Evropská železnice v krizi: Co se děje a jak se situace vyvíjí?
Evropská železniční síť čelí vážným problémům, které nelze vyřešit pouze infuzemi financí nebo různými plány obnovy. V březnu 2025 byla ve Francii zveřejněna zpráva "Ulysse fret", která nastínila plány pro rozvoj železniční nákladní dopravy, zahrnující investice 4 miliard eur do let 2023 až 2032.
Cílem je proměnit železnici v klíčovou součást ekologické transformace a ekonomického rozvoje, přičemž důraz je kladen na modernizaci infrastruktury, zlepšení kapacity a digitalizaci sektoru. Problém však zůstává, SNCF (Société Nationale des Chemins de ferFrançais) se potýká s nedostatečným financováním a podezřeními z nedovolených dotací.
Německo: Restrukturalizace a pokles poptávky
V Německu, kde se skupina DB (Deutsche bahn) potýká s rekordními ztrátami, se naopak plánuje rozsáhlá restrukturalizace. DB Cargo, hlavní nákladní pobočka, vykázala pokles přepravy o 9 % v roce 2024, což je důsledkem nižší poptávky v energeticky náročných odvětvích. V roce 2024 přepravila DB Cargopřibližně 180 milionů tun zboží, což je o 9 % méně než v roce 2023. Přepravní výkon klesl o 7,9 % na přibližně 68,5 milionu tunokilometrů. Tržby DB Cargo v roce 2024 byly o 3,2 % nižší než v předchozím roce. I přesto, že byla zavedena opatření ke zlepšení výsledků, jako například prodej dceřiných společností, DB zůstává pod značným ekonomickým tlakem. Společnost má za cíl, aby její nákladní divize byla zisková do konce roku 2026, jak vyplývá z rozhodnutí Evropské komise ohledně státní podpory.
Švýcarsko: Pokles železniční dopravy a růst silniční přepravy
Ve Švýcarsku situace není lepší. V roce 2024 došlo k poklesu železniční nákladní dopravy o 3,7 %, přičemž bylo po železnici přepraveno 25,7 milionu tun zboží přes švýcarské alpské přechody Gotthard a Simplon. Tento pokles o 976 000 tun ve srovnání s rokem 2023 pokračuje trend poklesu železniční nákladní dopravy, který je pozorovatelný od roku 2022. V roce 2022 bylo po železnici přepraveno 28,4 milionu tun, což je o 10,5 % více než v roce 2024. Současně se zrychluje růst na silnici. Počet jízd těžkými nákladními vozidly přes švýcarské Alpy činil v roce 2024 960 000, což je o 44 000 jízd více než v předchozím roce, tedy o 4,8 % více. Tento růst pokračoval i v druhé polovině roku, kdy počet jízd vzrostl o 6,1 %. Cíl snížit počet jízd na 650 000, jak je zakotveno v švýcarském zákoně, stále není splněn.
Důležitou roli v švýcarském přístupu k této problematice sehrála švýcarská národní rada, která v polovině března 2025 zamítla návrh na změnu zákona o přepravě zboží. Tento návrh požadoval výrazné zvýšení podílu železniční dopravy na celkové nákladní přepravě v zemi. Většina členů národní rady se proti této změně postavila, čímž vyjádřila nesouhlas s plánovaným "donucovacím úsilím", které mělo zvýšit podíl železnice na přepravě, a to i proti vůli některých odborných skupin, jako je švýcarská asociace užitkových vozidel (ASTAG).
Cesta k revitalizaci železnice
Co tedy s tím? Odpovědí může být větší flexibilita a inovace. Systémy železnice dnes nedokážou dostatečně reagovat na rychlý vývoj trhu a potřebu zajištění finanční stability. Nezbytné je umožnit železničním společnostem hledat vlastní cestu k soběstačnosti a intervenci státu nechat jako poslední možnost, pokud by se ukázalo, že konkrétní problémy nelze vyřešit bez státní pomoci. Také je nutné zajistit, aby nákladní vlaky dostaly stejnou pozornost a prioritu jako osobní doprava. Tento přístup by mohl přispět k revitalizaci železnice a její větší konkurenceschopnosti vůči silniční dopravě, což je v souladu s ambicemi na ekologičtější a efektivnější dopravu v Evropě.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
