Otevřít menu
Doprava dnes
-

Do Českých Budějovic dorazily nové moderní trolejbusy Škoda 33Tr

Českobudějovický dopravní podnik slavnostně převzal 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr z celkové zakázky 35 vozů. Další čtyři trolejbusy dorazí do Českých Budějovic letos v září.

8:01 / 10. dubna 2025
Do Českých Budějovic dorazily nové moderní trolejbusy Škoda 33Tri

Foto: Nové moderní trolejbusy Škoda 33Tr ve flotile DPMCB. Zdroj: SDP ČR

V úterý 8. dubna 2025 dorazilo do Českých Budějovic 14 moderních trolejbusů Škoda 33Tr. Zbývajících 21 vozů si Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) převezme nejpozději do srpna roku 2026.

Jedná se o největší investici do městské hromadné dopravy v historii města, která se mohla uskutečnit díky velké finanční podpoře z Evropské unie. Celková hodnota zakázky je totiž téměř 700 milionů Kč a bezmála 397 milionů Kč pokryjí právě dotace EU z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a Integrovaných teritoriálních investic Českobudějovické aglomerace (ITI).

„Je skvělé, že České Budějovice využily evropské podpory k tomu, aby se obyvatelům města cestovalo pohodlněji, moderněji a lépe se jim dýchalo,“ řekl Václav Lebeda ze Zastoupení Evropské komise v ČR.

Bezbariérová a ekologická MHD

Nové trolejbusy Škoda 33Tr postupně nahradí modely Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990–2003. Tento krok přispěje k tomu, že městská hromadná doprava v Českých Budějovicích bude kompletně bezbariérová.

„Cestující na vozíku už nebudou muset v jízdních řádech hledat vhodné spoje, každý spoj MHD bude snadno přístupný,“ uvedl Slavoj Dolejš, předseda představenstva a ředitel DPMCB.

Po dodávce nových trolejbusů bude ve městě už 50 bateriových trolejbusů, což čítá 80 % vozové parku DPMCB.

„Dodání prvních 14 trolejbusů Škoda 33Tr je dalším krokem v modernizaci dopravy v Českých Budějovicích. Nové vozy přinášejí nejen ekologickou a bezbariérovou dopravu, ale díky pokročilým technologiím zvyšují komfort cestujících a efektivitu provozu. Naše více než třicetiletá spolupráce s dopravním podnikem pomáhá městu systematicky rozvíjet udržitelnou a spolehlivou veřejnou dopravu,“ informoval Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.

Trolejbusy se jmény

Vozidla českobudějovické MHD jsou běžně označena čísly, nově ale dostanou také svá jména. Dopravní podnik rozhodl, že většina z nových 14 trolejbusů ponese jména podle zásadních postav v dějinách města, tři z nich pak budou osobní vzpomínky. Například trolejbus Andy vyjede na počest nedávno zesnulého řidiče DPMCB. Podobně je to i s trolejbusem Vladimír, jenž je pojmenovaný jako vzpomínka na bývalého šéfa trolejbusové vozovny. Poslední osobní vzpomínkou je trolejbus Ondrášek, který bude připomínat zesnulého syna jednoho z řidičů dopravního podniku.

Co se týče jmen slavných osobností, které jsou spjaté s městem České Budějovice, zde můžeme zmínit třeba trolejbus Přemysl (pojmenovaný podle zakladatele města), Adalbert (pojmenovaný podle významného obchodníka) či Marta (pojmenovaný na počest Marty Kubišové, jež s aktem osobně souhlasila – sama pochází z Českých Budějovic a její dědeček dokonce u dopravního podniku řídil tramvaj).

„Cestující dostávají do užívání opravdu krásná funkční vozidla, která výrazně zlepší komfort. Jsem patriotka, a proto mám velkou radost, že právě v tomto roce, kdy si naše krásné Budějce připomínají 760 let od svého založení, dostal jeden z trolejbusů jméno Hirzo, což byl první lokátor města. Hromadná doprava se stále modernizuje a věřím, že to lidé ocení,“ sdělila Dagmar Škodová, primátorka města České Budějovice.

Parametry trolejbusů Škoda 33Tr

Jedná se o moderní kloubová nízkopodlažní vozidla s kapacitou až 115 pasažérů (z toho pro 42 sedících). Jak už bylo řečeno, vozy jsou bezbariérové, tudíž jsou přístupné jak osobám na vozíku, tak rodičům s kočárky.

Nová vozidla jsou poháněna trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km, což umožňuje provoz i na trasách bez trolejového vedení. Rekuperace energie nadto přispívá k úspornějšímu provozu. Trolejbusy mají nainstalovanou klimatizaci, topení či pokročilé diagnostiky s možností vzdáleného přístupu. Zároveň mají ve své výbavě i systémy pro sběr a sdílení dat, včetně moderního odbavovacího systému.

Do trolejbusů Škoda 33Tr byl zaveden asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. s výkonem 250 kW.

„Lokálně bezemisní provoz jsme v našich podmínkách schopni zajistit pouze elektrickými vozidly. Trolejbusy nám poskytují veškeré výhody, co se možné kapacity i dojezdu týče, napojení na trakční síť umožňuje jejich takřka nepřetržitý provoz bez nároků na vybudování nabíjecích míst a plánování dobíjecích přestávek, což jsou stále ještě faktory, které značně limitují zařazení elektrobusů na většinu linek MHD,“ doplnil Slavoj Dolejš.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru