyota Aygo se výrazně odlišila novým designem, modernizovaným interiérem a vylepšenými jízdními vlastnostmi, zatímco Peugeot a Citroën zůstaly konzervativní a pokračovaly v podobném stylu jako v první generaci. V roce 2018 prošly všechny tři modely faceliftováním, které zahrnovalo vylepšení designu, technologie a bezpečnosti, včetně nových asistenčních systémů. Tento facelift pomohl udržet konkurenceschopnost těchto vozů na trhu.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.novinky.cz)
