„Chybělo málo“: Nová kampaň BESIP upozorňuje na rizika na přechodech pro chodce
přechodech pro chodce Přechody pro chodce by měly být bezpečným místem, kde se pěší mohou cítit chráněni. Statistiky však ukazují, že realita je jiná. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za posledních deset let na nich zemřelo 164 chodců a 1 436 bylo těžce zraněno.
Na tuto alarmující situaci reaguje nová osvětová kampaň BESIP s názvem „Chybělo málo“, kterou zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.
Cíl kampaně: Zvýšit bezpečnost chodců na přechodech
Kampaň „Chybělo málo“ si klade za cíl upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a ukázat, že pokud se v blízkosti přechodu budou řidič i chodec chovat odpovědně a soustředěně, mohou tragickým nehodám předcházet. „Často totiž chybí opravdu málo k tomu, aby ke srážce auta s chodcem vůbec nedošlo. Stačí například navázat oční kontakt či odložit mobil,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Ministerstvo dopravy podporuje zvýšení bezpečnosti chodců také každoročním příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který pomáhá městům a obcím financovat rekonstrukce chodníků a přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů či nasvětlení přechodů. V posledních čtyřech letech byl objem tohoto příspěvku navýšen na částku kolem 1 miliardy korun každý rok. V roce 2024 tak získalo podporu zhruba 170 investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců.
Analýza rizikového chování a preventivní opatření
Osvětový projekt BESIP vznikl ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu a je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Kampaň se zaměřuje na vzájemnou interakci řidiče a chodce na přechodech a cílí na celou dospělou populaci. V loňském roce se stalo 2 932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči, samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. „Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat. Tragickým střetům často předchází nepozornost řidiče nebo chodce a špatný odhad situace v silničním provozu,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Kampaň „Chybělo málo“ vychází z analýzy rizikového chování na 40 vybraných přechodech, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. „Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti. Řidiči také v některých případech jezdí příliš rychle. Chodci zase ohrožují sami sebe především tím, že náhle vstupují do vozovky rozptýlení mobilem, sluchátky a podobně. Přechází šikmo, mění rychlost chůze a vstupují do vozovky přes frontu vozidel,“ upřesnil ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Interaktivní prvky kampaně a zapojení veřejnosti
V rámci kampaně byla vytvořena tři videa, která poukazují na tři nejčastější příčiny dopravních nehod na přechodech nebo v jejich blízkosti: nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky; nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací; nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem. Cílem videí není jen varovat před tragickými následky nehod s chodci, ale ukázat konkrétní chyby a přinést návod, jak se kolizi vyhnout. Klíčovým motivem je upozornění na důležitost očního kontaktu. Součástí kampaně je také interaktivní obrazovka, která naskenuje procházející osobu a kopíruje její pohyby. Tato obrazovka byla již představena v Brně a nyní bude umístěna ve dvou obchodních domech v Praze. Následně bude součástí programu BESIP na dalších veřejných akcích během letošního roku. Videa a další informace o kampani jsou dostupná na webu chybelomalo.besip.cz a budou k dispozici i na YouTube kanálech BESIPu a Centra dopravního výzkumu. Kampaň bude intenzivně komunikována v online médiích a na sociálních sítích.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: Mdcr
