Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní podnik města Brna získal miliardu na moderní tramvaje

Brněnský dopravní podnik (DPMB) uspěl se žádostí o dotaci a získal téměř miliardu korun z Modernizačního fondu na nákup 25 nových obousměrných tramvají typu Škoda 45T. Projekt představuje zásadní krok v modernizaci městské dopravy a zlepší komfort i ekologickou úroveň veřejné dopravy v jihomoravské metropoli.

10:24 / 22. října 2025
Dopravní podnik města Brna získal miliardu na moderní tramvajei

Foto: AI

Investice do vozového parku a modernizace města

Brno dlouhodobě patří mezi česká města, která systematicky investují do obnovy dopravních prostředků i infrastruktury. Nová dotace ve výši 941 milionů korun umožní pořízení celkem 25 nových vozidel, jež budou sloužit na nejvytíženějších linkách. Celková cena projektu přesahuje 1,8 miliardy korun, přičemž zhruba polovinu tvoří státní dotace ze Státního fondu životního prostředí. Nové tramvaje budou postupně dodávány v několika etapách – prvních pět vozů má být uvedeno do provozu ještě letos, zbylých dvacet v průběhu příštího roku. Podnik plánuje, že do konce roku 2026 bude v Brně jezdit celkem 40 moderních obousměrných tramvají, které postupně nahradí starší typy KT8 a T6A5. Škoda 45T je moderní, plně nízkopodlažní vozidlo s klimatizací, vybavené USB zásuvkami, informačními panely i kamerovým systémem. Díky obousměrnému uspořádání může být využívána i při výlukách nebo v úsecích bez smyček. To přinese větší flexibilitu a efektivnější provoz.

Přínosy pro cestující i životní prostředí

Zavedení nových tramvají se promítne především do kvality cestování. Nové vozy nabídnou tichý a plynulý provoz, více prostoru pro kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí, moderní audiovizuální informační systém a komfortní klimatizaci. Brno tak reaguje na rostoucí počet cestujících a na požadavky moderní městské mobility. Z ekologického hlediska představují nové tramvaje výrazný posun. Jsou vybaveny systémem rekuperace brzdné energie, který vrací elektřinu zpět do sítě, čímž se snižuje celková spotřeba energie. Nízkopodlažní konstrukce zároveň umožňuje rychlejší nástup a výstup, což zkracuje dobu stání na zastávkách a přispívá k plynulejšímu provozu. Primátorka města Brna uvedla, že dotace je nejen investicí do dopravy, ale také do kvality života obyvatel: „Nové tramvaje jsou symbolem moderního a ekologického města. Zlepší komfort cestujících a zároveň přispějí k nižším emisím i menším nákladům na provoz.“

Strategický krok pro městskou dopravu

Dopravní podnik města Brna se dlouhodobě zaměřuje na obnovu vozového parku v rámci širší strategie modernizace městské hromadné dopravy. V posledních letech byly pořízeny nové autobusy na alternativní pohon, trolejbusy s bateriovým pohonem i moderní vozy metra typu Škoda 13T. Získaná dotace z Modernizačního fondu je proto klíčovým krokem k naplnění plánu, podle něhož má být brněnská MHD do roku 2030 z většiny tvořena nízkoemisními nebo bezemisními vozidly. Nové tramvaje navíc doplní chystané investice do infrastruktury – zejména do prodloužení tramvajových tratí směrem do kampusu v Bohunicích a do nové čtvrti Jižní centrum. Podle vedení DPMB je cílem udržet Brno mezi městy s nejlépe fungující městskou dopravou ve střední Evropě. „Získaná podpora nám umožní modernizovat flotilu bez nutnosti zadlužení a zajistit dlouhodobě udržitelný rozvoj městské dopravy,“ uvedl generální ředitel podniku.

Výhled do budoucna

V příštích letech se počítá s dalším rozšiřováním vozového parku a s modernizací tramvajových tratí, aby mohly nové vozy plně využít své technické možnosti. Brno zároveň plánuje zapojení do dalších dotačních programů, které by mohly pokrýt nákup až stovky nových vozidel v horizontu příštích deseti let. Modernizace tramvají je přitom jen částí širší dopravní strategie města. V přípravě jsou také projekty zaměřené na digitalizaci řízení provozu, chytré zastávky a rozšíření integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. V souvislosti s těmito změnami má Brno ambici stát se vzorem moderní městské dopravy v České republice.

Autor: Martina Střasáková Zdroj: spd-cr

zpět na články

inzerce

nahoru