Otevřít menu
Doprava dnes
-

Chystáte se autem do zahraničí? Hlavní je nepodcenit přípravu

Prázdniny se blíží a po covidové pauze letos v létě opět většina z nás vyrazí autem do některé ze zahraničních destinací. Jak se připravit? Co všechno udělat pro to, aby cesta i pobyt samotný proběhly v klidu a bez komplikací?

7:09 / 18. června 2022
Chystáte se autem do zahraničí? Hlavní je nepodcenit přípravu i

Foto: pixabay.com

Dobrý technický stav vozidla je základem úspěchu.

Povinná výbava musí splňovat požadavky dané země, například:

: počet reflexních vest musí odpovídat počtu cestujících, přičemž minimálně řidičova vesta by měla být umístěna v kabině vozidla,

: náhradní pár dioptrických brýlí (povinné ve Španělsku a Švýcarsku),

: alkohol tester (povinný ve Francii),

: sluneční brýle.

Zde Libor Budina z Autoklubu České republiky upozorňuje: „V případě cest do Německa je potřeba dát si pozor na stupeň zatmavení slunečních brýlí, tedy sílu slunečního filtru. Příliš tmavé brýle, kategorie č. 4, nejsou v Německu povoleny. U certifikovaných brýlí je kategorie vyznačena.“

Doklady

V rámci Evropské unie stačí platný občanský průkaz. V případě pochybností je vhodné informace si ověřit (třeba na stránkách Ministerstva zahraničí ČR).

Řidič musí mít platný řidičský průkaz; „Eventuálně musí včas požádat o jeho rozšíření,“ dodává Libor Budina.

Dále je nutné osvědčení o registraci vozidla (tj. malý technický průkaz), zelená karta (pojištění vozidla) a euroformulář záznamu o dopravní nehodě.

Do této skupiny spadají rovněž průkazy zdravotní pojišťovny celé posádky a případné dopojištění nákladů léčebné péče.

V rámci pojistky motorového vozidla bychom měli mít přehled o tom, co do ní spadá, například je-li zahrnuta bezplatná asistence při poruše či odtah v případě nehody.

Důležitá telefonní čísla

Před odjezdem se jistě  vyplatí ověřit si aktuálnost telefonních čísel na zdravotní pojišťovnu i pojišťovnu, kde máme pojištěn automobil; případně telefonní číslo českého velvyslanectví v příslušné zemi.

Něco navíc

V případě, že máme v plánu cestovat zapůjčeným vozem, hodí se potvrzení o souhlasu vlastníka. Ačkoli to žádný právní předpis, s výjimkou Polska, nestanoví, může doklad pomoci při  podezření, že je vozidlo odcizené.

Vhodný je též seznam potřebných věcí, včetně léků.

Kudy pojedeme

Nedílnou část příprav tvoří plán trasy: kdy vyrazíme, kudy pojedeme, jak dlouho bude cesta trvat; počítat musíme s časovou rezervou.

Dálniční poplatky

Při plánování rozhodně nesmíme zapomenout na dálniční poplatky – kde se bez nich neobejdeme, kolik stojí, zda jsou papírové, nebo si můžeme s předstihem pořídit známku elektronickou.

K tomuto Libor Budina uvádí, že se poslední dobou ozývají řidiči, kteří obdrželi pokuty za nezaplacení dálničního poplatku v Itálii u Bolzana (třeba i pět let zpětně) a nově také z okolí polské u Wroclawi. Jedná se o místa, kde není mýtná brána, přesto je však úsek zpoplatněný. Na zpoplatnění by měl být řidič včas upozorněn dopravním značením.

A konečně … řidič

Řidič na sebe přebírá nejvíce odpovědnosti. Měl by proto být fit a do auta usedat dostatečně odpočatý. Libor Budina doporučuje: „Vyplatí se udělat více kratších přestávek než jednu dlouhou. Ideálně každé dvě hodiny alespoň dvacet minut.“  

„Statistika únavy“

Vliv únavy je podobný jako u alkoholu. Velmi unavený řidič se chová stejně nebezpečně jako ten, který zasedl za volant po dvou vypitých panácích tvrdého alkoholu. Pravděpodobnost, že zaviní závažnou nehodu, se zvyšuje sedminásobně.

Únava má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl.

Libor Budina potvrzuje, že nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní; únava může ale překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední. „Nejhorší jsou dojezdy do cíle,“ dodává.

Bezpečné a pohodové cestování

Cesta do vytoužené destinace a zpět by měla proběhnout pohodově a bezpečně.

A dodržování maximální povolené rychlostí k tomu jistě přispívá. Pozor na rychlost  bychom si měli dat též u jízdní soupravy, třeba vezeme-li karavan. Maximálně povolená rychlost se může na zahraničních dálnicích proti českým podmínkám lišit.  

Na závěr Libor Budina z Autoklubu České republiky shrnuje: „V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. Proto je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a potřebné množství  nápojů. A nadhled. Jakékoliv projevy agresivity mohou situaci jen zhoršit.“

 

Autor: Dagmar Lánská ve spolupráci s Liborem Budinou (Autoklub České republiky)

zpět na články

inzerce

nahoru