Drážní úřad připravuje návrh legislativních změn v návaznosti na nehodu na Ještědu
Drážní inspekce dnes vydáním závěrečné zprávy zakončila šetření tragické nehody lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd. Příčinou bylo dle jejího zjištění přetržení tažného lana z důvodu skryté koroze. Drážní úřad již pracuje na návrhu změny legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu.
Obě kabiny se po nosném laně rozjely směrem ke spodní stanici. Zatímco kabinu jedoucí původně směrem vzhůru obsluha pomocí mechanické brzdy na laně zastavila, obsluze druhé kabiny se to nepodařilo a po přejetí sloupu lanovky došlo k pádu vozu a nešťastnému úmrtí jeho průvodčího. Bezprostřední příčinu události tak lze shledat v mechanické závadě lanové dráhy a absenci automatické brzdy vozu. V této souvislosti Drážní úřad zdůrazňuje, že v České republice v současnosti není v provozu žádná lanová dráha obdobného typu, jakou byla lanová dráha Ještěd. Drážní úřad již pracuje na návrhu změny legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu.
Jako druhotnou příčinu mimořádné události označila Drážní inspekce nedostatky v činnosti odborně způsobilých osob provádějících kontroly, revize, prohlídky a zkoušky lanové dráhy, když tyto osoby shledávaly lanovou dráhu způsobilou k provozu přes zjevné rozpory skutkového stavu s právními předpisy. V této souvislosti Drážní inspekce vytýká Drážnímu úřadu nedostatečný výkon dozoru nad revizními techniky při provádění revizí a prohlídek a zkoušek. Současně poukazuje na možný střet zájmů revizních techniků, který označuje jako faktor, který přispěl ke vzniku mimořádné události.
Provoz lanových drah je nyní v České republice pod několikastupňovou kontrolou. Základem je denní běžná kontrola lanové dráhy ze strany obsluhy a průběžné kontroly různých technických částí. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí revizní technici a jednou za tři roky je akreditovaným inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy.
Drážní úřad je však na základě stávající právní úpravy fakticky schopen kontrolovat pouze dodržování zákonných požadavků na provedení povinných revizí a prohlídek a zkoušek ve stanovených intervalech a situacích. Drážní inspekce proto ve své závěrečné zprávě doporučuje tyto systémové nedokonalosti řešit změnou příslušné legislativy tak, aby měl Drážní úřad faktickou možnost dozorovat revizní techniky při výkonu jejich činnosti.
Bezpečnost drážní dopravy vnímá Drážní úřad jako nejvyšší prioritu, proto již v průběhu šetření nehody přistoupil k interní analýze současných pravidel a jejich systémových nedostatků. Proto je již nyní připraven iniciovat změnu příslušné legislativy a práce na přípravě konkrétních návrhů legislativních změn ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zahájil. Drážní úřad v tuto chvíli důkladně vyhodnocuje závěrečnou zprávu Drážní inspekce a po zohlednění jejich bezpečnostních doporučení v nejbližší době předloží konkrétní návrhy vedoucí k nápravě systémových nedostatků.
Nové legislativní změny by měly posílit roli Drážního úřadu při dozoru nad činností revizních techniků, a především nastavit systém provádění revizí a prohlídek a zkoušek takovým způsobem, aby měl Drážní úřad faktickou možnost k účasti na jejich provádění. Provozovatelé lanových drah nyní nemají povinnost hlásit termín konání revizí a prohlídek a zkoušek na lanových dráhách, a proto Drážní úřad nemá možnost přímo kontrolovat činnosti revizních techniků a inspektorů. Možnost dohledu nad kvalitou výkonu činnosti revizních techniků je tak významně oslabena. Drážní úřad by pak v souladu s doporučením inspekce měl být oprávněn, například po vzoru soudních znalců, určovat konkrétního revizního technika pro provedení konkrétní revize, či prohlídky a zkoušky na lanové dráze. Tímto postupem by se zabránilo případnému střetu zájmů revizních techniků, kteří často provádějí revize na svých „domovských“ lanových dráhách, tedy na těch, s jejichž provozovatelem jsou v pracovněprávním poměru.
Autor: Petr Dejnožka (zdroj: TZ Drážní úřad)