Dopravci očekávají větší vytíženost dálkové linky Praha – Berlín
Dálkovou linku Praha – Berlín čeká během letní sezony několik změn. Od května do září bude například mezi českým a německým hlavním městem jezdit sezónní pár vlaků EC, a to ve večerních a brzkých ranních hodinách. Kromě toho bude možné cestovat z ČR do Německa a zpět pouze s rezervacemi.

Foto: Během letní sezony dojde k řadě změn v jízdních řádech na lince Praha – Berlín. Zdroj: České dráhy
České dráhy provozují mezistátní linku Praha – Berlín vedoucí z Prahy přes Ústí nad Labem, Drážďany a Berlín do Hamburku, Kielu a Flensburgu společně se svým partnerským dopravcem Deutsche Bahn, přičemž každý dopravce se stará o provoz na „svém“ území.
Oba dopravci aktuálně provozují sedm denních párů dálkových vlaků: 5 párů spojů EC Berliner (Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg), pár vlaků EC 172 / 173 Hungaria (Budapešť – Praha – Berlín – Hamburk a zpět) a vlaky railjet 256 / 257 Vindobona (Graz – Vídeň – Praha – Berlín a zpět). Vlaky EC mezi Prahou a Berlínem jezdí zpravidla ve dvouhodinovém intervalu, pár railjetů pak jezdí v podvečer z Prahy (v 17:28) a ráno (v 5:30) z Berlína.
Nové spoje
Český i německý dopravce zajistí od 9. května 2025 do 15. září mezi českou a německou metropolí sezónní pár spojů EC 258 / 259 Berliner. Směrem do Německa bude z Prahy od 9. května jezdit poslední denní spoj EC ve 20:28 (EC 258). Tímto spojem přijedou cestující do Berlína v 00:50. V opačném směru z Berlína pojede vlak EC 259 poprvé 14. května. Ze stanice Berlin Hbf bude zmíněný vlak odjíždět v 00:07 a do Prahy hl.n. dorazí v 05:23. Uvedené spoje zastaví na obvyklých místech, a to ve stanicích Praha-Holešovice, Ústí n. L. hl.n., Děčín hl.n., Bad Schandau, Dresden Hbf a Dresden-Neustadt. Ve směru z Prahy pak vlak zastaví ještě ve stanici Berlin Südkreuz a ve směru do Prahy ve stanici Flughafen Berlin Brandenburg.
Změny kvůli stavebním pracím
Cestování do Německa bude v průběhu letní sezony ovlivněno stavebními pracemi probíhajícími na německé železniční síti. Kvůli stavební činnosti na trati mezi česko-německou hranicí a stanicí Bad Schandau tak dojde k omezení ve vybrané květnové dny – ovlivněn bude zejména provoz některých večerních vlaků Berliner.
Ve dnech 10. – 13. května a také 17. – 20. května bude vlak EC 259 zajištěn jen v úseku Děčín – Praha. V nocích 22. / 23. až 24. / 25. května budou vlaky EC 258 / 259 nahrazené v úseku mezi Ústím nad Labem a Drážďany autobusy. Od 29. června pak bude zkrácen vlak railjet 256 (Graz – Praha – Berlín) do Děčína a v úseku Děčín – Berlín až do konce platnosti současného jízdního řádu v prosinci nepojede. V opačném směru bude od 30. června výchozí stanicí pro vlak railjet 257 Děčín hl.n.
K závažnějšímu omezení dopravy dojde od 1. srpna 2025, kdy bude na devět měsíců zcela uzavřena železniční trať mezi Berlínem a Hamburkem. Všechny přímé dálkové vlaky EC z Prahy do Hamburku, Kielu a Flensburgu tak budou v souvislosti s výlukou zkrácené a pojedou jen v úseku Praha – Berlín a zpět. Cestující s jízdenkou do Hamburku budou poté muset přestoupit do dálkových vlaků DB, které pojedou po odklonové trase přes stanice Stendal a Uelzen.
Nutná rezervace
Stejně jako v loňském roce, tak i v tom letošní je při cestě vlakem na lince Ex 5 Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg povinná rezervace míst k sezení. Toto opatření se týká jízd všemi denními vlaky na této lince (tj. spoji EC 170 – 179, railjet 256 a 257 a EC 258, 259, 378 a 379) v období od 15. června do 31. srpna 2025.
Povinné místenky ve vlacích EC Berliner / Hungaria a railjet Vindobona mezi ČR a Německem budou zavedeny kvůli očekávanému zvýšenému zájmu po jízdě těmito spoji. Rezervace provedené při nákupu jízdenek těmito vlaky jsou při nákupu online v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak běžně zdarma. Bezplatné pak budou ještě v období od poloviny června do konce srpna v případě, že si je zákazníci zakoupí v mezinárodních pokladnách Českých drah.
Všechny upravené jízdní řády jsou k dispozici ve vyhledávačích spojení a také v mobilní aplikaci Můj vlak. U jednotlivých vlaků lze zobrazit předpokládané vytížení daného spoje, kdy zelený indikátor označuje spoje s menším využitím, oranžový spoje se středním využitím a červený pak spoje, po kterých je největší poptávka.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)
