Do vozovny v Hloubětíně se vrátily tramvaje
O uplynulém víkendu došlo k zahájení zkušebního provozu nové vozovny Hloubětín. Z hlediska jízdních řádů se pro cestující nic nemění, pro dopravní podnik se ale výrazně zkrátí výjezdové a zátahové kilometry.
V sobotu 22. března 2025 zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zkušební provoz nové hloubětínské vozovny. Po pěti letech a téměř devíti měsících tak bude vozovna opět sloužit k vypravování tramvají na pravidelné linky.
„Dokončení modernizace vozovny Hloubětín přichází právě včas. Stavíme totiž v Praze tramvajové tratě jako o závod. Máme v ruce stavební povolení na nové tratě Počernická, Malovanka – Strahov, Olšanská – Habrová, Libuš – Nové Dvory a Muzeum. Revitalizujeme a stavíme novou trať v horní části Václavského náměstí a chystáme tramvajový okruh zahrnující i rozestavěný Dvorecký most. Kupujeme také nové moderní tramvaje 52T a ty samozřejmě musíme mít kam dát. Nová vozovna Hloubětín tedy upevní naši pozici jedné z nejlepších MHD na planetě,“ pochlubil se Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Nová hala
Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Ta je rozdělena na halu pro odstav (s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů) a halu údržby se šesti stanovišti (a kapacitou až 12 článkových vozidel). V hale pro odstav bude udržována teplota cca 5°C. V hale údržby jsou instalovány nejmodernější technologie pro nízkopodlažní tramvaje, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Kromě výstavby nové haly byla ještě opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně.
„Zprovoznění nové vozovny Hloubětín má pro DPP dva důležité pozitivní aspekty. Končí bezmála šestiletý exil kolegů, kteří se bez ohledu na roční období a počasí museli starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavené pod širým nebem na velkokapacitním kolejišti v Ústředních dílnách v Hostivaři. Přesunem do nejmodernějšího provozu DPP se jim skokově zlepší pracovní podmínky. Druhým pozitivem je výrazné zkrácení tzv. jalových kilometrů při vypravování a zatahování jednotlivých spojů,“ řekl Ladislav Urbánek, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Ekologický provoz
Na střeše haly se nachází fotovoltaické panely s možností případného dalšího rozšíření. Energie vyrobená v panelech pokryje spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou pak nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. Hlavní vytápění haly a dalších objektů zajistí tepelná čerpadla.
„Hlavní město Praha má jako jednu ze svých priorit ekologickou a energetickou ohleduplnost k městu. Projekty, jako je tento, proto maximálně podporuji a věřím, že jich bude rychle přibývat. Tramvajová doprava je navíc úlevou pro dopravu v celé Praze, na které je stále co vylepšovat,“ sdělil Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.
V rámci úspory energií bude pražský dopravní podnik k mytí tramvají používat dešťovou vodu (z nové retenční nádrže o objemu 310 m3). Dále bude využita i voda ze sprchových koutů a umyvadel – zužitkuje se ke splachování toalet.
Další stavby a investice
V areálu vozovny Hloubětín byly kromě nové haly vybudovány i objekty pro Vrchní stavbu a pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, které budou v Hloubětíně mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. Jde o několikapatrové budovy s garážemi, dílnami, sklady i kancelářskými prostory a zázemím pro obě provozovny DPP. Modernizací prošla také původní hala denního ošetření. Mimo výše uvedených investic došlo např. ještě k přeložkám inženýrských sítí či k vybudování nové kanalizace.
Finanční náklady a zhotovitel projektu
Stavba nové vozovny Hloubětín vyšla téměř na 1,9 miliardy korun bez DPH. Stavbu zrealizovalo sdružení společností VCES a Chládek a Tintěra, Pardubice. Výstavba objektu byla financována výhradně z rozpočtu hlavního města Prahy.
„Těší nás, že dnes úspěšně předáváme Dopravnímu podniku hl. m. Prahy novou tramvajovou vozovnu v Hloubětíně, která je důležitým prvkem dopravní infrastruktury v metropoli. Poděkování za úspěšnou realizaci patří nejen projektovému týmu, ale i více než 50 subdodavatelům, kteří se na výstavbě podíleli. Stavební práce probíhaly při zachování částečného provozu, kdy v nočních hodinách zajížděly tramvaje na soustružení kol v areálu vozovny Hloubětín. Nejnáročnější etapou bylo období pokládky kolejí uvnitř hal, kterou bylo nutné zkoordinovat s litím betonových souvrství podlah,“ doplnil za sdružení zhotovitelů Zdeněk Pokorný, předseda představenstva a generální ředitel společnosti VCES z francouzské skupiny Bouygues Construction.
Na projektu začal dopravní podnik pracovat už v roce 2012, samotná výstavba nové vozovny Hloubětín začala v září 2022.
„Dnes končí zhruba jedenáctiletá anabáze přípravy této rozsáhlé investiční akce, která začala v roce 2013 zjištěním problému se střechou haly pro odstav, pokračovala v roce 2014 studií proveditelnosti, v lednu 2018 ukončením vypravování z haly, v červnu 2019 ukončením vypravování a vystěhováním tramvají z Hloubětína a v tom samém roce v srpnu odstřelem střechy haly. Nevyšlo to na den přesně, ale alespoň na měsíc – 11. března 1951 zahájila provoz původní vozovna Hloubětín. Dnešek se dá považovat za její restart. Pevně věřím, že vozovna Hloubětín verze 2025 vydrží déle než ta původní. Těší mě, že máme připravenou moderní vozovnu pro nové tramvaje 52T. První vozy očekáváme v Praze v nejbližších týdnech. Zcela logicky nové vozy patří do nové vozovny,“ uzavřel Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)
