DPP připravuje výstavbu nové tramvajové trati Malovanka–Strahov. Projekt má zlepšit dopravní obslužnost západní části Prahy
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v přípravách nové tramvajové trati Malovanka–Strahov. Nové spojení o délce více než 1,2 kilometru má propojit oblast Strahova se zbytkem městské tramvajové sítě a částečně nahradit vytížené autobusové linky. DPP nyní hledá zhotovitele a připravuje se na zahájení výstavby.
Nová trať a její technické řešení
Plánovaná dvoukolejná trať povede od křižovatky Malovanka směrem k areálu Strahova a bude zakončena smyčkou u stadionu. Projekt počítá se třemi páry zastávek, které zajistí přístup k vysokoškolským kolejím, sportovním areálům i obytným částem oblasti. Součástí stavby bude i modernizace přilehlé infrastruktury, úprava vozovek, chodníků a veřejného osvětlení. Tramvajová trať bude napojena na stávající síť v ulici Bělohorská. V úseku povede Vaníčkovou ulicí, čímž umožní přímé napojení Strahova na centrální části města bez nutnosti přestupu. Podle pracovníků, kteří se podílejí na přípravě projektu, už má stavba vydané pravomocné územní rozhodnutí a dokončují se podklady pro stavební povolení. Celkové náklady jsou odhadovány na přibližně 913 milionů korun, přičemž až 85 % uznatelných nákladů má být hrazeno z prostředků Evropské unie. Zbývající část pokryje Dopravní podnik a hlavní město Praha.
Cíl: rychlejší, spolehlivější a ekologická doprava
Tramvajová doprava má na Strahově dlouhou tradici, ale po výstavbě Strahovského tunelu byla z větší části nahrazena autobusovými linkami. Ty dnes zajišťují spojení se stanicemi metra Petřiny a Anděl, ale v dopravních špičkách často narážejí na omezenou kapacitu komunikací. Podle dopravních odborníků přinese nová trať nejen ekologičtější provoz, ale také vyšší spolehlivost. „Tramvaj není závislá na hustotě provozu a umožní přesnější intervaly. Při dobré koordinaci se systémem světelné signalizace může být jízda mezi Malovankou a Strahovem výrazně rychlejší než autobusem,“ uvedl dopravní inženýr, který se podílí na projektové dokumentaci. Díky novému propojení se zlepší dostupnost vysokoškolských kolejí, sportovních zařízení i obytných čtvrtí v okolí Strahovského stadionu. Projekt je v souladu s dlouhodobým cílem města omezit počet autobusů v centrálních částech a posílit ekologickou dopravu.
Výzvy a příprava stavby
Přestože má projekt podporu města i financování zajištěné z evropských fondů, příprava není bez komplikací. Podle úředníků, kteří se účastní koordinace projektu, je jednou z hlavních výzev přeložka inženýrských sítí a řešení hlukových limitů v obytných částech. DPP plánuje začít se stavebními pracemi v roce 2026, přičemž výběr zhotovitele by měl proběhnout v průběhu roku 2025. Samotná výstavba má trvat přibližně 18 měsíců. Po dokončení bude nová trať napojena na systém dispečerského řízení dopravy a přizpůsobena pro provoz moderních nízkopodlažních vozidel. Podle pracovníků obeznámených s plánem má projekt ambici stát se vzorem pro budoucí rozvoj tramvajových tratí v Praze. „Je to strategická investice, která ukáže, jak mohou být tramvaje znovu plnohodnotnou součástí městského dopravního systému i mimo tradiční centra,“ uvedl zdroj blízký vedení DPP.
Co může přinést obyvatelům
Po dokončení se předpokládá výrazné zlepšení dopravní obslužnosti západní části Prahy. Zároveň se očekává snížení hluku i emisí v ulicích, kudy dnes projíždí desítky autobusů. Nová tramvajová trať by měla přinést komfortnější spojení a zrychlení dopravy směrem do centra města. Projekt Malovanka–Strahov tak představuje další krok v rozvoji pražské městské hromadné dopravy, která se dlouhodobě orientuje na ekologické a kapacitní formy přepravy. V případě hladkého průběhu výstavby by první tramvaje mohly začít jezdit po trati na přelomu let 2027 a 2028.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: spd-cr






