Fialova vláda vstupuje do hry: schůze se věnuje rozpočtu na dopravní stavby
Dnes se poprvé po parlamentních volbách sejde vláda vedená Petrem Fialou (ODS). Mezi klíčovými tématy je projednání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jež počítá s výdaji ve výši 187 miliard korun, včetně prostředků z evropských fondů.
Priorita rozpočtu SFDI vs. dostupné zdroje
Návrh rozpočtu SFDI počítá s objemem 187 miliard korun, z toho přibližně 33,9 miliardy mají být financovány z evropských fondů. Ve státním rozpočtu je pro fond vyhrazeno 144,6 miliardy korun. Podle informací z ministerstva je právě krytí této mezery jedním z bodů, které vláda bude muset řešit. Podle pracovníků, kteří se pohybují v zákulisí dopravních projektů, chybějící prostředky už v přípravných etapách vyvolávají nejistotu. Výkupy pozemků, projektové dokumentace i koordinace sítí čekají na potvrzení finančního rámce. Pokud stát nezačne doplňovat prostředky rychle, může dojít ke zpomalení zahájení nových staveb či posunům v časových harmonogramech.
Konflikt názorů – Babiš vs. Kupka
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš představil obraz, podle něhož kvůli nedostatku peněz jsou již některé dopravní stavby fakticky zastaveny. Jako příklady zmínil rozšíření dálnice D11, modernizaci tratě Hradec Králové – Pardubice či výkupy pro Pražský okruh. Ministr dopravy Martin Kupka však jeho slova odmítl. Ujistil, že žádná ze započatých dopravních projektů nebyla přerušena a že prostředky na letošní rok jsou zajištěny. Podle jeho tvrzení některé zpomalení přípravných prací pramení spíše z byrokratických procesů než z finančních potíží. I přesto, jak mi potvrdili lidé ze segmentu dopravních zakázek, firmy pociťují nejistotu. Podle jednoho z projektových manažerů, který nechtěl být jmenován, je běžné, že dodavatelé volí opatrný přístup — smlouvy se podepisují s rezervami, plánování se provádí opatrně a některé úkony se odsouvají do pozdějších fází.
Dopravní důsledky pro plánované projekty
Z dopravního hlediska je největší riziko v přerušení plánovaných investic ve chvíli, kdy stát nedokáže garantovat financování. Projekty, které jsou ve fázi výběrových řízení nebo přípravy, by mohly být posunuty. To zahrnuje obchvaty měst, modernizace koridorů i dlouhodobé plány výstavby nových dálnic. Veřejný zájem je značný – infrastruktura je páteří mobility, obchvaty a dopravní spojení ovlivňují plynulost dopravy, snižování emisí i životní komfort. Zpoždění by mohlo znamenat kapacitní nedostatky, vznik kolon a zvýšenou nerovnoměrnost investic mezi regiony.
Co lze očekávat dál
Vládní jednání dnes ukáže, jak velký zdrojový prostor je ochotná koalice alokovat do dopravy. Může dojít k dodatečným navýšením rozpočtu, přesunům kapitol nebo dalšímu vyjednávání s EU o zdrojových nástrojích. Ministr financí Zbyněk Stanjura už dříve avizoval, že vláda plánuje přidat desítky miliard na výstavbu silnic a železnic, aby se překlenula mezera. Pokud bude rozpočet SFDI schválen v navržené výši, některé projekty získají pevnější základ. Jestliže ale bude částka redukována, výstavba některých úseků může být zpomalena. V takovém scénáři bude důležité, která konkrétní stavba bude odložena a jak jsou zajištěny rezervy pro klíčové dopravní tahy.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: české noviny






