Evropa žádá zelené flotily, průmysl žádá realismus
Začátkem dubna se ve Štrasburku konalo klíčové setkání zaměřené na ekologizaci firemních vozových parků v Evropě. Akci uspořádaly Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a Lease Europe a přilákala europoslance, představitele dopravního průmyslu i provozovatele vozových parků.
Cílem bylo diskutovat o tom, jakým způsobem lze dosáhnout bezemisní silniční dopravy, aniž by to narušilo konkurenceschopnost evropských firem. Debata proběhla v době, kdy Evropská komise připravuje návrh nové legislativy v této oblasti.
Pobídky místo povinných kvót
Jedním z hlavních témat bylo varování před zaváděním závazných nákupních kvót pro firemní flotily. Europoslanec Kosma Złotowski (ECR), člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch, k tomu uvedl: „Doprava spolu s energetikou platí nejvyšší cenu za ambiciózní, ale časově nereálné cíle politiky EU v oblasti klimatu. Povinné nákupní cíle pro firemní vozové parky jsou obrovskou chybou.“ Złotowski zároveň oznámil vznik skupiny europoslanců, která bude prosazovat rozumnější přístup k dekarbonizaci v dopravě.
Podobně se vyjádřila také Raluca Marian, ředitelka IRU při EU: „Ať už jsou cíle kladeny na vlastníky vozových parků, dopravce nebo přepravce, způsobí stejnou škodu – narušení trhů a zničení životaschopnosti podniků.“ Podle ní je klíčové pracovat s motivací a pobídkami, nikoli s povinnostmi, které by jen přenášely tlak na malé a střední subdodavatele.
Infrastruktura a technologická otevřenost jako základní podmínky
Zástupci firem z celé Evropy během setkání představili konkrétní příklady svých snah o dekarbonizaci – zavádění elektrických dodávek, provoz bezemisních autobusů nebo investice do nabíjecích systémů v depech. Současně ale upozorňovali na přetrvávající problémy: chybějící infrastrukturu, vysoké ceny vozidel a nízkou dostupnost modelů pro dálkovou přepravu.
Technologická neutralita byla dalším zásadním bodem diskuse. Europoslanec Jan-Christoph Oetjen (Renew Europe), rovněž člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch, prohlásil: „Od logistických společností pravidelně slýcháme, že bez dobíjecích míst neexistují obchodní důvody pro nákladní vozidla s nulovými emisemi. Technologická neutralita je zásadní – cílem má být uhlíková neutralita, ne protežování jedné technologie.“
Smysluplná legislativa musí odpovídat praxi
Zástupci průmyslu vyzvali Evropskou komisi, aby při přípravě nové legislativy zohlednila provozní realitu firem. Europoslanec Andrey Novakov (EPP), člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch, řekl: „Potřebujeme lepší pochopení tohoto odvětví a dávku zdravého rozumu. Podnikatelé vědí, jak řídit své společnosti. Neměli bychom stanovovat nereálné cíle pro zákazníky, kteří na to nejsou připraveni. Pobídky jsou lepší než sankce a musíme se vyhnout riskantním manévrům.“
IRU a Lease Europe zopakovaly svůj závazek spolupracovat s evropskými institucemi na vytvoření takového rámce, který umožní vozovým parkům přechod na bezemisní technologie realistickým, spravedlivým a ekonomicky udržitelným způsobem.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
