Otevřít menu
Doprava dnes
-

Depo Českých drah v Olomouci projde modernizací

Za 400 milionů Kč byla zahájena rekonstrukce olomouckého depa Českých drah. Modernizace střediska přinese především vyšší kvalitu údržby a také lepší úroveň pracovních podmínek zaměstnanců.

7:05 / 28. března 2025
Depo Českých drah v Olomouci projde modernizacíi

Foto: Vizualizace nové haly. Zdroj: Archiv ČD

Ve čtvrtek 27. 3. 2025 byla ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci zahájena rekonstrukce opravárenské haly, a to v rámci rozsáhlé modernizace areálu současného depa v ulici U Podjezdu. Rekonstrukce opravárenské haly s označením B je jednou z největších investic nejen v rámci olomouckého depa, ale i celé údržbové základny Českých drah.

„Olomoucký kraj aktuálně připravuje projekt pořízení nových bateriových vlaků, aby se u nás lidem cestovalo po železnici ještě příjemněji. A také investice Českých drah do rekonstrukce opravárenské haly v Olomouci je skvělou zprávou, protože bez kvalitního zázemí se žádná doprava neobejde,“ sdělil Ladislav Okleštěk, hejtman Olomouckého kraje.

Po dokončení přestavby opravárenské haly bude v Olomouci zahájena výstavba areálu technicko-hygienické údržby, jehož součástí bude např. nová tříkolejná hala dlouhá 150 metrů nebo ekologická myčka železničních vozidel.

Modernizace vozového parku ČD

Celý projekt souvisí s rozšířením elektrických jednotek RegioPanter v kraji. Nové vlaky totiž vyžadují skvělé zázemí a v oblasti servisu a údržby navíc nejnovější technologie.

„České dráhy jen v loňském roce předaly cestujícím napříč celou republikou do užívání celkem 114 nových regionálních vlaků. V Olomouckém kraji byly na elektrizované tratě nasazeny nejnovější vlaky RegioPanter druhé generace, které v součtu přinesly více než 7 tisíc nových sedaček. S obměnou vozidel musí jít ruku v ruce i modernizace naší údržbové základny, která je klíčová pro kvalitní a bezproblémový provoz na železnici,“ informoval Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Kvalitní servis

Aktuálně je opravárenská hala B propojena s vedlejší halou. Během modernizace areálu však dojde k jejich oddělení příčkou.

V rekonstruované hale budou zaměstnanci Českých drah provádět servis nových elektrických vlaků RegioPanter. Nové jednotky jsou takřka 80 metrů dlouhé a běžně se nerozpojují, proto se v rámci projektu musí hala prodloužit.

„Nové vlaky mají zcela jiné požadavky na servis a údržbu. Jsou nabité technologiemi a elektronikou, která vyžaduje odpovídající údržbu a diagnostiku. Hala B bude všechny tyto požadavky po rekonstrukci splňovat. Zároveň dojde k jejímu prodloužení ze současných 85 na 123 metrů, takže se do ní ucelené jednotky RegioPanter vejdou celou svojí délkou. V olomouckém depu je tato stavba jen začátek, poté bude následovat vybudování nového komplexního areálu pro údržbu a úklid vlaků za více než jednu a půl miliardy korun,“ popsal Michal Kraus, místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis.

Nové vybavení haly

Hala bude nově vybavena mostovým jeřábem o nosnosti 12,5 tuny, jenž umožní přemisťovat např. těžké a rozměrné komponenty umístěné na střeše vozidel (klimatizační jednotky apod.).

V hale budou instalovány pevné i mobilní prohlížecí lávky, díky kterým budou mít technici přístup k dílům na střeše vozu. Kromě toho bude prodlouženo trakční vedení na příjezdových kolejích, čímž se zrychlí manipulace s elektrickými jednotkami.

„Skutečnost, že rekonstrukce haly B bude probíhat za plného provozu sousední haly A, klade mimořádné nároky na technické řešení a organizaci stavby. Je nezbytné zajistit taková opatření, která umožní bezpečný a plynulý provoz haly A i během rozsáhlých stavebních prací. Bude se jednat o náročnou rekonstrukci – od demontáže stávajících podlah přes odtěžení zeminy do hloubky zhruba 2,5 metru až po podchycení a podbetonování základových prvků nosné konstrukce tak, aby nedošlo k narušení statiky objektu. V rámci rekonstrukce rovněž dojde k odstranění stávajícího opláštění. Ocelová konstrukce bude zachována, odborně očištěna a opatřena novým antikorozním nátěrem. Následovat bude instalace nového opláštění a výstavba dalších technologických částí objektu – od monolitických konstrukcí po nové rozvody technologií. Zvýšení komfortu při servisování a údržbě nových kolejových vozidel je jedním z dílčích kroků přispívajících k celkové modernizaci infrastruktury, což je jeden z cílů také naší společnosti,“ vysvětlil Roman Kocúrek, generální ředitel akciové společnosti OHLA ŽS.

Lepší zázemí

Modernizace olomouckého depa zasáhne i základnu zaměstnanců servisu železničních vozidel. Nová hala bude totiž zateplena, vybavena novými průmyslovými podlahami a vytápěním. Navíc dojde k přístavbě nového dílenského a sociálního vybavení.

Finanční náklady na rekonstrukci činí 400 milionů Kč. Konec stavebních prací se předpokládá v červnu příštího roku.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)

Depo Českých drah v Olomouci projde modernizací Foto: Stavba by měla být dokončena v červnu 2026. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru