Otevřít menu
Doprava dnes
-

Co trápí strojvedoucí? Ministerstvo chce slyšet jejich hlas z první ruky

Ministerstvo dopravy a Drážní úřad znovu otevírají důležité téma pracovní reality českých strojvedoucích. Spouští nový průzkum, který má odhalit, co nejvíce ovlivňuje jejich výkon, bezpečnost i celkovou spokojenost v profesi, jež je klíčová pro chod celé železniční sítě. Cílem je nejen zpětná vazba, ale i konkrétní změny.

7:58 / 28. června 2025
Co trápí strojvedoucí? Ministerstvo chce slyšet jejich hlas z první rukyi

Foto: Edukee.cz

Na české železnici dnes působí přibližně 9 000 držitelů licence strojvedoucího. Jejich práce je psychicky i fyzicky náročná a zároveň zcela zásadní pro bezpečný provoz vlaků. Ministerstvo dopravy proto společně s Drážním úřadem zahajuje nové dotazníkové šetření mezi strojvedoucími, které navazuje na podobný průzkum z roku 2022. Tehdy získané odpovědi vedly k důležitým změnám – mimo jiné k lepší organizaci směn a ke zvýšení důrazu na prevenci nehod. Aktuální průzkum má ale ještě hlubší ambice. Má za úkol zjistit, co strojvedoucí skutečně trápí, co je stresuje a co by jim pomohlo vykonávat jejich práci bezpečněji a efektivněji. Pracovní podmínky, kvalita komunikace, technické zázemí nebo například nadměrná administrativa – to vše se v dotazníku objevuje. A právě názory lidí z provozu mohou přinést zásadní impuls ke změnám.

Rostoucí počet nehod znepokojuje. Průzkum má pomoci najít příčiny

Jedním z důvodů, proč se průzkum spouští právě nyní, je i alarmující statistika: od začátku letošního roku eviduje Drážní úřad zvýšený počet případů projetí návěsti „Stůj“ – závažného bezpečnostního pochybení, které může vést k nehodám. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře je nezbytné zjistit, co za těmito incidenty stojí. „Zaznamenáváme rostoucí tlak na strojvedoucí, ať už kvůli složitému směnování, zvyšujícím se nárokům, nebo únavě. Tento průzkum nám pomůže pochopit, co se děje přímo v provozu, a jak tomu předejít,“ uvedl Kolář. Zkušenosti strojvedoucích budou sloužit jako výchozí materiál pro navržení konkrétních kroků ke zvýšení bezpečnosti na železnici.

Dotazník je anonymní, vyplnění zabere zhruba 15 minut. Strojvedoucí k němu mají přístup prostřednictvím zaměstnavatelů, profesních sdružení nebo oficiálních komunikačních kanálů a sociálních sítí. Uzávěrka pro odevzdání je stanovena na 9. července 2025. Průzkum přichází v době, kdy se železniční doprava v Česku dynamicky rozvíjí – přibývá moderních vlaků, investuje se do infrastruktury a zvyšuje se objem přeprav. S tím ale zároveň roste i tlak na lidské zdroje. Strojvedoucí musí zvládat stále složitější technologické systémy, rychlejší vlaky i větší provozní zátěž. Bez zajištění kvalitního pracovního prostředí a důrazu na jejich zdraví a bezpečnost by mohl být celý systém ohrožen.

Změny v praxi: Průzkum není formalita, ale nástroj pro reálné kroky

Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že zpětná vazba zaměstnanců z provozu není jen formalita, ale klíčový prvek pro dlouhodobé systémové zlepšení. „Pokud chceme skutečně zvyšovat bezpečnost a efektivitu železniční dopravy, musíme mluvit se strojvedoucími. Jsou to právě oni, kdo zná nejlépe realitu na kolejích. Z průzkumu získáme nejen názory, ale i inspiraci pro konkrétní změny – od lepšího plánování směn až po úpravu legislativy,“ uvedl Martin Kupka. Ministerstvo již nyní pracuje na aktualizaci některých vnitřních předpisů, které by měly zjednodušit administrativu a uvolnit ruce provozním zaměstnancům. Zvažuje se rovněž větší důraz na duševní hygienu, včetně zavedení podpůrných programů pro zvládání stresu.

Z pohledu cestujících i odborné veřejnosti jde o důležitý signál, že železnice není řízena jen od stolu, ale s respektem k těm, kdo ji reálně provozují. Pokud průzkum přinese relevantní výsledky a ty se promění v konkrétní opatření, může jít o pozitivní příklad, jak lze přístupem zdola měnit celý systém.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny

 
zpět na články

inzerce

nahoru