Otevřít menu
Doprava dnes
-

DPP zprovoznil svůj první lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

Dopravní podnik hl. m. Prahy uvedl do provozu první průjezdný, třístupňový lakovací box pro vícečlánkové tramvaje. Lakovací box umožní provedení velkých a periodických oprav s kompletní obnovou laku. Box vybudovala společnost Metrostav DIZ za 388 milionů Kč.

11:29 / 26. dubna 2024
DPP zprovoznil svůj první lakovací box pro vícečlánkové tramvajei

Foto: Nový lakovací box v Praze. Zdroj: SDP ČR

Tento týden zprovoznil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje. Box se nachází v Opravně tramvají v Ústředních dílnách v Hostivaři a umožní opravovat lak současně na všech třech typech více jak třicetimetrových tramvajích bez nutnosti jejich rozčlánkování.

„Praha patří v oblasti tramvajové dopravy mezi světovou špičku hned v několika kategoriích – ve velikosti vozového parku, počtu vypravených spojů a také v množství přepravených cestujících. Do rozvoje tramvajové dopravy proto také v posledních letech mohutně investujeme. Díky tomu jsme v loňském roce mohli zprovoznit hned tři nové tramvajové tratě a v tom letošním zahájíme realizaci dalších dvou. Připravujeme také tramvajový okruh, jehož část již realizujeme na vznikajícím Dvoreckém mostě. Po téměř 20 letech jsme také vysoutěžili nové vozy pro Prahu. Nicméně je potřebné investovat i do modernizace technologického zázemí. Proto stavíme novou vozovnu Hloubětín a dnes zahajujeme provoz nového průjezdného lakovacího boxu, který je šetrný k životnímu prostředí a který nám výrazně zjednoduší a urychlí práci,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nejmodernější technologie

Nově vybudovaný lakovací box je dvoupodlažní budovou umístěnou stávající zkušební kolejí a budovou Opravny tramvají. Na délku měří box 131,2 metrů, jeho výška je 12,8 metrů a šířka 8,14 metrů. V přízemí budovy se nachází tři lakovací kabiny, jež jsou vzájemně odděleny technologickými místnostmi.

 „Nový lakovací box pro tramvaje je vybaven nejmodernější technologií splňující veškeré hygienické nároky, bezpečnostní prvky a požadavky na ochranu životního prostředí. Budeme v něm používat nástroje na stlačený vzduch, vodou ředitelné barvy, odtahovaný vzduch z lakovacích kabin bude filtrován a díky vzduchotechnickým jednotkám s rekuperací budeme veškeré teplo využívat pro zpětné vytápění kabin, nebo temperování druhého patra, kde se nachází veškeré technologie,“ popsal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Vyšší kvalita a životnost laku

Každá kabina lakovacího boxu je určena pro konkrétní typ činnosti a podle toho je také vybavena odpovídajícími technologiemi. V první kabině probíhá hrubá příprava vozidel na lakování a stříkání spodních částí. Ve druhé kabině se pak provádí broušení, tmelení a sušení. V poslední kabině je již realizováno vlastní lakování a sušení tramvají.

„V Hostivaři jsme doposud měli celkem 10 lakovacích boxů, které slouží pro lakování jednotlivých dílů nebo maximálně jednoho článku tramvaje nebo vozidla o maximální délce 18 metrů, tj. ekvivalentu T3. Tyto byly v minulosti naprojektovány pro lakování vozidel T3 nebo T6A5. Bohužel tato technologie nám neumožňovala lakovat vícečlánkové tramvaje délky 30 metrů v nerozčlánkovaném stavu. Průjezdný lakovací box jsme dlouhodobě plánovali v návaznosti na zařazování vícečlánkových tramvají do vozového parku. V současné době tramvaje typu 14T a 15T najíždějí na nejvyšší stupeň povinné prohlídky, která je 1x za životnost těchto vozidel a otevření nového průjezdného lakovacího boxu je pro tyto práce ideálně načasováno. Výstavba nového průjezdného lakovacího boxu sníží celkové náklady na údržbu vozidel, zvýší kvalitu a životnost laku ve srovnání s celopolepem vozidla, který jsme využívali například na tramvajích 14T při jejich tzv. malé modernizaci. Ostatně prvním vozem, na který budeme v dnes zprovozněném lakovacím boxu aplikovat celolak, bude tramvaj 14T ev. č. 9136,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Doba trvání stavby a hladký průběh výstavby

Výstavba nového lakovacího boxu pro vícečlánkové tramvaje nakonec nezabrala ani jeden rok.

„Mám radost, že jsme dnes mohli představit lakovací halu, která patří mezi nejmodernější v Evropě. Díky rozvážnému a zodpovědnému přístupu našich pracovníků a dobré komunikaci s investorem se nám podařilo udržet hladký průběh stavebních prací bez zásadních komplikací a celou stavbu se nám podařilo realizovat za necelý rok, přesně za 363 dní,“ sdělil Karel Volf, generální ředitel Metrostav DIZ.

V rámci výstavby průjezdného lakovacího boxu nechal DPP vybudovat v Opravnách tramvají i objízdnou kolej. Dále byly opraveny také asfaltové povrchy v okolí lakovacího boxu a plot oddělující objízdnou kolej a zkušební trať.

Stavební náklady na vybudování lakovacího boxu činí 388 milionů korun.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru