Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dopravní podniky pomáhají v boji proti rakovině

Český den proti rakovině se koná už po devětadvacáté. Ve středu 14. května 2025 proběhne už 29. ročník největší veřejné sbírky zaměřené na boj proti rakovině – Český den proti rakovině.

11:21 / 8. května 2025
Dopravní podniky pomáhají v boji proti rakoviněi

Foto: Busportal

Tato tradiční a respektovaná iniciativa, kterou pořádá Liga proti rakovině Praha, každoročně oslovuje statisíce lidí po celé republice a letos se do ní znovu zapojí také členské podniky Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR). Zapojením veřejné dopravy do kampaně se podaří oslovit širokou veřejnost, a to nejen skrze cestující, ale i zaměstnance podniků. Spolupráce s městskou hromadnou dopravou v jednotlivých městech pomáhá rozšířit povědomí o prevenci a důležitosti včasného záchytu onkologických onemocnění. Hlavním symbolem kampaně je žlutý květ měsíčku lékařského, který si lidé mohou zakoupit jako projev podpory. V letošním roce bude doplněn světle zelenou stužkou – ta symbolizuje zaměření sbírky na prevenci rakoviny tlustého střeva a konečníku. Tato forma nádoru každoročně postihuje tisíce lidí a patří k jedné z nejčastějších diagnóz v České republice.

Zapojí se města po celé republice

K aktivní podpoře se i letos připojují desítky měst. V Brně, Českých Budějovicích, Ostravě, Plzni a dalších městech bude možné kytičky pořídit na předprodejních místech dopravních podniků. Městské dopravní podniky se postarají také o distribuci informačních materiálů, které budou umístěny nejen ve vozidlech MHD, ale i na zastávkách, v čekárnách a na digitálních obrazovkách. Kromě Brna se k informační kampani připojí například Hradec Králové, Pardubice, Karlovy Vary, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Tábor nebo Ústí nad Labem. Ve všech těchto městech budou cestující informováni o možnosti zapojení do sbírky. Smyslem této spolupráce je nejen zviditelnit akci samotnou, ale také motivovat veřejnost k zapojení. Květinu měsíčku si lze pořídit u dobrovolníků v ulicích měst za minimální příspěvek dvacet korun. Další možností je podpora prostřednictvím dárcovské SMS nebo QR kódu pro platbu na sbírkový účet. Výnosy ze sbírky jsou každoročně využívány na podporu výzkumu, prevenci, edukaci i přímou pomoc pacientům s onkologickou diagnózou.

Symbolická kytička s velkým poselstvím

Český den proti rakovině má nejen finanční, ale především osvětový význam. Informuje o tom, jak důležitá je prevence, pravidelné lékařské kontroly a zdravý životní styl. Je to i připomínka solidarity s těmi, kteří se s nemocí potýkají, a poděkování těm, kteří se o ně starají – lékařům, zdravotníkům i rodinám. Díky každoroční podpoře dopravních podniků se daří tuto důležitou kampaň rozšířit mezi široké spektrum obyvatel. Městská doprava je totiž přirozeným komunikačním kanálem s obrovským dosahem, kterým denně projdou statisíce cestujících. Sdružení dopravních podniků tak opět dokazuje, že kromě přepravy cestujících dokáže pomáhat i v tak zásadních oblastech, jakou je zdraví a prevence vážných onemocnění.

Vliv kampaně a pozitivní ohlasy veřejnosti

Z dlouhodobého hlediska má zapojení dopravních podniků do Českého dne proti rakovině skutečný dopad na vnímání zdraví veřejností. Mnoho lidí si díky této akci poprvé uvědomí význam preventivních prohlídek nebo si připomene nutnost pravidelného samovyšetření. V minulých letech sbírka pomohla nejen finančně, ale také informačně – letáky, plakáty a doprovodné akce přinesly cenné informace i do prostředí, kde by jinak zdravotnické kampaně nemusely mít takový zásah. Cestující často oceňují možnost přispět přímo „za jízdy“, bez nutnosti složitého vyhledávání způsobů pomoci. I díky tomu roste ochota veřejnosti se každoročně zapojit, což dává celému projektu stabilitu a hlubší společenský rozměr.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: sdp-cr

zpět na články

inzerce

nahoru