Cestující místo kurýra: Revoluce v doručování zásilek v MHD
Rostoucí počet zásilek a s tím spojený nárůst dodávkových vozidel ve městech přináší čím dál větší zátěž pro dopravu i životní prostředí. Vídeň se rozhodla tento problém řešit netradičním způsobem – využitím městské hromadné dopravy pro doručování balíků.
Nový pilotní projekt dopravního podniku Wiener Linien s názvem „Öffi-Packerl“ má za cíl snížit počet aut na silnicích a zároveň nabídnout ekologičtější a inovativní způsob přepravy zásilek. Místo profesionálních kurýrů by se do doručování zapojili běžní cestující, kteří by si po cestě z práce či školy odnesli balík k jeho cíli. Tímto jednoduchým a efektivním řešením chce město propojit pohyb osob s pohybem zboží, aniž by docházelo k dalšímu zatěžování dopravy.
Z tramvaje rovnou do schránky
Projekt funguje na bázi dobrovolné spolupráce mezi dopravním podnikem a cestujícími. Pomocí speciální mobilní aplikace si zapojení dobrovolníci mohou zjistit, zda je na jejich trase zásilka k přepravě. Pokud ano, balíček si vyzvednou ze speciální schránky umístěné na zastávce, naskenují QR kód a přepraví zásilku na jinou zastávku, kde ji opět uloží do dalšího boxu. Tento systém nevyžaduje žádnou zvláštní logistiku ani přepravní prostředky navíc – balík se sveze s někým, kdo by danou trasu absolvoval tak jako tak.
Aby byla přeprava co nejpohodlnější a neomezovala cestující, zásilky nesmí přesáhnout délku 50 centimetrů a hmotnost 5 kilogramů. Tím je zajištěno, že balíky lze snadno přenášet bez větší námahy a že nezabírají zbytečně mnoho místa ve vozech MHD. Projekt je zatím ve zkušební fázi, ale pokud se osvědčí, může se stát běžnou součástí městské logistiky.
Zkušební provoz a zájem veřejnosti
Pilotní fáze projektu začala koncem března ve vídeňské čtvrti Donaustadt a potrvá celkem osm týdnů. Do testování se zapojilo přibližně 150 dobrovolníků, kteří využívají tramvajové linky 25 a 26. Speciální balíkové schránky byly zatím umístěny na zastávkách Donauspital, Konstanziagasse a Hausfeldstraße. V průběhu dubna se síť rozšíří i na další místa, například na významnou přestupní stanici Kagran.
Základem tohoto projektu byla podrobná studie z roku 2021, která zkoumala proveditelnost podobného systému. Výsledky byly velmi povzbudivé – 90 % dotázaných cestujících vyjádřilo zájem o možnost vyzvednout si zásilku při cestě MHD, a 65 % by se dokonce rádo aktivně podílelo na doručování. Na základě těchto dat připravil dopravní podnik potřebnou infrastrukturu – od analýzy toků cestujících, přes nastavení velikosti zásilek až po vývoj solárně napájených boxů, které nevyžadují napojení na elektrickou síť.
Projekt „Öffi-Packerl“ tak přináší nejen ekologické, ale i sociálně inovativní řešení. Pokud se testování osvědčí, Vídeň může otevřít novou kapitolu v městské logistice – a ukázat, že chytrá mobilita může fungovat jinak.
Autor: Martina Střasáková
