Chystá se nové vlakové spojení Liberec–Praha. Cesta potrvá šedesát devět minut
Liberecký a Středočeský kraj projednávají přípravu nové železniční tratě vedoucí z Prahy do Liberce. Projektové přípravy zasáhnou území několika měst a obcí, Liberecký kraj bude proto na dubnovém zasedání schvalovat změny krajského územního plánu.
Zástupci Libereckého a Středočeského kraje, několika měst a obcí, ale také odborníci z oblasti dopravy se sešli v pátek 28. 3. 2025 za účelem projednání stavby nové železniční tratě z Prahy do Liberce. Na jednání bylo představeno vše, co je zatím v souvislosti s novou tratí již dokončeno a dále bylo projednáváno to, co je ještě nutné připravit a schválit.
Aktuálně trvá cesta vlakem z Liberce do hlavního města 2,5 hodiny s nutným přestupem v Turnově. Nová železniční trať zkrátí jízdu vlakem o cca 80 minut.
„Pět let odborníci pracují na projektu nového a rychlejšího železničního spojení z Prahy do Liberce. Podle schválené studie by měl vlak tuto vzdálenost překonat za šedesát devět minut, což je velký posun oproti současným dvou a půl hodinám. V dubnu na krajském zastupitelstvu budeme projednávat aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje a dotčenou oblast budeme umisťovat dle studie do územního plánu tak, aby se stavba mohla projektovat. Jsem velmi rád, že Správa železnic stále drží termín dokončení vlakového spojení v roce 2034,“ informoval Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.
Nové spojení mezi Prahou a Liberce bude součástí TEN-T comprehensive (globální) jak pro osobní, tak pro nákladní železniční dopravu. Studie proveditelnosti pro železniční napojení Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice byla schválená Centrální komisí ministerstva dopravy v květnu 2023.
Parametry nové trati
Nová železniční trať by měla být dvoukolejná s povolenou rychlostí 200 km/h. Současná trať je navržena ke zrušení s tím, že pro nákladní dopravu zůstane k užívání úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou. Uvedená trať bude též plně elektrifikována. Navíc by podle novodobých standardů měla umožňovat vjezdy bez zvláštního povolení vlaků delších 750 metrů.
Finanční náklady a doba realizace
Ještě v roce 2022 se finanční náročnost stavby odhadovala na 52 miliard Kč, aktuálně se však částka kvůli nárůstu cen navýšila na 86,6 miliardy Kč. „Podle slov odborníků je projekt stále ekonomicky efektivní,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Začátek stavebních prací je plánován na rok 2030. Nové spojení mezi Prahou a Libercem má ve svém programovém prohlášení i vláda ČR.
Vypsání tendru
V dohledné době vyhlásí Správa železnic otevřenou architektonickou soutěž na Krajský terminál Liberec. Jejími zadavateli budou Správa železnic, město Liberec a Liberecký kraj. Vítěz veřejné zakázky bude ohlášen na začátku roku 2026.
Z historie železniční dopravy
První vlak dorazil na liberecké nádraží v roce 1859. Nádražní budova byla postavena pod vedením inženýra Jana Šebka.
Trať, jež spojuje Prahu s Libercem, byla uvedena do provozu mezi lety 1859 a 1872.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Liberecký kraj)







