Otevřít menu
Doprava dnes
-

Do otevření dálnice D4, prvního infrastrukturního PPP projektu v Česku, zbývají už jen dva měsíce

Do zprovoznění dálnice D4 Via Salis zbývají necelé dva měsíce. Stavbaři finišují a dokončují poslední detaily. Na ostrý start se chystá i tým Via SalisOperations, 100% zaštítěný VINCI Highways, který po slavnostním přestřižení pásky převezme od ledna 2025 plnou zodpovědnost za monitoring provozu a zajištění bezpečnosti a údržby dálnice D4.

17:36 / 4. listopadu 2024
Do otevření dálnice D4, prvního infrastrukturního PPP projektu v Česku, zbývají už jen dva měsíce

Projekt PPP (Public PrivatePartnership) D4 realizuje sdružení Via Salis, za kterým stojí VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu, provozování a údržbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci, provozování a údržbu dalších 16 kilometrů navazujících úseků. Zhotovitelem všech stavebních prací jsou společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS.

99 % hotovo, běží dokončovací práce

Práce na D4 přes léto běžely navzdory horkému počasí na všech úsecích naplno, v nejvytíženějších časech se na stavbě pohybovalovíce než 1 100 pracovníků a 500 strojů najednou. A také díky tomu je aktuálně, po 41 měsících stavby, dálnice Via Salis hotova z 99 %.

Na trase dálnice byly dokončeny všechny mostní konstrukce, kterých je na novém 32kilometrovém úseku více než 40. Podobně je to s povrchem vozovek, kde je již v plné délce nové dálnice i v navazujících úsecích položena i finální obrusná vrstva. Naneseno je i vodorovné dopravní značení, které ale ještě před otevřením dálnice bude dále upraveno. Stavebníci totiž nyní čekají, až se čerstvě položený asfalt „vydýchá“, aby pak mohli na jeho povrch nanést profilované plastické značení, které řidiče hlukem upozorní, když vyjede ze svého pruhu. Poslední práce také finišují u instalace svodidel a svislého dopravního značení, kde stavebníci čekali na finální souhlas odpovědných úřadů. Z velké části je hotovo také na dvou protilehlých odpočívkách u Krsic, které nabídnou kompletní zázemí pro odpočinek řidičů, mimo jiné celkem 246 parkovacích míst a veřejné toalety. Na odpočívkách na návštěvu řidičů již rovněž čekají čerpací stanice Shell a restaurace Burger King.

Kromě posledních stavebních prací je v běhu také nezbytná „dávka“ administrativy. Koncesionář Via Salis v současné době od zhotovitele postupně přebírá jednotlivé součásti celé stavby a současně se čeká na rozhodnutí stavebního úřadu, který před reálným otevřením dálnice musí vydat povolení k užívání stavby.

Testovací období

Dálnice D4 je vybavená pokročilými technologiemi. Všechny její součásti musí být dokonale funkční, proto se vše pečlivě prověřuje. Poslední dva měsíce před otevřením probíhá testování v rámci procesu SAT (SiteAcceptance Test). V jeho rámci se prověřuje například funkčnost proměnných dopravních značek, kalibruje se úsekové měření, váhy, systém rozpoznávání poznávacích značek nebo meteostanice. Náročnými prověrkami již prošly také mosty, vedle zátěžových zkoušek se prováděly i dynamické testy.

Starost o D4 převezme Via SalisOperations

Zatímco se stavebníci blíží k závěru, skoro padesátičlenný tým Via SalisOperations, který bude mít na starost řízení dopravy, správu a údržbu na 48 vybudovaných a modernizovaných kilometrech D4, se chystá na rozjezd svých klíčových úkolů. K hlavním činnostem patří nepřetržitý dohled nad provozem a rychlá reakce na mimořádné události, letní a zimní údržba či pravidelná kontrola a péče o celou infrastrukturu. Tým zahrnuje nejen techniky, řidiče, elektrikáře, operátory pro sledování provozu, operátory pro údržbu, ale třeba také IT experty.

Připravuje se operační centrum

Dálnice D4 svým technologickým vybavením výrazně převyšuje český standard. Odhadem 10 % všech pokročilých technologií pro řízení provozu dálnice, které jsou instalovány v rámci české dálniční sítě, naleznete právě na D4. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře nebo zjednodušeně řečeno operační centrum, v němž Via SalisOperations sídlí. Právě sem se sbíhají všechny kabely, po kterých se budou z čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4 přenášet „telemetrické“ údaje: například záběry z kamer, meteorologická data, hodnoty z úsekového měření či vysokorychlostních vah. Monitoring dálnice zajistí desetičlenný tým operátorů, kteří budou na dálnici D4 dohlížet v režimu 24/7.

Tým operátorů prochází důkladným zaškolením pro práci se systémem SCADA, který se pro dohled nad dálnicí bude používat, a to včetně simulátoru SCADA, na němž jsou věrně napodobeny potenciální kritické situace z provozu na dálnici. Při implementaci SCADA a školení operátorů jsou přitom využívány zkušenosti mateřské společnosti operátora, VINCI Highways, která celosvětově spravuje více než 3 000 kilometrů dálnic.

Chytrá řešení pro údržbu

Operační centrum ovšem není jen o hlídání dálnice. Důležité bude i z hlediska údržby. A proto je v areálu centra vedle hlavní budovy v dohledu i celá řada dalších objektů.

Temperované garáže poslouží osobním hlídkovým vozům i vozům údržby. Jejich součástí je i vybavení pro opravy techniky: vznikl zde opravárenský box s velkým halovým jeřábem o nosnosti 5 tun a montážní jámou. Tým Via SalisOperations tedy dokáže hodně závad odstranit svépomocí přímo v rámci areálu operačního centra. Další prostory slouží k uskladnění náhradních dopravních značek, potřebné techniky a dalších dílů pro co nejrychlejší opravu škod, které mohou vzniknout například při dopravních nehodách. Jedním z klíčových úkolů Via SalisOperations bude zimní údržba dálnice. V areálu je proto solné hospodářství, jehož součástí je skladovací hala a 2 dřevěná sila pro uskladnění soli. Již nyní je zde připraveno 400 tun soli. Součástí tohoto hospodářství je i technologie pro přípravu solanky.

Kompletní je už také vozový park Via SalisOperations, jemuž vévodí čtyřnápravová Scania se čtvrtou natáčecí nápravou. Tento víceúčelový vůz sestavený přesně podle požadavků Via SalisOperations lze velmi rychle přizpůsobit aktuálním potřebám a změnit jeho konfiguraci. Například ze sypače se dá přestavět na kontejnerovou nástavbu s manipulační rukou či jeřábem během 15 minut.

Za necelé dva měsíce si výsledky prvního velkého infrastrukturního PPP projektu bude moci vyzkoušet úplně každý, a to za volantem svého vozu.

Do otevření dálnice D4, prvního infrastrukturního PPP projektu v Česku, zbývají už jen dva měsíce . Do otevření dálnice D4, prvního infrastrukturního PPP projektu v Česku, zbývají už jen dva měsíce . Do otevření dálnice D4, prvního infrastrukturního PPP projektu v Česku, zbývají už jen dva měsíce .
zpět na články

inzerce

nahoru