Elektromobily v IZS: Hrozby pro krizovou připravenost
V České republice se v současnosti diskutuje o možnosti zařazení elektromobilů do vozových parků složek Integrovaného záchranného systému (IZS), jakými jsou hasiči, záchranáři a policisté. Tato iniciativa však naráží na několik zásadních problémů, které ohrožují efektivitu a spolehlivost těchto složek v krizových situacích.
Elektromobily, i když jsou ekologičtější, mají omezený dojezd a delší dobu nabíjení než vozidla se spalovacími motory.
Podle odborníků a mluvčího Zdravotnické záchranné služby v Praze, Karla Kirse, je důležitou součástí práce záchranářů její dynamika. „Povaha naší práce je velmi dynamická a nepředvídatelná. Nevíme, kam pojedeme a jaké podmínky tam budeme mít,“ uvedl. V krizových situacích, jako jsou nehody nebo přírodní katastrofy, je zásadní, aby záchranáři mohli na místě rychle jednat a dojet do cíle, i když se podmínky změní nebo se doba jízdy prodlouží. Elektromobily, které mají omezený dojezd a potřebují delší čas na nabíjení, by v těchto podmínkách mohly mít problém udržet potřebnou akceschopnost.
Ministerstvo vnitra proti elektromobilům
Ministerstvo vnitra varuje, že přechod na elektromobily není pro složky IZS vhodný. Doporučuje, aby Česká republika vyjednala výjimku z plánovaného zákazu prodeje vozů se spalovacími motory, který má platit od roku 2035. Tento zákaz se má vztahovat i na policejní vozidla, sanitky a další vozidla IZS. Výjimka by zajistila, že složky IZS mohou i nadále používat spalovací motory, dokud nebude k dispozici dostatečně vyspělá technologie bezemisních vozidel a nabíjecí infrastruktura pro jejich nasazení v krizových situacích.
Markéta Gregorová, europoslankyně a členka Pirátů, nesouhlasí s obavami a tvrdí, že technologie pro elektromobily se vyvíjejí. Za deset let bude možné plně přejít na elektromobily i pro záchranný systém. Podle ní by záchranáři a ministerstvo měli mít větší důvěru v budoucnost elektromobility a přizpůsobit se těmto změnám. „Pokud tvrdí ministerstvo, že to nebude možné za deset let, tak bych byla ráda, kdyby nám ukázali analýzu, jak to bude vypadat v budoucnu,“ uvedla. Zdůraznila, že technologický pokrok je rychlý a neustále se vyvíjí, což by mohlo znamenat, že v budoucnu budou elektromobily pro záchranné složky reálnou možností.
Co brání nasazení elektromobilů v IZS?
Další výzvou je nedostatečná nabíjecí infrastruktura. V mnoha oblastech chybí dostatečný počet nabíjecích stanic, což by komplikovalo logistiku a plánování zásahů. Představte si situaci, kdy by záchranáři nebo hasiči museli čekat na nabití vozidla, než by byli schopni vyjet na zásah. To může výrazně zpomalit reakční čas a zkomplikovat koordinaci v náročných podmínkách. Kromě toho musí vozidla IZS splňovat specifické požadavky, jako je dostatečná nosnost pro přepravu techniky a vybavení potřebného pro zásahy. Elektromobily, které jsou v současnosti na trhu, tuto potřebu často nesplňují, což znamená, že by nebyly schopné přepravit vše, co je potřeba pro efektivní pomoc v krizových situacích. „Neexistuje automobil, který by splňoval specifické požadavky na výkon, odolnost a dojezd, které jsou pro záchranné složky nezbytné,“ řekl europoslance KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.
V současnosti tedy zůstává otázka přechodu na elektromobily v rámci IZS otevřená a závislá na dalším technologickém vývoji a možných výjimkách, které by umožnily, aby tento proces neohrozil schopnost záchranných složek v plnění jejich úkolů.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: cnn.iprima.cz)
