Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dálnice hotová, ale zavřená: Zlínské obce tlačí na stát, hrozí blokádou silnic

Na Zlínsku vře napětí kvůli dálnici D49. Přestože je její nový úsek téměř dokončený, provoz na něj stále nebyl spuštěn. Místní starostové už ztrácejí trpělivost a zvažují krajní řešení – zablokování frekventované silnice druhé třídy, která vede jejich obcemi.

7:35 / 28. července 2025
Dálnice hotová, ale zavřená: Zlínské obce tlačí na stát, hrozí blokádou silnici

Foto: Kudy z nudy

Důvodem jsou dlouhodobé právní spory s ekologickými aktivisty, kvůli kterým ministerstvo dopravy odebralo stavební povolení pro některé části dálnice. Obce požadují rychlé řešení situace a nechtějí už déle nést následky byrokratických průtahů.

Nedokončený úsek dusí obce

Dálnice D49 měla už dávno odlehčit dopravě ve Zlínském kraji. První část z Hulína do Holešova byla otevřena teprve loni po dlouhých 16 letech plánování a právních tahanic. Další osm kilometrů dlouhý úsek do Fryštáku je už prakticky hotový, ale stojí – bez provozu, bez využití. Tisíce aut tak denně projíždějí přes obce Martinice, Horní Lapač a Fryšták, což vytváří neúnosný tlak na místní infrastrukturu a bezpečnost obyvatel.

Starostové těchto obcí dali státu jasné ultimátum – pokud se situace nezmění, zablokují silnici II/490. Každodenní kolony a zvýšená nehodovost podle nich ohrožují zdraví a bezpečí místních obyvatel. Děti mají problémy s dýcháním, hluk i emise jsou neúnosné. Lidé se bojí přecházet silnici a stěžují si na dopravní stres. „Ať si aktivisté přijdou sednout k nám na hlavní silnici. Možná pak pochopí, jak vypadá skutečný dopad jejich činnosti,“ uvedla starostka Horního Lapače Jaroslava Hodečková.

Kdy se po D49 konečně projedeme?

Situace kolem D49 ukazuje, jak složitá může být výstavba dopravní infrastruktury v podmínkách české legislativy. Ministerstvo dopravy přiznává, že situace je vážná a sdílí frustraci s obcemi. Podle ministra dopravy Martina Kupky je problém právní – probíhá nové stavební řízení kvůli odebranému povolení, což zdržuje zprovoznění dálnice. Resort ale slibuje, že udělá vše pro to, aby se úsek podařilo otevřít během několika měsíců.

Na druhé straně ekologický spolek Děti Země tvrdí, že odpovědnost nese stát, respektive investor projektu, který měl dostatek času na vyřízení všech povolení, ale situaci podcenil. Předseda spolku Miroslav Patrik zdůrazňuje, že zákony musí platit pro všechny a proces se nemůže obejít bez důsledného posuzování dopadů na životní prostředí. Právní kroky spolku prý nejsou namířeny proti obcím, ale proti nedostatkům v přípravě stavby. V červenci 2025 je tak stále nejisté, kdy bude celá trasa mezi Hulínem a Fryštákem konečně zprovozněna. Starostové doufají, že tlak veřejnosti i média přimějí stát a ekologické organizace k dialogu a ke konkrétním krokům. Naděje však střídá skepse. V regionu sílí hlasy, že by mělo dojít ke změně zákonů tak, aby klíčové dopravní stavby nemohly být opakovaně zdržovány kvůli formálním pochybením nebo nekončícím odvoláním.

Ministerstvo má čas na oficiální reakci do konce července, pak se obce rozhodnou, jakým způsobem zahájí protestní akce. Připravují koordinovanou blokádu s podporou občanů, kterým už podle jejich slov došla trpělivost. „Nechceme nikoho omezovat zbytečně, ale jinak se k nám nikdo neotočí čelem,“ uzavřel starosta Martinic Pavel Fiurášek. Dálnice, která měla přinést úlevu, zatím přináší jen další problémy. Jak dlouho ještě bude stát prázdná, je otázka, která zůstává nezodpovězena.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima

zpět na články

inzerce

nahoru